Sabtu, 10 Oktober 2015

Perpustakaan Tercantik Di Dunia – Clementinum

Dewan 'Baroque library', Clementinum. 

Perpustakaan Clementinum (Klementinum dalam Czech) adalah sebahagian daripada kompleks bangunan di Prague yang memiliki pelbagai nilai seni, budaya dan sejarah. Kompleks bangunan ini sendiri dibina sejak 1232 lagi merupakan antara kompleks terbesar di bahagian Bandar Lama (Old Town) yang meliputi kawasan seluas 2 hektar. Kekal sehingga hari ini Perpustakaan  Clementinum dijadikan National Library of the Czech Republic. Ia juga menerima pengiktirafan UNESCO Jikji prize (Memory of the World) pada tahun 2005.

Clementinum mengalami pelbagai perubahan arus masa yang menjadikan ia kaya dengan keunikan sejarah senibina yang ditempuhinya. Ia turut dipengaruhi oleh sebahagian daripada ahli astronomi, saintis, ahli falsafah, ahli muzik dan ilmuan Eropah pada zaman pertengahan yang pernah bekerja atau belajar di sini. Faktor inilah yang banyak menyumbangkan keunikan Clementinum dari segala aspek. Para arkitek yang terlibat dalam rekabentuk bangunan ini adalah Carlo Lugano, Franz Maximilian Kanka atau Kilian Ignaz Dientzenhofer.


Pintu masuk Timur.

Keseluruhan kompleks Clementinum.

Perpustakaan ini adalah sebahagian daripada beberapa bahagian yang terdapat pada keseluruhan kompleks yang turut menempatkan gereja, dewan perpustakaan dan juga menara astronomi. Jadi ia merupakan pelengkap kepada keseluruhan kompleks ini sebagai bahan rujukan dan menempatkan hasil penulisan para ilmuan yang bertugas di sini.

Perpustakan ini menempatkan lebih kurang 20,000 buah buku semenjak kurun ke-17 dan ke atas. Selain daripada buku-bukunya keseluruhan bangunan ini delengkapi atau dihiasi dengan hasil seni yang bersejarah juga. Buku-buku di sini turut di imbas dan di kongsi di dalam Google Books untuk memberikan peluang kapada lebih ramai pembaca dari seluruh dunia.


Menara Astronomi.

Turut melengkapi kompleks bangunan ini adalah menara kaji bintang (astronomi) yang juga merupakan antara tarikan utama pelawat. Dari menara ini pengunjung boleh menikmati pemandangan 360° Bandar Prague. Terdapat lift untuk membantu memanjat menara bagi sebahagian perjalanan sahaja. Manakala di tingkat-2 terdapat Meridian Hall – dimana ia dibina untuk menentukan waktu tengahari.

Sehingga hari ini ia merupakan antara tarikan di Bandar Prague yang menawarkan lawatan berpandu  dan juga pakej ‘concert package’ sekiranya anda ingin melihat Miror Chapel. Melihat daripada gambar yang disertakan, jelas Clementinum bukan sahaja cantik, malah kaya dari pelbagai aspek yang penting untuk dipelihara.



Rujukan:

- Laman Clementinum


- Wikipedia Clementinum



Free Download





1 ulasan:

Arkib Blog