Rabu, 14 Oktober 2015

Destinasi – Zhanggjiajie National Forest Park Taman Inspirasi Avatar

Landskap Zhangjiajie yang sungguh menakjubkan.

Sekiranya anda pernah menonton filem Avatar arahan pengarah terkenal James Cameron, anda mungkin tertanya bagaimana beliau mendapat ilham mengenai taman fantasi di Pandora. Adalah sukar bagi kita menghasilkan sesuatu tanpa pencetus yang mengilhamkan idea tersebut. Jadi jawapannya di sini adalah “Zhangjiajie National Forest Park” yang terletak di Daerah Wulinggyuan di dalam Wilayah Hunan, China. Taman Negara dengan landskap fantasi ini adalah rupa bentuk semulajadi kawasan tersebut yang mempunyai pelbagai keunikan tersendiri.

Taman in dipenuhi dengan landskap utama iaitu tiang-tiang batu yag terbentuk daripada batu ‘quartzite sandstone’ yang berjumlah sekitar 3,100 tiang batu dengan ada diantaranya melebihi sehingga 2,600 ft. (792 meter) tinggi. Keadaan ini mewujudkan satu pemandangan luar biasa yang jarang dijumpai di tempat-tempat lain di dunia.

Pemangangan sebegini terdapat di Zhangjiajie.

Jalanraya sekitar Taman Negara Zhangjiajie.

Menikmati pemandangan sekitar.

Taman Negara Zhangjiajie sebenarnya adalah sebahagian daripada keseluruhan kawasan taman di Wulingyuan yang dikenali sebagai ‘Wulingyuan Scenic Area’ dengan keseluruhan kawasan adalah 397.5 km2 (153.5 sq mi). Taman-taman tersebtu termasuklah Suoxi Vale dan juga Tianzi Mountain. Pada tahun 1992 taman ini diiktiraf oleh UNESCO sebagai “World Heritage Site” dan menjelang tahun 2004, Zhangjiajie Geopark disenaraikan sebagai UNESCO Global Geopark.

Antara lain keunikan Zhangjiajie adalah ia menjadi kawasan tempat tinggal bagi 3 etnik utama iaitu Tujia, Bai dan Miao yang membentuk 70% daripada populasi di sini. Mereka juga masih mengekalkan ciri-ciri buadaya seperti dialek, pakaian, istiadat perkahwinan, nyanyian, tarian, masakan dan lain-lain. Namun mereka juga dalam masa yang sama turut mengadaptasi gaya hidup baru sejajar dengan arus pembangunan.

Perkampungan Orang Tujia.
Tiang-tiang batu semulajadi.

Kemudahan untuk pelancong melawati Zhangjiajie.

Taman negara ini menjadi semakin popular setiap tahun dan membawa masuk jutaan pelawat ke sini. Mereka bukan sahaja dari serata China sendiri malah jutaan pelancong asing juga. Jumlah pelancong yang berkunjung ke sini sahaja pada tahun 2011 dikatakan menjana ekonomi sebanyak 2.65 Billion USD. Maka tidak hairanlah mengapa industri pelancongan menjadi antara industri yang semakin mendapat perhatian juga di China.


Terdapat pelbagai tarikan menarik di sini dengan kemudahan untuk para pelancong datang melawat ke Zhangjiajie. Jadi sekiranya anda berminat menyaksikan keunikan alam semulajadi, pastikan Zhangjiajie merupakan antara destinasi yang telahpun anda senaraikan.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog