Sabtu, 23 November 2013

Fungsi Sebenar Toner atau Penyegar

Mungkin kita semua selalu megabaikan penggunaan toner untuk kulit dalam penjagaan kulit seharian. Walaupun fungsi penjagaan kulit mungkin dianggap remeh terutama oleh golongan lelaki, tetapi perlu diingat anda tidak mungkin dapat mengundurkan waktu. Sekiranya anda ingin memastikan kulit anda kekal sihat sehingga ke hari tua - maka lakukan sedikit usaha pada usia yang awal.

Penjagaan kulit yang baik bukan bermaksud anda perlu menghabiskan wang ringgit yang banyak. Adakalanya memahami sesuatu perkara dapat membantu anda mencari satu alternatif lain yang mampu memberikan faedah yang sama dengan belanja yang lebih murah. Saya tidak percaya yang kita perlu menghabiskan belanja yang besar semata-mata untuk kekal sihat, kerana fungsi badan sentiasa mengembalikan kita kepada keadaan sediakala (bergantung kepada masa dan tahap kesihatan tubuh seseorang).

ACV boleh digunakan sebagai toner
Fungsi toner adalah untuk mengembalikan keseimbangan pH kulit selepas anda membersihkannya melalui proses mencuci. Pencuci muka anda bukan sahaja membersihkan kotoran, sel-sel kulit mati malah juga lembapan minyak semulajadi pada kulit. Minyak ini bertujuan mengelakkan jangkitan bakteria pada kulit dan memastikan kulit kekal lembab dan sihat. Ini memastikan kulit anda tidak berkedut pada usia sebelumnya.

Kebiasaannya toner dihasilkan untuk mengelakkan jangkitan dan mengembalikan semula keseimbangan kulit. Namun terdapat toner yang kurang sesuai untuk kulit, iaitu toner yang mengandungi alkohol misalnya kerana ia akan mengeringkan kulit walaupun mampu mengelakkan jangkitan dengan berkesan. Kulit mampu mengekalkan semula keseimbangan ini secara semulajadi setelah beberapa jam. Memandangkan proses mencuci juga adalah tidak semulajadi jadi penggunaan toner adalah digalakkan.

Terdapat pelbagai jenis toner di pasaran. Adalah lebih baik sekiranya anda menggunakan toner yang berbentuk krim kerana ianya mudah dipadankan dengan semua jenis kulit. Toner jenis ini boleh terus disapu menggunakan tangan dengan melakukan sedikit urutan pada kulit. Kulit anda perlu berasa segar tidak terlalu kering ataupun berminyak selepas menggunakan toner ini.

Selain dari itu anda juga perlu mengelakkan berkongsi tuala - terutamanya apabila digunakan pada kulit muka. Selepas proses mencuci muka, kulit amat terdedah pada jangkitan. Selain itu ia juga mungkin boleh membawa jangkitan lain pada mulut, hidung dan luka terdedah pada kulit anda.

Mari kita lihat bagaimana menyediakan toner sendiri di rumah. Anda boleh menyediakan toner sendiri dengan mudah menggunakan Apple Cider Vinegar atau ACV. Ia sepatut merupakan barangan yang murah sekiranya dibeli melalui farmasi atau pasaraya. Dapatkan botol yang sesuai - sebaiknya botol yang telah siap dengan penekan apabila anda perlu menggunakannya. Cairkan ACV pada kepekatan 3 bahagian air kepada 1 bahagian ACV. Kepekatan ini juga bergantung kepada jenis kulit anda, lebihkan air sekiranya kulit anda kering atau kurangkan air sekiranya kulit anda berminyak. Gunakan selepas anda mencuci muka dan jangan risaukan bauan ACV kerana ia akan segera hilang. Ini kerana toner yang siap dikedai dicampur bahan pewangi.

Semoga artikel kali ini membantu anda untuk mengekalkan kulit yang sihat. Kulit merupakan perlindungan utama badan daripada jangkitan, jadi anda perlu memastikan kesihatan kulit sentiasa dijaga dengan rapi. Ingin berkongsi pengalaman atau terdapat persoalan yang ingin anda ajukan. Ya, saya sentiasa mengalukannya.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga lamanFacebook kami.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog