Isnin, 12 Oktober 2015

Perhimpunan Besar Besaran Mobula Ray di Baja

Mobula Rays melompat dari air.
Mobula Ray adalah sejenis ikan pari dari keluarga ikan pari Myliobatidae (eagle rays). Ia bersaiz agak besar sehingga mencapai ukuran 2 meter dari hujung ke hujung sirip (kepak) nya. Ikan ini mempunyai beberapa keistimewaan selain daripada berenang seakan-akan terbang seperti burung ia juga adakalanya akan berhimpun secara berkumpulan.

Selain itu ikan Mobula Rays ini juga dikenali sebagai Devil rays biasanya akan berhijrah ke pantai selatan Baja, di Laut Cortez (Gulf of California) di antara bulan Febuari dan April. Perhimpunan tahunan ini juga memperlihatkan satu keistimewaan ikan pari Mobula Rays, iaitu melompat tinggi di udara.




Pada tahun 2014 perhimpunan Mobula Rays dikatakan yang terbesar pernah dicatatkan dengan jumlah mencapai (anggaran) sehingga 10,000 ekor. Ia akan berenang secara berkumpulan dan melakukan aksi lompatan bergilir-gilir. Walaupun perhimpunan ini diadakan setiap tahun, para penyelidik masih lagi mencari jawapan sebenar tujuan perhimpunan ini.

Ikan-ikan pari ini mampu berenang dengan pantas. Namun semasa bergerak berkumpulan ia akan berenang secara berkumpulan (kumpulan yang amat besar). Namun begitu apabila perhimpunan ini selesai mereka akan berenang dengan pantas menuju haluan masing-masing.





Fenomena unik seperti ini adakalanya menyimpan seribu satu macam rahsia untuk kita fahami. Sebagaimana yang kita ketahui alam hidupan mempunyai kaitan yang lebih rapat dengan alam seperti pergerakan bulan dan matahari, perubahan musim, medan magnet bumi dan sebagainya. Jadi tidak hairan mengapa para penyelidik terus mengkaji perilaku mereka. Jadi, teruskan pemerhatian anda untuk mengetahui apakah punca sebenar ikan-ikan ini berkelakuan pelik!




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog