Isnin, 7 September 2020

Halia, Herba Penting di Rumah

 
Halia digunakan dalam dua bentuk utama iaitu segar atau kering.

Halia merupakan herba yang biasa kita temui dalam masakan. Namun, sejauh manakah kita mengenali herba penting ini. Sekiranya kita kurang teliti, mungkin kita akan keliru dengan beberapa herba lain yang serupa seakannya seperti kunyit, lengkuas, cekur, bonglai dan beberapa lagi herba yang berasal dari famili tumbuhan yang sama.
 
Namun, tujuan kita kali ini adalah untuk melihat lebih lanjut mengenai halia dan kepentingannya kepada kita terutamanya sebagai bahan masakan dan serba sedikit mengenai khasiat perubatan. Halia digunakan bukan sahaja sebagai bahan penambah rasa dan aroma, malah khasiatnya bagi mengelakkan kembung selepas makan. Jadi halia, adakalanya ditambah sebagai tambahan tanpa mengubah rasa masakan tersebut.
 
Halia (Zingiber officinale) merupakan tumbuhan berbunga yang juga menghasilkan rhizome pada bahagian akarnya (seperti juga tumbuhan dalam famili yang sama seperti yang disebutkan di atas). Bahagian yang biasa digunakan bagi halia adalah rhizomenya, berbeza dari kunyit di mana, daunnya juga biasa digunakan sebagai bahan masakan.

Halia yang baru dituai dengan batang yang masih melekat pada rhizomenya.
 

Halia merupakan tumbuhan yang tidak berkayu, berketinggian sekitar 3 - 4 kaki tinggi. Ia akan membentuk rumpunan dan dalam masa yang sama menghasilkan rhizome sebagai penyimpanan makanan yang juga menghasilkan tunas baru untuk pembiakan. Bagi halia, rhizome inilah yang banyak digunakan untuk pelbagai kegunaan, selain digunakan juga untuk penanaman benih baru. Ia akan mengeluarkan tunas bunga apabila rumpun cukup matang dan pokok-pokok halia yang telah tua akan mula layu.
 

Halia telah digunakan sejak sekian lama oleh orang-orang Austronesian dan membawa bersama tumbuhan ini dalam penghijrahan mereka ke serata kawasan dari Madagascar ke sekitar Indo-Pasifik. Malah ia juga turut direkodkan penggunaannya di China di dalam penulisan “Analects” oleh Confucius, yang ditulis di China sekitar (475-221 BC). Menurut catatan tersebut, Confucius turut memakan halia dalam setiap hidangan. Manakala pada 406 AD, sami Faxian pula menulis mengenai halia yang digunakan sebagai bahan untuk mengelak ‘scurvy’, di atas kapal, bagi pelayaran kapal China. Selain itu, semasa pemerintahan Dinasty Song (960 - 1279), halia diimport dari negara-negara Selatan ke China.

Antara jenis-jenis halia di pasaran.

Penyebaran halia ke kawasan Mediteranean adalah dibawa oleh pedagang-pedagang Arab. Menjelang 150 AD, Ptolemy mencatatkan penghasilan halia di Ceylon (Sri Lanka). Halia diimport ke Eropah dalam bentuk segar mahupun yang telah dikeringkan sejak dari Zaman Pertengahan. Manakala pada Abad ke-14, harga bagi satu pound halia adalah bersamaan dengan seekor biri-biri.
 
Halia kebanyakannya di tanam di India, China, Nigeria, Nepal, Indonesia dan Thailand. Bagi kawasan-kawasan beriklim tropika, halia boleh ditanam dengan mudah samada di dalam pasu ataupun secara terus di atas tanah. Ia mudah tumbuh dengan baik pada tanah dengan keadaan saliran yang baik.
 
Halia yang sejak dahulunya digunakan bukan sahaja di dalam masakan, malah untuk tujuan merawat masalah kesihatan tertentu seperti mual (nausea), ketidak hadaman, tekanan darah & asthma, kolestrol, kanser, anti bakteria, migraine dan lain-lain lagi. Hari ini ia merupakan antara bahan penting di dalam isi rumah. Ia digunakan termasuk sebagai bahan perasa minuman dan manisan.
 
Penggunaan Halia Dalam Masakan

Halia sangat penting dalam jenis-jenis masakan 'stir-fry'.

 

Halia segar selalunya digunakan di dalam masakan melalui beberapa cara;
 
- Secara keseluruhan dengan tanpa membuang kulit yang dimasukkan terus ke dalam masakan seperti sup dan nasi.
- Dijadikan jeruk sebagai bahan perasa di dalam masakan Jepun dan India.
- Dicincang seperti digunakan dalam masakan ‘stir-fries’, bahan peram dan sapuan ke atas daging dan campuran untuk sos salad (vinaigrette).
- Diketuk untuk bahan campuran di dalam masakan ‘chutney’, turut dicampur bersama bawang putih di dalam masakan India seperti ‘chana masala’.
 
Penggunaan halia segar dan penggunaan halia kering tidak sesuai untuk menggantikan antara satu sama lain. Penggunaan halia segar, sesuai untuk masakan-masakan Asia. Manakala penggunaan halia kering lebih sesuai digunakan dalam hidangan kering digabungkan dengan rempah-rempah lain seperti kayu manis di dalam penyediaan biskut. Malah serbuk halia juga digunakan di dalam penyediaan teh halia.
 
Antara Resepi Yang Menggunakan Halia
 
Penggunaan halia segar dala,;
 
- Pho ayam ataupun sup-sup ayam yang lain.
- Beer halia, ataupun minuman-minuman berasaskan halia seperti teh halia.
- Dada
ayam yang diperam dengan santan dengan halia.
- Dressing yang menggunakan halia dan kicap, bijan yang dipanggang, perahan lemon, gula perang atau maple syrup.
- Gad pai king (masakan ayam halia ‘stir-fry’ cara Thai)
- Gari (jeruk halia Jepun)
 
Penggunaan halia kering dalam;
 
- Pie labu, squash atau keledek.
- Gingerbread
- Gingersnaps
- Lemon-ginger scones
 
Manisan yang menggunakan halia
 
- Epal bakar (baked apples)
- Pear muffins

Gari atau jeruk halia makanan Jepun.

Beer berperisa halia dari German.

 
Itu adalah antara sebahagian kecil penggunaan halia. Bagi anda yang
biasa ke dapur, anda pasti tahu bahawa halia boleh digunakan dalam hapir kebanyakan masakan samada, sayuran, daging, ikan, nasi, bubur ataupun kuih-muih. Jadi tidak hairanlah sekiranya halia sentiasa menjadi sebahagian daripada senarai barangan semasa membeli barangan di pasaraya.
 
Maka dengan pengetahuaan ini, herba halia akan lebih dihargai. Maka ia sepatutnya berada di setiap halaman atau pasu rumah anda, seperti juga herba-herba lain yang penting dalam kegunaan harian. Walaupun harga halia boleh dikatakan murah, namun
memiliki halia sendiri di rumah dapat menambahkan kepuasan bagi pemiliknya.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog