Ahad, 13 Julai 2014

Derma 1 Juta USD Untuk Muzium Terbaru Nikola Tesla

Nikola Tesla exsperimen
Nikola Tesla semasa membuat eksperimen di makmalnya.

Nikola Tesla merupakan antara saintis yang sentiasa menjadi idola bagi mereka yang menceburi bidang kejuruteraan terutamanya elektrik. Walaupun tidak sepopular saintis-saintis lain yang lebih mendapat perhatian masyarakat, namun nama beliau terus diingati kerana minatnya di dalam bidang sains & rekacipta lebih menitik beratkan kepada manfaat rekaannya kepada manusia berbanding hanya untuk mengaut keuntungan daripada ciptaannya.

Baru-baru ini sempena sambutan hari kelahirannya yang  ke-158, sumbangan sebanyak USD 1 juta telah diberikan untuk membina muzium sempena memeringati hasil usaha beliau dalam bidang sains & rekacipta. Sumbangan ini telah diberikan oleh seorang ahli perniagaan iaitu Elon Musk yang juga merupakan CEO bagi syarikat kereta elektrik Tesla Motors dan syarikat pengeluar roket SpaceX.

Nikola Tesla
Nikola Tesla kurang dikenali.

Bagi kita yang mengikuti arus pendidikan perdana di sekolah mungkin tidak mengenali Nikola Tesla dan sumbangan beliau kepada dunia sains. Sumbangan beliau tidak diberikan liputan yang cukup seperti mana rakan-rakan seangkatannya yang lain seperti Thomas Edison yang dikatakan menggunakan idea beliau sendiri dalam mengangkat namanya dalam bidang penciptaan. Inilah yang biasanya berlaku dalam dunia rekaan yang dipengaruhi oleh sifat mengaut keuntungan daripada hasil usaha orang lain.

Tesla tower
Menara yang didirikan untuk tujuan eksperimen.

Tarikh 10 Julai merupakan tarikh lahir saintis berbangsa Serbian-Amerika ini yang menjadikan makmal di Wardenclyffe di Long Island sebagai tempat di mana ia mereka kebanyakan hasil rekaannya. Di sini juga Nikola Tesla pernah mendirikan menara setinggi 187 kaki (57 meter) bagi membuat eksperimen dalam usaha membekalkan tenaga elektrik tanpa wayar secara percuma.

Walaupun banyak usaha beliau tidak dikomersilkan, salah satu kesan daripada hasil kajian beliau adalah di mana hari ini pembekalan tenaga elektrik ke rumah-rumah dilakukan menggunakan talian bekalan kuasa arus ulang-alik yang juga merupakan hasil kajian daripada beliau sendiri. Manakala antara kajian beliau yang paling dikagumi termasuklah mengenai sistem bekalan kuasa elektrik tanpa wayar yang juga dikatakan digunakan oleh kerajaan mesir purba bagi membekalkan kuasa untuk rumah api di Alexandria – sila buat rujukan lebih lanjut mengenainya sekira anda ingin mendapatkan penerangan lebih lanjut.

Tesla car
Tesla Motors pembuat kereta elektrik yang paling laris.

Sehubungan itu, tentu kita mengetahui bahawa dunia sains menyimpan terlalu banyak rahsia tentang penapisan maklumat penting dan tidak semua maklumat yang kita pelajari adalah benar. Bagi mendapatkan kebenaran, kita perlu lebih bersikap pro-aktif dan membuat kajian terperinci tanpa membenarkan kepetingan tertentu.


Bagi yang kurang mengenali Nikola Tesla diharap dapat mencari seberapa banyak sumber mengenai saintis yang tersohor ini. Walaupun namanya tidak dikenali ramai, hasil usahanya banyak memberikan kesan positif terhadap pembangunan dunia moden terutamanya membabitkan bidang elektrik & elektromagnatik. Sehubungan itu mari kita sama-sama menjelajahi dunia ilmu dalam membangunkan teknologi yang bermanfaat.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog