Isnin, 6 Mac 2023

10 Jenis Ikan Akuarium Yang Terkenal dan Amat Menarik

Akuarium ikan air tawar mudah diselenggarakan dan sesuai untuk memulakan hobi akuarium.

Ikan air tawar adalah pilihan popular untuk akuarium, kerana ia merupakan pilihan yang baik. Ikan-ikan ini datang dalam pelbagai bentuk, saiz dan warna, dan banyak yang agak mudah dijaga menjadikan ianya sesuai untuk siapa sahaja yang berminat dari pelbagai peringkat umur. Jika anda berfikir tentang mendapatkan ikan air tawar, berikut ialah 10 pilihan terbaik untuk dipertimbangkan.

Kami akan mulakan dengan beberapa pilihan popular, seperti neon tetra dan guppy. Kemudian, kita akan beralih kepada beberapa ikan yang lebih unik, seperti mollies dan ikan betta. Kami juga akan merangkumi beberapa ikan yang lebih besar, seperti ikan emas dan ikan angelfish. Pada penghujung artikel ini, anda akan mengetahui semua yang anda perlukan untuk memilih ikan air tawar yang sesuai untuk akuarium anda.


Ikan betta peliharaan mempunyai warna yang amat menarik hasil pembiakan kacukan.

Ikan betta, juga dikenali sebagai ikan laga Siam, adalah ikan akuarium yang popular kerana warnanya yang cerah dan sirip yang panjang dan beralun. Mereka berasal dari Asia Tenggara, di mana mereka tinggal di sungai dan kolam yang bergerak perlahan. Bettas adalah ikan yang mengawasi kawasannya dan harus disimpan dalam tangki sendiri atau bersama ikan sesuai yang lain.


Ikan guppy mempunyai warna yang juga menarik dan cantik di dalam kumpulan.

Guppies adalah ikan kecil berwarna-warni yang berasal dari Amerika Selatan. Ia adalah ikan akuarium yang popular kerana ia mudah dijaga dan membiak dengan cepat. Guppy adalah ikan sosial dan harus dipelihara dalam kumpulan sekurang-kurangnya terdiri daripada enam ekor.

Mollies (Poecilia sphenops)

Mollies juga merupakan ikan berkumpulan yang mempunyai saiz yang kecil.

Mollies adalah satu lagi ikan akuarium popular yang mudah dijaga. Mereka berasal dari Amerika Tengah dan Selatan dan datang dalam pelbagai warna dan saiz. Mollies adalah ikan sosial dan harus dipelihara dalam kumpulan sekurang-kurangnya juga terdiri daripada enam ekor.

Swordtails (Xiphophorus hellerii)

Swordtails, mudah dikenali daripada ekor ikan jantan yang berbentuk pedang.

Swordtails adalah serupa dengan mollies kerana ia mudah dijaga dan terdapat dalam pelbagai warna dan saiz. Mereka berasal dari Amerika Tengah dan Selatan dan mendapat nama mereka daripada sambungan seperti pedang pada sirip ekor bawah jantan. Swordtails adalah ikan sosial dan harus disimpan dalam kumpulan sekurang-kurangnya enam ekor.

Tetras (Hyphessobrycon)

Tetras dipelihara berkumpulan untuk memberikan pandangan yang menarik di dalam akuarium.

Tetra adalah ikan kecil berkumpulan yang berasal dari Amerika Selatan. Ia adalah ikan akuarium yang popular kerana ia tenang dan mudah dijaga. Tetra datang dalam pelbagai warna, termasuk merah, hitam, hijau dan biru menjadikan ianya hiasan akuarium yang menarik perhatian.

Rainbowfish (Melanotaeniidae)

Rainbowfish juga ikan berkumpulan berasal daripada Australia.

Rainbowfish ialah ikan kecil berwarna-warni yang berasal dari Australia. Ia adalah ikan akuarium yang popular kerana ia tenang dan mudah dijaga. Rainbowfish datang dalam pelbagai warna, termasuk merah, oren, kuning, hijau, dan biru.

Cichlids (Cichlidae)

Cichlids juga seperti ikan peliharaan yang lain telah dibiak menjadi pelbagai jenis yang menarik.

Cichlids adalah sekumpulan besar ikan yang berasal dari Afrika, Amerika Selatan, dan Amerika Tengah. Ia adalah ikan akuarium yang popular kerana ia berwarna-warni dan terdapat dalam pelbagai bentuk dan saiz. Cichlids boleh menjadi tenang atau agresif, jadi adalah penting untuk melakukan penyelidikan anda sebelum memilih cichlid untuk akuarium anda.

Discus (Symphysodon)

Discus merupakan ikan air tawar yang amat cantik namun memerlukan penjagaan yang lebih tinggi.

Discus ialah ikan besar berwarna-warni yang berasal dari lembangan Sungai Amazon. Ia adalah ikan akuarium yang popular kerana ia cantik dan mendamaikan. Ikan ini sukar dijaga dan memerlukan banyak perhatian, jadi ia tidak disyorkan untuk aquarists yang baru mula berjinak-jinak dengan ikan akuarium.


Angelfish mempunyai bentuk yang sangat unik.

Angelfish ialah ikan besar berwarna-warni yang berasal dari lembangan Sungai Amazon. Ia adalah ikan akuarium yang popular kerana ia cantik dan seronok untuk ditontoni. Angelfish agak mudah dijaga, tetapi ia memerlukan tangki yang besar kerana saiznya yang agak besar pula.

Oscar (Astronotus ocellatus)

Oscar dibiak menjadi pelbagai variasi baru yang menarik untuk akuarium.

Oscar ialah ikan besar berwarna-warni yang berasal dari lembangan Sungai Amazon. Mereka adalah ikan akuarium yang popular kerana mereka pintar dan boleh dilatih untuk melakukan helah. Oscar ialah ikan yang agresif dan tidak boleh dipelihara bersama ikan lain yang lebih kecil daripadanya.

Ini hanyalah beberapa jenis daripada banyak ikan air tawar yang hebat yang ada. Apabila memilih ikan untuk akuarium anda, adalah penting untuk mempertimbangkan saiz tangki anda, ikan lain yang anda miliki, dan tahap pengalaman anda sendiri. Dengan sedikit penyelidikan, anda boleh mencari ikan yang sesuai untuk ditambahkan pada akuarium anda.

Jumlah spesies ikan air tawar adalah hampir 51% species daripada jumlah kesemua ikan yang diketahui. Namun begitu, spesies ikan-ikan air tawar amat terancam dengan kepupusan kerana kehilangan habitat dan pencemaran daripada pembangunan pertanian dan industri. Ikan-ikan air tawar amat sensitif dan memerlukan persekitaran yang unik bagi sesetengah spesies. Namun begitu, pemeliharaan ikan-ikan ini juga perlu berhati-hati dan tidak melepaskan ke habitat yang lain kerana ia akan mengancam spesies asal tempat yang baru pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog