Isnin, 7 Februari 2022

Dunia Tanpa Elektrik?

Kincir angin yang tidak menggunakan tenaga elektrik.

Elektrik merupakan sumber tenaga yang amat penting masa kini untuk melakukan pelbagai aktiviti untuk kegunaan rumah mahupun industri. Kebergantungan manusia kepada tenaga elektrik menyebabkan penjanaan tenaga elektrik merupakan satu keperluan penting bagi membolehkan lebih banyak pembangunan dilakukan bagi memenuhi keperluan penduduk dunia yang semakin meningkat. Sesetengah proses penjanaan tenaga elektrik tidak kurang efisyen seperti penggunaan arang batu yang turut menghasilkan gas karbon dioksida, sulfur dioksida dan nitrogen oksida manakala penjanaan menggunakan tenaga nuklear pula boleh mendatangkan risiko besar seperti kegagalan loji nuklear seperti di Chernobyl ataupun kemalangan yang berlaku seperti di Fukushima.
 
Walaupun kaedah penghasilan tenaga elektrik yang lebih baik, selamat dan bersih terus cuba dihasilkan, kebergantungan kepada sumber tenaga ini akan terus meningkat memandangkan keperluan manusia yang semakin tinggi. Penghasilan tenaga hijau seperti, penjanaan tenaga solar, kincir angin, empangan hidroelektrik, ‘waste to energy’, penjanaan tenaga ombak, geothermal dan sebagainya bertujuan untuk menghasilkan elektrik, tidak memadai kerana tenaga elektrik merupakan tenaga yang diperlukan untuk menggerakkan jentera ataupun peralatan di rumah. Bagaimanakah masalah ini boleh diatasi?

 
Penghasilan peralatan yang tidak menggunakan elektrik sebagai sumber tenaganya! Sebelum penemuan tenaga elektrik, manusia telah lama menggunakan sumber tenaga terus dari sumber seperti matahari, air, angin, tekanan stim, mahupun tenaga dari haiwan. Walaupun ia tidak sebaik peralatan yang menggunakan tenaga elektrik, apa yang penting sebenarnya adalah peningkatan rekabentuk dan bahan rekaan yang lebih moden. Hanya dengan ini kebergantungan kepada tenaga elektrik dapat dikurangkan, malah rekaan tersebut boleh digunakan di kawasan-kawasan yang jauh dari kemudahan sumber tenaga elektrik seperti di kawasan pendalaman mahupun bagi mereka yang perlu melakukan penyelidikan yang jauh dari penempatan manusia.

Peralatan elektronik bergantung kepada tenaga elektrik sepenuhnya.

 
Dunia Sebelum Penemuan Elektrik
 
Elektrik merupakan tenaga baru yang hanya digunakan pada penghujung tahun 1800 dan kepesatan elektrik hanya berkembang pada awal 1900 sehingga ke hari ini. Walaupun penggunaan elektrik sebagai sumber tenaga adalah lebih baik, manusia telah lama bergantung kepada rekaan-rekaan yang tidak memerlukan tenaga elektrik. Sekiranya rekaan peralatan atau mesin yang tidak menggunakan elektrik turut diberikan penekanan, kebergantungan kita kepada tenaga elektrik mungkin dapat dikurangkan dan ini mengurangkan impak kepada alam sekitar seperti pembebasan karbon dioksida dan pembinaan empangan bagi projek hidroelektrik.  
 
Walaupun tanpa elektrik, tamadun-tamadun lama turut membangun dengan pesat. Apa yang membezakan adalah mereka tidak mampu membangunkan teknologi perkomputeran seperti sekarang, namun dari segi keperluan harian and pembangunan masih mampu dilakukan. Dari Machu Picchu di Peru, sehinggalah ke Angkor Wat di Cambodia, adalah dibangunkan tanpa teknologi kejenteraan ataupun peralatan elektrik. Pembangunan bandar-bandar purba lama ini dapat berjalan seperti biasa. Apa yang ingin kita pelajari dari sini adalah, keseimbangan penggunaan teknologi yang memerlukan tenaga elektrik dan tenaga-tenaga lain yang boleh digunakan terus.

Kepesatan pembangunan di Angkor Wat suatu masa dahulu.

Teknik bersawah di Bali yang telah dilakukan sejak ratusan tahun.

 
Penggunaan Terus Tenaga
 
Sebelum penemuan elektrik, sumber tenaga digunakan terus dari sumber tenaga kepada bentuk tenaga diperlukan. Banyak contoh yang boleh kita perhatikan seperti kincir angin di Netherlands yang digunakan untuk mengepam air, memerah minyak dari bijirin atau memotong kayu. Sementara itu tenaga terus daripada matahari telah lama digunakan untuk mengeringkan makanan. Antara contoh pengolahan moden cahaya matahari adalah Relau suria terbesar di Odeillo, Pyrenees-Orientales, Perancis. Banyak lagi contoh lain penggunaan tenaga matahari yang boleh dimanfaatkan, dan ia pernah di kongsikan di dalam artikel kami: Kaedah Memanfaatkan Tenaga Percuma, Matahari.
 

c Manakala terdapat pula kaedah penyejukan yang menggunakan pembinaan struktur unik yang dikenali sebagai Yakchal di Iran. Rekaan bangunan unik ini membolehkan ais disimpan sehingga musim panas. Disini, penggunaan struktur bangunan membolehkan suhu panas dipindahkan dengan lebih efektif membolehkan kawasan khas di dalam bangunan ini tetap sejuk.
 
Sementara itu di kawasan-kawasan seperti Cambodia dan Bali telah lama mengamalkan sistem pengairan yang teratur bagi membolehkan penduduknya menanam padi sebagai sumber makanan. Walaupun kawasan sekitar Angkor Wat hari ini tidak lagi ditanam padi seperti suatu masa dahulu, namun teknik pengairan inilah yang membolehkan bandar purba ini pesat maju suatu masa dahulu. Berbeza pula di Bali yang menyusun atur pengaliran air dari sumber air dari gunung untuk pengairan sawah di lereng-lereng gunung tersebut. Kesemua sistem ini diselenggarakan tanpa menggunakan jentera atau pam yang menggunakan kuasa elektrik.
 
Teknik penggunaan tenaga matahari secara terus yang telah digunakan oleh manusia sejak dahulu.


Rekaan Teknologi Moden.
 
Melalui pembangunan teknologi bahan moden, seharusnya kita lebih mudah memanfaatkan sumber-sumber tenaga seperti ini dan mengurangkan kebergantungan kepada tenaga elektrik. Ini bukan bermakna kita tidak boleh menggunakan tenaga elektrik, tapi mengurangkan kebergantungan kepadanya bagi mengurangkan impak kepada alam.
 
Walaupun terdapat rekaan-rekaan yang tidak menggunakan elektrik seperti pam yang direka oleh aQysta dari Netherlands ataupun rekaan yang jauh lebih ringkas seperti Ram Pump yang boleh dimanfaatkan dengan baik, jumlahnya adalah teramat sedikit. Dengan pembangunan teknologi moden, seharusnya pembangunan peralatan seperti ini dapat dilakukan dengan lebih mudah.

 
Ia merupakan peluang bagi pereka-peraka moden untuk mengolah potensi yang lebih besar dengan kepesatan teknologi moden. Kini bukan sahaja terdapat lebih banyak bahan dan peralatan yang boleh digunakan, malah teknologi perkomputeran bagi memastikan rekaan dapat berfungsi dengan lebih baik. Walaupun, rekaan-rekaan ini mungkin mempunyai sedikit keterbatasan seperti hanya berfungsi apabila sumber tenaga ada (seperti matahari, angin dan air), namun ia masih memberikan manfaat dari segi penjimatan tenaga (kerana proses perubahan tenaga dari satu bentuk ke bentuk dapat dikurangkan).

Ram pump, merupakan rekaan ringkas tanpa menggunakan tenaga elektrik.

 
Peluang Meneroka Bentuk Tenaga Baru
 
Selain memanfaatkan tenaga-tenaga yang biasa digunakan dalam rekaan klasik, hari ini kita mungkin berpeluang untuk meneroka bentuk-bentuk tenaga yang lain seperti magnet, bunyi, tenaga dari bahan kimia, bakteria, alga, fungus atau gabungan tenaga-tenaga yang biasa digunakan. Ini kerana, hari ini kita mempunyai lebih pengetahuan mengenai tenaga-tenaga ini dan mempunyai lebih banyak kelengkapan untuk membina peralatan yang boleh memberikan hasil yang lebih baik.
 
Mereka peralatan yang tidak menggunakan elektrik boleh mengelakkan kita terlalu bergantung dengan sumber ini (kerana pertambahan permintaan yang tinggi). Selain itu, sumber elektrik juga boleh terganggu sekiranya berlaku letusan “solar storm” yang kuat, kemusnahan stesyen janakuasa dan bencana. Manakala kerja-kerja penyediaan infrastruktur bekalan kuasa elektrik memerlukan pengolahan kawasan hutan, pembinaan empangan, penggunaan bahan radioaktif yang memberikan impak yang negatif kepada hidupan dan alam sekitar. Maka dengan ini, kita perlu sedikit sebanyak menyedari kepentingan rekaan tanpa penggunaan elektrik.
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog