Isnin, 5 Disember 2022

Bagaimana Pembangunan Industri Perfileman Menjadi Penting Kepada Kita?

Avatar 2, sebuah filem yang dihasilkan menggunakan pelbagai teknologi perfileman terkini.

Teknologi hiburan adalah jauh berbeza dari apa yang dahulunya biasa kita alami di sekitar tahun 80 an and 90 an. Terdapat beberapa fasa penting dalam perubahan penghasilan filem, teknik penggambaran, teknologi audio dan bagaimana ianya ditayangkan di pawagam. Setiap fasa perubahan ini memberikan kita mutu kualiti bagaimana sesebuah filem ditayangkan di pawagam. Apa yang lebih menarik, tidak seperti dahulu, kini pawagam menjadi tempat di mana ianya lebih dari sekadar menayangkan filem, tidak seperti pada era 80-an dan 90-an. 


Jadi apa yang menarik pada artikel kita kali ini adalah untuk meninjau bagaimana teknologi penghasilan filem dan industri filem menjadi penting kepada kita. Filem yang pada dasarnya dipandang sebagai bertujuan untuk hiburan dan sumbangannya kepada pembangunan kemanusiaan kurang difahami. Namun lebih sekadar dari industri hiburan, teknologi perfileman sebenarnya banyak menyumbang kepada banyak teknologi-teknologi lain dan juga membantu penyelidikan dalam mendokumentasi sesuatu kajian. Teknologi perfileman berkembang seiringan dengan pembangunan teknologi-teknologi lain.

Kamera digital untuk kegunaan komersial adalah berbeza daripada apa yang digunakan untuk menghasilkan video di rumah. Ia juga adalah lebih mahal dan mempunyai kualiti yang lebih baik.

Kesan Budaya: Filem mempunyai keupayaan untuk membentuk dan mencerminkan nilai budaya, kepercayaan dan sikap. Ia juga boleh memainkan peranan dalam membentuk pendapat umum dan menjana wacana sosial dan politik. Filem juga adakalanya menjadi sumber inspirasi dan rujukan bagi mengenali lebih lanjut unsur-unsur lama seperti dalam filem klasik. Ciri-ciri budaya biasa dipaparkan di dalam sesebuah filem yang menjadi rujukan bagi generasi akan datang atau orang luar.

Kesan Ekonomi: Industri filem merupakan penyumbang penting kepada ekonomi global, menjana pendapatan berbilion dolar setiap tahun dan menyediakan pekerjaan untuk beribu-ribu orang. Ia bukan sahaja menjana pendapat bagi para penggiat seni, malah industri penghasilan barangan perfileman, logistik, pengiklanan, dan lain-lain yang terlibat secara tidak langsung. Biasa juga lokasi-lokasi perfileman bertukar menjadi kawasan tarikan pelancong.

Kemajuan Teknologi: Industri filem memacu inovasi teknologi, kerana pembuat filem dan studio sentiasa mencari kaedah baru dan lebih baik untuk menghasilkan dan mengedarkan filem. Ini membawa kepada pembangunan teknologi baharu yang boleh memberi impak yang meluas di luar industri filem. Teknologi filem juga adakalanya digunakan dalam teknologi-teknologi lain seperti industri perkilangan, industri pengiklanan dan penyelidikan seperti yang kita lihat hari ini.

Filem dokumentari banyak membantu kita untuk memahami lebih lanjut mengenai sesuatu isu yang ingin disampaikan.

Pendidikan: Filem mempunyai kuasa untuk mendidik dan memaklumkan orang ramai tentang isu penting dan peristiwa bersejarah, memberikan perspektif yang unik dan menarik tentang dunia. Ia adalah jauh lebih mudah mendapat perhatian berbanding medium pendidikan yang lain seperti buku dan juga pembelajaran di dalam bilik darjah. Malah hari ini medium ini menjadi kaedah paling popular dan mudah diakses dari mana-mana peranti telefon bimbit yang hampir dimiliki oleh semua orang.

Penyebaran maklumat: Ia merupakan kaedah penting semenjak TV dicipta. Kaedah penyebaran maklumat berubah dengan drastik, malah tidak seperti radio, maklumat disalurkan melalui rancangan yang dikenali sebagai berita - di mana waktu tayangannya pula adalah waktu yang paling penting di mana kebiasaannya ia ditontoni oleh seluruh ahli keluarga. Penyebaran maklumat melalui video dapat memberikan gambaran yang lebih tepat berbanding hanya suara/bunyi yang sebelumnya digunakan oleh radio.

Hiburan: Filem ialah sumber hiburan utama untuk berjuta-juta orang di seluruh dunia, menyediakan cara untuk orang ramai melarikan diri dari kehidupan seharian mereka dan mengalami cerita baharu dan menarik. Namun industri perfileman hari ini menjadi industri berbilion ringgit dan merupakan salah satu industri terpenting dunia. Perkembangan teknologi perfileman membolehkan filem-filem yang dahulunya mustahil dihasilkan menjadi kenyataan dan kelihatan seperti dunia sebenar. Ia juga banyak membantu filem-filem berunsur pendidikan dihasilkan seperti memberikan gambaran kehidupan pra-sejarah.

Seterusnya pula mari kita melihat beberapa pencapaian dalam teknologi perfileman yang menghasilkan mutu penggambaran seperti yang kita saksikan pada hari ini. Teknologi ini turut dipengaruhi bagaimana filem-filem dipasarkan dan ditonton oleh pengguna pada hari ini. Pembangunan ini juga seiringan dengan pembangunan teknologi-teknologi lain seperti elektronik, internet, komunikasi, teknologi digital, perkomputeran, industri dan pelbagai lagi yang terlibat secara tidak langsung. 


Kamera digital hari ini boleh mengambil gambar dan juga video pada satu peralatan yang sama.

Sinematografi Digital: Kamera digital telah menggantikan kamera filem tradisional dan telah menjadikan proses penggambaran lebih mudah dan lebih murah. Malah teknologi kamera digital ini membolehkan kamera dimiliki oleh semua orang melalui telefon bimbit membolehkan perkongsian video untuk semua. Kamera aksi seperti Go-Pro, DJI dan Insta 360 membolehkan filem-filem aksi dihasilkan dengan lebih mudah memandangkan saiz kamera yang kecil dan mudah dibawa ke mana-mana.


Teknologi VFX membolehkan penghasilan hasil gambar yang suatu masa dahulu sukar dilakukan.

VFX dan CGI: Kesan visual dan imejan janaan komputer telah menjadi sebahagian besar dalam pembuatan filem moden, membolehkan penciptaan unsur realistik dan fantastik. Kebanyakan filem moden tidak dapat dihasilkan tanpa melibatkan penggunaan kesan CGI ini.  Malah dalam sesetengah filem, kesan CGI digunakan hampir dalam keseluruhan filem.


Teknologi 3D: Teknologi 3D telah menambah dimensi baharu kepada pengalaman menonton, memberikan filem rasa yang lebih mengasyikkan dan interaktif. Kesan CGI tidak lengkap tanpa penggunaan teknologi 3D yang membolehkan filem menghasilkan gambaran yang lebih realistik. Sejak ianya mula digunakan pada pertengahan 1990-an, kini teknologi 3D lebih mudah untuk diakses dan menghasilkan mutu gambaran yang lebih baik.


Penggunaan drone di dalam penggambaran adalah mudah dan murah, Malah teknologi drone hari ini mampu memberikan gambar yang berkualiti.

Teknologi Drone: Drone yang dilengkapi dengan kamera telah mengubah cara tangkapan dari udara, memberikan pembikin filem peluang kreatif baharu. Malah drone membolehkan penggambaran dari udara dapat dihasilkan dengan harga yang lebih murah berbanding dahulunya apabila peralatan seperti crane atau helikopter perlu digunakan. Teknologi drone membolehkan para pembuat filem persendirian juga (YouTube atau Tik Tok) menghasilkan penggambaran udara.


Virtual Production: Penggunaan virtual production telah meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini, membolehkan pembuat filem membuat pra-visual dan merancang shot dalam persekitaran maya. Berbanding dengan teknologi biasa yang menggunakan skrin hijau, penggunaan virtual production membolehkan filem dihasilkan dengan lebih pantas.


Alat berkuasa AI: Kecerdasan buatan (AI) giat digunakan dalam pelbagai peringkat penghasilan filem, termasuk penulisan skrip, penyuntingan dan reka bentuk bunyi. Ia bukan sahaja mempercepatkan proses kerja-kerja penghasilan sesebuah filem malah memberikan skop yang lebih luas untuk sesebuah topik yang cuba dikupas.


Teknologi HDR memberikan gambar yang lebih berkualiti adalah diinspirasikan oleh pemandangan semulajadi mata manusia.

High Dynamic Range (HDR): Teknologi HDR membolehkan julat warna dan tahap kecerahan yang lebih luas ditangkap, menghasilkan imej yang lebih bertenaga dan seperti hidup. Tidak seperti mata manusia, kamera tradisional hanya dapat mengambil gambar pada skala cahaya yang terhad, manakala mata manusia yang lebih dinamik dapat membezakan padangan untuk yang mempunyai keamatan cahaya yang berbeza. Dengan teknologi HDR, masalah ini dapat diatasi dan menghasilkan mutu gambaran yang lebih menarik dan jelas.


Video 360 darjah: Video 360 darjah membolehkan penonton mengalami pemandangan dari pelbagai sudut, memberikan pengalaman yang lebih mengasyikkan. Teknologi ini bukan sahaja digunakan untuk penghasilan filem malah banyak digunakan untuk lawatan maya untuk muzium atau apa juga bentuk lawatan. Ia juga digunakan dengan meluas dalam Street View untuk Google Maps dan teknologi seumpamanya.


Berbanding teknik biasa, teknik motion capture adalah lebih mudah dan pantas. 

Motion Capture: Teknologi Motion capture membolehkan pembuat filem menangkap dan mendigitalkan persembahan pelakon, yang kemudiannya boleh digunakan untuk menghidupkan watak dalam filem. Ia digunakan secara meluas di dalam filem-filem yang menggunakan CGI untuk menghasilkan watak-watak secara digital. Penggunaan sensor-sensor pada para pelakon membolehkan ianya kemudiannya diubah kepada watak yang dihasilkan secara digital.


Alat Kerjasama Jauh: Alat kolaborasi jauh telah menjadi semakin penting dengan peningkatan kerja jauh (atau dari rumah), membolehkan pembuat filem bekerjasama dan mengerjakan projek dari lokasi yang berbeza. Ini memudahkan lagi bagi mereka yang berkolaborasi secara berasingan atau bagi mereka yang mungkin terlibat dalam beberapa projek dalam satu masa untuk turut sama meyumbangkan tenaga.


Teknologi Penstriman: Peningkatan perkhidmatan penstriman telah memberi kesan yang besar kepada industri filem, mengubah cara filem diedarkan dan digunakan. Ia membolehkan filem di tonton dengan lebih mudah secara dalam talian. Saluran-saluran seperti Netflix, HBO, Amazon dan Apple TV kini boleh dilanggan terus dari seluruh dunia melalui peralatan-peralatan seperti TV, telefon bimbit dan kotak media.


Teknologi perfileman bukan sahaja menghasilkan mutu filem yang baik, malah terdapat banyak perkara yang berlaku disebalik penghasilan penggambaran tersebut.

Tersenarai di atas adalah beberapa contoh kemajuan teknologi perfileman yang telah memainkan peranan dalam membentuk industri pembuatan filem sehingga ke hari ini. Walaupun pada umumnya industri filem lebih dipandang sebagai industri hiburan, banyak sumbangan industri ini dalam pembangunan perkara-perkara lain yang juga penting dalam kehidupan kita. Industri filem juga banyak membangunkan kawasan-kawasan yang menjadi popular sebagai kawasan pelancongan setelah menjadi lokasi-lokasi pembikinan filem. Ia juga memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.


Maka dengan itu kita perlu melihat sudut perfileman ini secara lebih luas dalam sumbangannya kepada pembangunan kemanusiaan. Kepesatan teknologi mungkin menjadikan teknologi perfileman di masa-masa akan datang jauh berbeza daripada apa yang kita nikmati pada hari ini, namun ia tetap merupakan salah satu industri penting yang perlu diberikan perhatian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog