Sabtu, 3 Oktober 2015

Jentera Terbesar – The Bagger 288

Bagger 288 dalam proses pemindahan ke Garzweil, German.

Bagi yang meminati dunia jentera dan kejuruteraan mungkin telahpun mengetahui kewujudan jentera ini iaitu sebuah jentera pengorek yang paling besar di dunia. Ia pertama kali dibina pada tahun 1976 untuk tujuan melombong arang batu di lombong Fortuna dan menghabiskan kesemua arang batu di lombong tersebut dalam masa 13 tahun.

Ia merupakan jentera yang amat besar dengan ketinggian mencecah sehingga 311 kaki (94.8 meter), panjang kira-kira 705 kaki (212.88 meter) dan berat sehingga 45,000 tan. Jentera terbesar sebelum Bagger 288 adalah jentera digunakan untuk mengalihkan kenderaan Space Shuttle kepunyaan NASA iaitu bersaiz 22 kaki (6.7 meter) tinggi sahaja.

Saiz pengorek pada Bagger 288

Lebih dari sebuah mesin yang digunakan di Tagebau Hambach

Mesin ini dibina khusus untuk membuat kerja-kerja melombong dan dibina oleh syarikat German iaitu Krupp. Mesin ini dibina bertujuan untuk memastikan yang ianya mampu untuk memenuhkan sehingga 2,500 kereta rail sehari. Ini membolehkan lombong Fortuna di lombong secara keseluruhannya dalam masa 13 tahun sahaja. Setelah ianya selesai melakukan kerja-kerja melombong di sini maka ia perlu dipindahkan ke lombong berikutnya iaitu di Garzweil yang terletak 14 batu jarak jauhnya. Mesin yang pada mulanya dibina bagi Syarikat Rheinbraun, bagi melombong di lombong Tagebau Hambach, yang terletak di barat Germany.

Perjalanan sejauh 14 batu itu mengambil masa kira-kira 3 minggu bagi Bagger 288 memandangkan ia hanya boleh bergerak sejauh 10 meter seminit. Bagger 288 bukan direka untuk bergerak untuk jarak yang jauh, jadi proses pemindahannya mengambil masa yang agak perlahan. Lebih dari itu, rantainya juga terlalu besar. Laluannya perlu dilapik dengan rumput bagi menyerap kelembapan. Ini kerana sekiranya ia tersangkut di dalam lumpur (tanah lembik) tiada jentera yang akan mampu menarik ia keluar.

Kerja-kerja sedang dijalankan.

Pandangan penuh Bagger 288.

Antara kelemahan lain Bagger 288 juga tidak boleh memberlok dengan mudah. Ia memerlukan jarak minimum 100 meter untuk membelok dengan sempurna. Bagaimanapun usaha pemindahan mesin gergasi ini akhirnya berjaya menuju ke destinasi berikutnya di Garzweil.


Mesin ini pernah muncul di dalam beberapa filem termasuk Transformer2 dan juga Ghostrider. Jadi sekiranya anda tidak dapat mengenal pasti apakah kenderaan di dalam cerita tersebut, inilah dia Bagger 288. Mesin ini berharga £61,904,200.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog