Jumaat, 18 Februari 2022

Bagaimana Kita Boleh Membeli Masa?

Kita tidak boleh memberhentikan masa, sebaliknya hanya menguruskannya dengan sebaik mungkin.

Masa merupakan perkara yang amat penting mempengaruhi kehidupan manusia. Ia terus berlalu tanpa henti dan kita tidak dapat mengembalikan masa atau memperlahankan masa. Oleh kerana masa amat penting, setiap dari kita amat biasa dengan perkataan “jangan membuang masa”, “masa itu emas”, “masa berlalu tak akan kembali” dan sebagainya. Kepentingan masa telah diketahui sejak dahulu lagi, dan ia adakalanya diandaikan sebagai lawan kepada kehidupan, di mana setiap saat membawa kita hampir kepada saat akhir kehidupan. Jadi bagaimanakah kita boleh memanfaatkan masa, bolehkah ianya dibeli, bagi membolehkan kita melakukan lebih banyak perkara dalam tempoh kehidupan yang pendek ini?
 
Kita mungkin tidak menyedari selama ini, kita telah lama membeli masa. Mungkin apa yang berbeza adalah, sejauh manakah kita sudah membelinya atau mampu membelinya. Masa diukur dalam tempoh masa atau sebanyak manakah perkara yang boleh kita lakukan untuk suatu tempoh masa tertentu. Bagi pengukuran dalam bentuk tempoh masa, tiada banyak perkara yang boleh dilakukan, dimana kita tidak dapat mengubah atau menganjakkan tempoh masa yang telah berlalu. Namun dalam erti kata lain, kita masih boleh melakukan lebih banyak perkara dalam tempoh masa yang sama - (mendekkan masa untuk sesuatu perkara).

 
Sekiranya dilihat, kehidupan manusia sebelum era teknologi berlaku dengan amat perlahan. Sistem pengangkutan mengambil masa yang lama untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang baru. Perjalanan menggunakan kaedah pengangkutan yang kurang efisyen seperti menggunakan haiwan atau pengangkutan air yang perlahan dan adakalanya berbahaya. Penghantaran mesej atau surat menyurat juga amat perlahan dan mengambil masa beberapa hari hingga kepada beberapa minggu. Begitu juga sekiranya anda ingin mendapatkan sesuatu bekalan, ianya perlu didapatkan dari tempat di mana ianya dihasilkan atau, kemungkinan besar, anda tidak dapat mendapatnya langsung. Begitu juga dengan keperluan-keperluan harian seperti memasak, membasuh pakaian, membersihkan rumah, semuanya perlu dilakukan secara “tenaga manusia”. Pada masa tersebut, hanya segelintir dari mereka yang mampu mengupah sejumlah bilangan pembantu rumah bagi meringankan beban-beban kerja tersebut.

Teknologi pengangkutan membantu sistem perdagangan manusia berkembang lebih cepat.  

Keretapi laju, merupakan pengangkutan yang jauh lebih efektif bagi destinasi  di laluannya.

Pembangunan teknologi dan pembangunan tamadun manusia adalah mengurangkan tempoh masa yang diperlukan untuk memenuhi keperluan-keperluan ini. Melalui pembangunan kehidupan secara bermasyarakat, setiap dari anggota masyarakat menyediakan sesuatu keperluan untuk mereka yang lain. Jadi ia bergantung antara satu sama lain bagi memenuhi keperluan bersama. Petani yang membekalkan sayuran, perlu mendapatkan pakaian daripada penenun kain yang mana beliau juga perlu mendapatkan bekalan daging dari penternak dan seterusnya. Begitulah rantainan hubungkait kehidupan bermasyarakat dan mengapa kita hidup dalam berkumpulan.

 
Pembangunan memperbaiki kehidupan manusia dalam bentuk mempercepatkan proses untuk melakukan sesuatu perkara. Sistem pengangkutan yang membolehkan manusia bergerak dari satu tempat ke satu tempat dengan lebih cepat dan selamat seperti kapal terbang dan keretapi laju (bullet train). Ia juga merupakan nadi utama perdagangan yang membolehkan barangan dijual kepada pengguna yang berada lebih jauh dari tempat dimana ia dihasilkan. Begitu juga dengan teknologi rekabentuk yang membolehkan bangunan dibina secara bertingkat-tingkat bagi memanfaatkan penggunaan ruang. Maka dengan itu, lebih ramai penduduk dapat tinggal berhampiran kawasan bandar yang juga membekalkan pekerjaan bagi sumber pendapatan. Manakala sistem perhubungan juga menjadi lebih pantas berbanding surat menyurat yang memerlukan tempoh penghantaran yang perlahan.

Teknologi keretapi laju yang terus diperbaiki, meningkatkan kepantasannya.

Hari ini kehidupan manusia lebih efisyen dengan rekaan pelbagai mesin untuk kegunaan di rumah. Sejak daripada bangun seawal pagi sehingga tidur, kita dibantu oleh pelbagai rekaan peralatan bagi membolehkan kita memanfaatkan masa dengan lebih baik. Sebahagian daripada mesin ini juga adalah beroperasi secara automatik dengan pengawasan yang minima. Manusia yang memerlukan beberapa orang pembantu di rumah, hari ini hanya memerlukan seorang atau boleh melakukannya sendiri. Hari ini, kesemua peralatan ini dianggap sebagai keperluan bagi membolehkan kita menjalani kehidupan dengan lebih selesa.

 
Berbalik kita kepada tajuk asal, “bagaimana kita membeli masa”, adalah bagaimana kita memanfaatkan peralatan yang ada di pasaran bagi membolehkan kita melakukan perkara-perkara lain yang lebih penting. Ya, ia bukanlah datang dengan percuma, melainkan kita perlu membelanjakan sejumlah wang untuk mendapatkannya. Apa yang baik, kebanyakan rekaan ini menjadi semakin murah dan mampu dimiliki oleh kebanyakan dari kita. Ia tidak perlu dilihat sebagai satu perkara mewah, sebaliknya sebagai faktor utama membolehkan kita menjimatkan masa yang perlu diluangkan untuk perkara-perkara yang lebih bermanfaat - adakalanya termasuk berehat!


Peralatan rumah yang membantu kerja-kerja seharian menjadi lebih mudah dan pantas.


'Smart Home', merupakan teknologi yang sedang diperbaiki bagi meningkatkan lagi kualiti kehidupan manusia.
 
Tidak terhenti di situ, banyak lagi rekaan yang akan datang untuk memperbaiki rekaan-rekaan yang telah sedia ada sekarang. Melalui penggunaan sistem AI, banyak lagi fungsi boleh ditambah bagi menjadikan proses sesuatu kerja diperbaiki. Kerja-kerja seperti mengemaskan rumah boleh dilkukan sepenuhnya oleh robot, begitu juga dengan mencuci pakaian. Melalui kemudahan-kemudahan seperti inilah kita mempunyai lebih masa untuk mempelajari sesuatu yang baru, atau menyumbangkan idea dan rekaan baru untuk memenuhi keperluan kita sendiri.
 
Penulisan ini antara lain menggalakkan kita untuk menggunakan kemudahan rekaan-rekaan yang bermanfaat mengikut kemampuan. Kita sepatutnya meluangkan masa untuk menjadi lebih produktif dengan berkongsi perkara-perkara yang lebih bermanfaat, termasuk melakukan perkara untuk tujuan kesihatan seperti bersenam dan berehat. Gunakan masa untuk mempelajari sesuatu yang baru, berkumpul ban berbincang mengenai idea yang lebih baik, mereka dan mencuba rekaan-rekaan yang belum pernah dicuba. Kehidupan perlu menjadi penjelajahan mental dan fizikal yang berterusan. Jadi, setakat ini sahaja buat kali ini, sehingga bertemu lagi di dalam artikel yang seterusnya.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog