Ahad, 13 Ogos 2017

Ancaman Baru Kepada Penduduk Dunia

Nelayan Jepun dengan pukat tangkapan yang dipenuhi dengan obor-obor.

Mungkin tidak ramai yang menyangka bahawa hidupan yang paling lembuh dan kelihatan lemah boleh menjadi ancaman besar kepada dunia terutamanya manusia. Namun perubahan ini juga adalah berpunca kepada manusia sendiri yang menyebabkan mengapa populasi hidupan ini berkembang dengan begitu pantas dan hidupan yang dimaksudkan di sini adalah obor-obor.

Perkembangan populasi obor-obor adalah jauh lebih pantas sejak beberapa tahun dahulu dan mengancam populasi hidupan laut lain yang menjadi sumber makanan manusia. Inilah yang menimpa nasib para nelayan di Jepun yang menyebabkan hasil tanggapan mereka lenyap. Kejadian ini berlaku semakin kerap berbanding setiap 40 tahun sebelum ini. Pelbagai usaha dijalankan oleh kerajaan Jepun bagi membantu para nelayan tersebut.

Kumpulan besar obor-obor boleh membawa pelbagai kesan kepada aktiviti manusia.

"Moon jellyfish" yang menyebabkan penutupan loji nuklear di Sweden.

"Box jellyfish" dengan sengatan yang boleh membawa maut.

Kesan ledakan populasi obor-obor bukanlah setakat itu sahaja. Seperti yang diketahui, ia boleh mendatangkan bahaya sekiranya bersentuhan dengan manusia. Walaupun tidak semua spesies obor-obor merbahaya, sebahagian daripadanya boleh menyebabkan kematian. Bisanya juga menyebabkan kesakitan yang amat luar biasa - jadi adalah digalakkan supaya anda tidak menyentuh haiwan yang lembut ini.

Oleh kerana kebanyakan spesies obor-obor berwarna lutsinar maka ia amat sukar dikesan oleh manusia ketika bermandi-manda di pantai. Terdapat banyak kes yang menyebabkan kematian akibat disengat oleh obor-obor. Manakala bagi yang selamat juga terpaksa menanggung kesan bisa obor-obor yang amat menyakitkan. Apa yang pasti antara manusia dan obor-obor ini tidak berharap untuk bertembung kerana manusia bukanlah makanan bagi mereka.

Kitaran hidup obor-obor yang berbeza dengan hidupan-hidupan lain.

Antara spesies obor-obor yang tidak merbahaya.

Banyak lagi spesies obor-obor yang kurang diketahui oleh manusia.

Tetapi ancaman obor-obor bukanlah setakat itu sahaja. Gerombolan obor-obor pernah menyebabkan penutupan stesyen janakuasa seperti yang pernah berlaku di Australia (937), Madras (1989), Philippnes (1999), Kapal Perang U.S. (2006), Scotland; Japan; Israel (2011) dan juga di Sweden (2013). Jika diperhatikan ancaman gerombolan obor-obor menjadi semakin kerap setiap tahun menyebabkan usaha yang lebih serius perlu dilakukan segera bagi memahami fenomena ini sebelum terlambat.

Di seluruh dunia para saintis cuba memahami lebih mendalam mengenai obor-obor bukan sahaja untuk mencari penawar sengatannya malah juga untuk memahami bagaimana haiwan ini membiak dengan begitu pantas. Ini kerana obor-obor tidak membiak seperti haiwan lain, ia melalui kitaran hidupan yang unik dan menghasilkan medusa (tahap dewasa) pada masa yang sesuai dalam saiz yang sangar besar. Namun keadaan yang mengaktifkan pertukaran inilah yang menjadi antara perkara penting untuk difahami dan bagaimana ianya semakin kerap berlaku.

"Purple-striped jellyfish" di Monterey Bay Aquarium yang giat menjalankan kajian mengenai hidupan laut.

"Sea nettle jellyfish" kelihatan cantik ketika berenang.

Namun begitu kita tidak dapat menafikan bahawa pertumbuhan obor-obor yang luar biasa ini adalah diakibatkan oleh aktiviti manusia yang mengubah populasi hidupan laut dengan drastik. Kesan daripada penangkapan berlebihan, kemusnahan habitat, kesan pencemaran menyebabkan banyak hidupan yang menjadikan obor-obor sebagai makanan mengalami kepupusan. Maka hari ini obor-obor dapat hidup berkembang dalam jumlah yang jauh luar biasa.

Seperti yang kita ketahui alam berfungsi mengikut keseimbangannya, apabila salah satu daripada elemen mengalami gangguan, ia akan menyebakan elemen yang lainnya mengalami pertumbuhan ataupun mengalami kekurangan pula. Jadi untuk menangani masalah ini keseimbangan tersebut perlulah dikembalikan semula.




Free Download





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog