Isnin, 9 Mei 2022

Teknik Peyimpanan Makanan Melalui "Freeze Drying"

Makanan yang telah dikeringkan mudah disimpan.
 
Topik mengenai makanan merupakan antara topik yang sentiasa mendapat perhatian daripada artikel-artikel kami. Ini kerana, ia merupakan faktor penting di dalam kehidupan. Tiada hidupan yang akan menghuni sesuatu kawasan yang tidak mampu membekalkan nya sumber makanan untuk meneruskan kehidupan. Berbeza dengan manusia, kita merancang dan mencipta kaedah yang mampu menjamin sumber makanan sentiasa terjamin.
 
Antara teknik-teknik penyimpanan makanan, teknik yang dikenali sebagai “freeze-drying”, merupakan antara kaedah termoden yang kian popular. Ia juga adalah jauh lebih baik dari segi mengekalkan rasa, zat pemakanan, tempoh penyimpanan, keboleh harapan, teknik yang mudah, kos efektif dan beberapa lagi kebaikan mengikut keadaan. Sekiranya sebelum ini kita membincangkan mengenai teknik pengeringan biasa, maka teknik ini merupakan satu lagi kaedah pengeringan yang sedikit berbeza (memerlukan kos yang lebih tinggi daripada pengeringan biasa).
 
Sejarah Teknik
 
Walaupun teknik yang sempurna kaedah ‘freeze-drying’ hanya popular pada pertengahan 1900, teknik ini secara kasar digunakan oleh puak Inca dalam mengeringkan kentang pada abad ke-13. Proses yang melalui beberapa peringkat dengan mendedahkan kentang-kentang kepada suhu sejuk beku di puncak Andes pada waktu malam dan pengeringan air melalui pendedahan kepada cahaya matahari pada waktu siang. Kaedah ini digunakan untuk menghasilkan chuño, iaitu kentang kering yang boleh disimpan untuk tempoh yang lama sehingga puluhan tahun. Ia turut popular di kalangan orang-orang Quechua dan Aymara yang mendiami Bolivia dan Peru.

 
Penggunaan kaedah moden bermula sejak 1890 oleh Richard Altmann, yang mereka kaedah untuk melakukan teknik ‘freeze-dry’ ke atas tisu (tumbuhan atau haiwan). Kaedah ini tidak diketahui ramai sehingga tahun 1930-an. Kaedah ‘freeze drying’ dipatentkan oleh Tival pada 1027 dan Elser pada 1934 dengan system menggunakan kondensor yang diperbaiki.
 
Penggunaan kaedah ini menjadi sangat penting semasa peperangan dunia kedua dalam memastikan bekalan plasma darah dan penicillin dapat dihantar kepada askar-askar yang cedera di lapangan. Menjelang 1950-an - 1960-an kaedah ini mula diterima sebagai kaedah pelbagai guna untuk tujuan Farmaseutikal dan pemprosesan makanan.
 
Penggunaan Awal
 
Teknik ‘freeze drying’, merupakan teknik yang agak mahal lebih-lebih lagi pada peringkat permulaan ianya mula diperkenalkan. Ia hanya digunakan oleh setengah badan seperti NASA dan tentera dalam menyediakan makanan untuk para angkasawan dan juga askar yang perlu bertugas di lapangan. Teknik ini terus diperbaiki bagi meningkatkan mutu keselamatan makanan disamping memastikan ianya lebih menyelerakan apabila dimakan. Sebelum teknik ini digunakan, makanan yang digunakan untuk para tentera mudah rosak dan mempunyai nutrient yang rendah berbanding makanan yang segar.

Ais krim adalah antara makanan yang boleh dikeringkan menggunakan teknik 'free drying'.

 
Freeze Drying di Rumah
 
Hari ini teknik ini boleh dilakukan di rumah dengan mesin yang sesuai. Walaubagaimanapun, kos mesin untuk ‘freeze drying’ masih lagi jauh lebih mahal berbanding mesin untuk proses ‘dehydration’ (pengeringan). Sebelum anda membelanjakan sejumlah wang yang besar untuk melabur bagi membeli mesin ini, anda perlulah membuat perangkaan yang tepat mengenai penggunaan nya. Walaupun teknik ini amat baik dan mempunyai kebaikan, namun bagi penggunaan yang kecil ia mungkin hanya akan menjadi satu pembaziran.

 
Bagaimana Teknik Ini Bekerja
 
Dalam teknik ‘freeze drying’, makanan akan dibekukan dibawah suhu 0℃. Apabila makanan telah dibekukan, ruang penyejukan akan
divakumkan dan ini menyebabkan air yang beku bertukar menjadi wap dan turut dikeluarkan dari ruangan penyejukan. Proses ini menyebabkan makanan menjadi kering, namun mengekalkan bentuk dan lain-lain elemen yang terdapat di dalam makanan yang dibekukan. Hasilnya makanan yang dikeringkan tidak mengecut atau bertukar warna terlalu jauh berbeza seperti mana asalnya sebelum ia dikeringkan.
 
Proses pengeringan melalui teknik ini mengambil masa yang lebih lama berbanding teknik pengeringan biasa. Namun ia bergantung kepada kecekapan mesin yang digunakan. Ia mungkin akan diperbaiki pada masa-masa akan datang, memandangkan teknik ini masih lagi baru diperkenalkan kepada penguna-pengguna domestik.

Proses memasukkan makanan ke dalam mesin pengering.

Mesin kecil yang sesuai untuk kegunaan domestik dan industri kecil.

 
Hasil pengeringan melalui teknik ini boleh disimpan dengan mudah, iaitu samada di dalam plastik ataupun balang-balang penyimpanan makanan. Bagi memanjangkan lagi tempoh penyimpanan, anda boleh meletakkan penyerap oksigen di dalam bekas penyimpanan bagi memastikan pertumbuhan mikroorganisma dapat dielakkan (namun bakteria-bakteria anaerobik masih boleh berkembang). Selain itu, penyimpanan juga perlu disimpan dalam keadaan suhu yang tidak terlalu panas dan tidak terdedah kepada cahaya. Penyimpanan yang baik boleh mengekalkan makanan untuk terus disimpan bertahun-tahun lamanya.
 
Adakah Teknik Ini Lebih Baik
 
Dari segi kualiti makanan yang dikeringkan ianya adalah lebih baik berbanding dengan teknik-teknik lain sedia ada. Namun begitu teknik ini adalah jauh lebih mahal berbanding teknik-teknik pengawetan makanan yang lain. Ia mungkin berguna apabila adanya keperluan yang sememangnya tidak dapat disediakan dengan teknik-teknik yang lain, seperti mengekalkan fizikal makanan untuk tempoh yang lama. Bagi kebanyakan kita yang hanya melakukan penyimpanan stok makanan untuk beberapa hari ke bulan sahaja, maka teknik-teknik lain masih lagi sesuai digunakan, selagi ia diuruskan dengan baik - seperti memastikan bahan-bahan dikeringkan digunakan sebelum tempoh ia menjadi rosak (mengamalkan FIFO - first on, first out).

 
Mesin bagi teknik ini adalah lebih besar dan mempunyai komponen-komponen yang lebih kompleks (walaupun ia masih lagi di kira ringkas bagi mereka yang berpengalaman mengenai komponen-komponen ini). Kerosakan pada mesin ini mungkin memerlukan tempoh yang agak lama untuk diperbaiki, terutamanya bagi mereka yang perlu mengimport mesin ini dari luar negara. Adalah lebih baik sekiranya faktor ini diberikan perhatian sekiranya penggunaan mesin ini menjadi kepentingan harian (penggunaan yang kerap).

Mesin 'freeze drying', untuk kegunaan industri bersaiz jauh lebih besar.
 
Apa pun kaedah ini merupakan satu kelebihan penting kepada teknik pemprosesan makanan. Adalah diharap ia akan terus dimajukan dan mesin-mesin yang lebih ringkas dan murah dapat dihasilkan pada masa-masa akan datang. Bagi yang mempunyai sebarang input mengenai teknik ini bolehlah berkongsi pengalaman dan pengetahuan anda untuk kebaikan bersama.
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog