Jumaat, 29 November 2013

Jalan-jalan Ke Taman Rama-rama Kuala Lumpur

Rama-rama yang unik
Taman Rama-rama Kuala Lumpur atau juga dikenali sebagai Kuala Lumpur Butterfly Park merupakan taman rama-rama terbesar di dunia ini. Terletak di kawasan Taman Tasik Perdana yang menempatkan banyak lagi tempat-tempat untuk dikunjungi. Tidak seperti taman-taman yang lain taman ini menampilkan serangga rama-rama dari pelbagai spesis sebagai tarikan utamanya.

Rama-rama bebas menghisap madu

Perkara utama yang membantu taman rama-rama ini berjaya menempatkan spesis rama-rama di sini dibantu oleh landskapnya yang menarik. Berkonsepkan taman tropika ianya dipenuhi dengan hidupan mirip seperti habitat asal kepada serangga istimewa ini. Keseimbangan pada landskap inilah menjadikan taman ini begitu istimewa sekali - kerana selain daripada melihat kecantikan rama-rama tesebut anda juga dapat melihat bagaimana habitat serangga ini di hutan.

Dengan keluasan 80,000 kaki persegi dan dipenuhi dengan 5,000 rama-rama hidup di dalam taman yang dipenuhi paku-pakis serta tumbuhan berbunga yang lain anda mungkin tidak menyangka yang anda berada di persekitaran Bandaraya Kuala Lumpur. Bukan itu sahaja malah kolam di dalam taman ini juga menempatkan spesis Koi, Jepun yang turut menambahkan lagi kedamaian semasa anda membuar rondaan di sini.

Pepatung juga terdapat di sini
Serangga-serangga lain yang ada

Terdapat juga serangga-serangga lain yang dijadikan bahan pameran di samping hidupan-hidupan lain. Serangga-serangga ini begitu unik kerana anda mungkin tidak perasan kerana ia kelihatan seolah-olah sebahagian daripada tumbuhan. Terdapat juga muzium serangga yang menampilkan koleksi rama-rama dan serangga dari seluruh dunia. Di sini anda akan melihat lebih lanjut akan keindahan sebenar dunia serangga, kerana terdapat pelbagai spesis rama-rama yang berwarna-warni dan serangga-serangga lain seperti kumbang juga yang amat cantik.

Lokasi


Taman Rama-rama Kuala Lumpur terletak berhampiran Masjid Negara. Jadi untuk ke sini anda dengan mudah sekali anda boleh berjalan kaki dari Dayabumi atau stesyen keretapi Kuala Lumpur. Tentu sahaja lebih mudah sekiranya anda menggunakan perkhidmatan teksi daripada lokasi-lokasi berhampiran. Sekiranya anda membawa kenderaan sendiri bolehlah juga membuat lawatan ke taman-taman berhampiran seperti taman burung, taman orkid atau planetarium negara.

Harga Tiket


Harga tiket untuk melawati taman ini juga amat berpatutan dan adalah seperti berikut:

Dewasa: RM20

Kanak-kanak: RM10

*harga istimewa untuk pemegang MyKad dan MyKid pada separuh harga.

**harga untuk sekeluarga bagi Rakyat Malaysia ialah: RM30
(2 dewasa + 3 kanak-kanak) dokumen pengesahan diperlukan.

Taman ini dibuka setiap hari dari jam 9:00 pagi hingga ke 6:00 petang

Untuk maklumat lanjut anda boleh menghubungi Taman Rama-rama KL di talian: +603 2693 4799 atau ke laman web Taman Rama-rama KL.

Kolam kan Koi yang menyejukkan
Ini pula spesis kura-kura dari luar negara.

Juga terdapat kedai cenderahati untuk anda bawa pulang sebagai kenang-kenangan. Melihat kepada keunikan serangga-serangga tersebut sememangnya anda akan tertarik untuk membawa pulang di antaranya. Tapi perlu diingat yang telah dijadikan cenderahati sahaja boleh anda bawa pulang. Dengan sokongan kita semua menghargai taman ini semoga ia akan terus dapat menyediakan bahan pameran yang berkualiti untuk tatapan kita semua dimasa hadapan.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog