Khamis, 3 Ogos 2017

Bahan Tenunan Unik Sutera Laut (Sea Silk)

Serat byssus yang digunakan untuk menghasilkan sutera laut (sea silk).

Bahan-bahan penghasilan pakaian merupakan antara bahan penting yang sentiasa mendapat perhatian daripada Myrokan terutamanya sutera, sepertimana yang kita tahu, merupakan salah satu bahan terbaik yang diperolehi dari sumber alam. Sutera bukan sahaja dihasilkan oleh ‘ulat sutera’ namun turut dihasilkan oleh serangga-serangga lain. Tahukah anda salah satu sutera terbaik iaitu ‘sutera laut’ adalah dihasilkan oleh sejenis kerang!

Sutera laut (sea silk) merupakan antara bahan yang jarang digunakan dan ianya hanya dihasilkan di beberapa kawasan sahaja di dunia iaitu Taranto, Apulia dan Sardinia di Itali. Ia juga semakin jarang ditemui kerana proses penghasilan sutera ia adalah jauh lebih sukar jika dibandingkan dengan penghasilan sutera daripada ulat sutera.


Pinna nobilis di habitat asalnya di dasar laut. 
Pinna nobilis boleh mencapai sehingga 120 cm.


Sutera laut merupakan bahan filamen sutera yang juga dikenali sebagai “byssus” yang dihasilkan oleh hidupan “bivalve” mollusk untuk membantunya melekatkan diri di permukaan batuan. Adapun bahan yang digunakan untuk menghasilkan sutera laut adalah daripada byssus yang dihasilkan oleh sejenis kerangan yang dikenali sebagai pen shells (Pinna nobilis).

Sutera laut dahulunya dihasilkan di kawasan sekitar Mediterranean di mana hidupan Pinna nobilis boleh didapati sehingga kepada awal abad ke-20. Hidupan cengkerang ini mempunyai saiz yang agak besar dan mampu mencapai ukuran sehingga 120 cm (4 ft) panjang. Pada saiz ini ia mampu menghasilkan serat byssus yang mencapai sehingga 6 cm panjang. Melalui serat inilah benang sutera laut dihasilkan.


Sutera byssus yang amat halus.

Sarung tangan yang dihasilkan menggunakan sutera laut.

Chiara Vigo merupakan satu-satunya penghasil sutera laut yang tinggal!

Oleh kerana byssus yang dihasilkan amat pendek, proses pemintalan benang sutera laut memerlukan kemahiran yang tinggi dan memerlukan masa yang lama. Sehingga kini tiada barangan bersaiz besar dihasilkan menggunakan sutera laut ini melainkan barangan kecil seperti sarung tangan, bahan yang dikait dan beberapa barangan kecil sahaja.

Penghasilan sutera laut merupakan antara kaedah penghasilan fabrik yang hampir pupus dan usaha memeliharanya semakin giat dijalankan oleh pelbagai pihak bagi memastikan ianya tidak terus hilang. Sutera laut sememangnya unik kerana tiada siapa yang menyangka – sutera turut dihasilkan oleh hidupan air terutamanya kerang-kerangan.

Rujukan:
iii) Byssus







Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog