Khamis, 6 Ogos 2020

Rempah-rempah Yang Menjadi Kebiasaan Dalam Masakan Malaysia dan Nusantara

Rempah amat penting dalam kuantiti yang sedikit di dalam masakan, sebagai penambah rasa.

Rempah merupakan bahan perasa makanan yang penting, selain daripada bahan perasa asas yang memberikan rasa, manis (gula), masin (garam) dan masam (limau). Rempah juga adakalanya membantu dalam proses pengawetan makanan atau mengelakkan bahan makanan daripada cepat rosak.

Rempah digunakan dalam masakan di seluruh dunia, namun rempah-rempah yang digunakan adalah berbeza mengikut kawasan-kawasan tertentu (faktor geografi). Kebiasaanya rempah yang digunakan adalah daripada sumber yang diperolehi di kawasan yang sama ataupun berhampiran. Namun, dengan kepesatan perdagangan melalui kemudahan sistem pengangkutan, hari ini rempah-rempah ini boleh diperolehi hampir di seluruh dunia.

Kebiasaannya rempah digunakan dalam jumlah yang sedikit, sesuai sebagai fungsinya iaitu penambah rasa dan bukan sebagai bahan utama masakan. Namun begitu rempah turut mempunyai khasiat tertentu disamping membangkit aroma makanan. Rempah-rempah sering juga digunakan sebagai bahan perubatan alternatif sejak dahulu lagi. Maka tidak hairanlah mengapa rempah-rempah ratus ini, tetap menjadi bahan penting kepada kita sejak turun-temurun.

Berikut adalah sebahagian daripada rempah-rempah asas yang sememangnya menjadi bahan penting dalam masakan kita masyarakat Melayu ataupun masyarakat serumpun Nusantara. Maka mengenali rempah ini merupakan kemahiran asas baik lelaki mahupun perempuan. Kebiasaanya kita samada hanya pernah melihat ataupun mendengar namanya. Jadi sebaiknya kita turut mengenal rupa dan fungsinya dengan lebih dekat lagi mengenai rempah-rempah ini.

1. Kayu manis (Cinnamon)

2. Halba (Fenugreek Seeds)

3. Bunga cengkih (Clove)

4. Lada hitam (Black Pepper)

5. Lada sulah (White Pepper)

6. Bunga lawang (Star Anise)

7. Buah keras (Candlenut)

8. Jintan manis (Anise)

9. Jintan putih (Cumin)

10. Jintan Hitam atau Habbatussauda (Black Seeds)

11. Ketumbar (Coriander)

12. Buah pelaga (Cardamon)

13. Biji sawi (Mustard Seeds)

14. Buah Pala (Koreka Nutmeg)

15. Kunyit (Turmeric)

16. Halia (Ginger)

17. Lengkuas (Galangal)

18: Asam Keping (Garcinia atroviridis)

19. Asam Jawa (Tamarind)

20. Cili (Chili)

21. Bawang merah (Shallot)

22. Bawang putih (Garlic)

23. Serai (Lemongrass)

24. Limau purut (Kaffir lime)

25. Daun salam (Bay leaf)

26. Daun selasih (Basil)

Kita samada pernah melihat atau mendengar namanya, namun tidak mengenalinya dengan lebih dekat. 

Jika dilihat di sini, senarai rempah ini merangkumi beberapa bahan yang tidak disenaraikan dalam artikel-artikel yang lain. Mungkin kebanyakan kita terlepas pandang bahawa bahan-bahan seperti cili, bawang merah dan bawang putih juga adalah sebahagian daripada bahan rempah. Jadi, di sini kami sertakan semula supaya ia kembali ke senarai rempah yang biasanya digunakan dalam masakan.

Walaupun dalam artikel ini tidak diterangkan lebih lanjut setiap rempah mengenai fungsi ataupun ciri-ciri asasnya. Kami bercadang untuk membuat artikel berasingan berkenaan nya - bagi mengelakkan artikel yang terlalu panjang dan membosankan. Jadi ikuti link-link yang disediakan pada senarai tersebut.

Kami juga bercadang untuk menyenaraikan senarai rempah-rempah bagi masyarakat di kawasan lain di dunia supaya kita dapat melihat dengan lebih jelas bagaimana masakan kita berbeza-beza mengikut benua. Ia juga antara lain memudahkan untuk kita untuk mempelajari cara masakan mereka - di mana perbezaan utamanya adalah dari jenis rempah yang digunakan.

Jadi teruskan bersama kami untuk artikel-artikel yang akan datang. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau perkara yang ingin disampaikan, sila tuliskan di ruangan komen. Pendapat dan pandangan anda amat dihargai.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog