Jumaat, 9 September 2016

Lokasi Unik di Leshan China - Giant Buddha

Patung Buddha gersasi di Leshan, China.

Seperti yang selalu dicadangkan, lokasi-lokasi yang menarik minat bagi MyRokan adalah lokasi-lokasi yang memberikan pengajaran, kesungguhan, kebudayaan, sejarah dan sebagainya. Walaupun hari ini kita mencapai kemajuan yang lebih tinggi dari orang-orang terdahulu, namun kesungguhan mereka banyak memberikan pengajaran kepada kita. Maka sebab itulah tinggalan-tinggalan mereka masih dikagumi sehingga ke hari ini.

Jadi kali ini kita akan melihat satu lagi tinggalan yang amat menarik iaitu patung gergasi Buddha di Leshan, China. Patung yang mencapai ketinggian sehingga 71 meter (233 ft.) ini bukanlah dibina dengan mudah melainkan ia mengambil masa yang amat lama dan mempunyai lakaran sejarah tersendiri. Sememangnya ia merupakan antara tempat lawatan terpenting dan disenaraikan sebagai sebahagian daripada “World Heritage Site” oleh UNESCO semenjak tahun 1996 lagi.

Sejarah pembinaannya bermula pada tahun 713 yang diketuai oleh seorang sami yang bernama Hai Tong. Pembinaan patung Buddha itu adalah diharap dapat mengurangkan arus deras sungai yang mengalir di bawahnya. Air deras ini mendatangkan bahaya kepada kapal-kapal yang menggunakan laluan tersebut. Usahanya bagaimanapun mengalami halangan apabila peruntukan pembinaan patung gergasi tersebut tidak berjaya. Hai Tong dikatakan mencungkil matanya sebagai tanda pengorbanan untuk menyiapkan patung tersebut. Apabila beliau meninggal dunia, kerja-kerja pembinaan tersebut pun terbengkalai. Hanya 70 tahun kemudian, usaha ini dibiayai semula oleh jiedushi dan projek pembinaan tersebut diteruskan oleh para pengikut Hai Tong pada tahun 803.

Pemandangan daripada atas.

Meneruni anak tangga ke kaki Buddha gergasi.

Pemandangan dari bahagian bawah.

Pembinaan patung tersebut menyebabkan sejumlah besar batu dan tanah yang dibuang ke dalam sungai di hadapannya yang juga merupakan pertembungan 3 buah sungai iaitu Minjiang, Dadu dan Qingyi menjadikan sungai tersebut lebih tenang.

Patung gergasi ini juga sebenarnya dilengkapi dengan sistem pengairan/pembentungan yang unik bagi mengelakkan kesan hakisan daripada air hujan. Sistem tersebut masih berfungsi sehingga ke hari ini.

Semasa proses pengukiran patung tersebut, sebuah binaan kayu setinggi 13 tingkat di bina bagi melindunginya dari hujan dan panas matahari. Binaan ini bagaimanapun dimusnahkan oleh orang-orang Mongols semasa perang yang berlaku di akhir pemerintahan Yuan Dynasty. Maka bermula dari itu, patung ini mula terdedah sepertimana yang dilihat pada hari ini.


Air sungai berada pada aras rendah.

Pemandangan daripada cruise.

Gambar daripada National Geographic.

Sememangnya ia antara beberapa binaan besar manusia yang menarik untuk ditontoni. Walaupun ia mungkin merupakan simbol keagamaan bagi sesetengah golongan, namun bagi yang lainnya ia menjadi simbol kesungguhan, kegigihan, keazaman dan keyakinan untuk melakukan sesuatu. Bagi yang berminat untuk melawat ke sini, bandar terdekat dengan lokasi ini adalah Chengdu dengan jarak kurang daripada 150 km.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog