Isnin, 31 Mei 2021

Memulakan Perniagaan Sendiri, Satu Langkah Baik

Perniagaan memerlukan percangan yang rapi.

 
Perniagaan merupakan salah satu usaha murni bagi menjana pendapatan menampung keluarga. Namun begitu memiliki perniagaan sendiri bukanlah satu perkara yang mudah, apatah lagi sekiranya anda baru ingin menceburi bidang yang penuh mencabar ini. Oleh sebab itu, kita lebih mudah bekerja untuk memenuhi keperluan diri dan keluarga. Walaupun bekerja, adalah salah satu cara bagi kita membantu perniagaan (di syarikat kita bekerja untuk terus berkembang). Ia juga merupakan salah satu cara bagi kita belajar bagaimana perniagaan berjalan.
 
Kali ini kita ingin melihat serba sedikit mengenai dunia perniagaan. Adakah kita telah terlambat untuk menceburi bidang ini? Apakah peluang-peluang yang ada bagi kita memulakan perniagaan? Dan bagaimana bagi kita memupuk budaya berniaga untuk generasi akan datang?
 
Apakah perniagaan yang boleh anda ceburi?

Industri kecil-kecilan membuka peluang pekerjaan kepada orang lain.

 
Terdapat peluang yang besar di dalam dunia perniagaan. Ini kerana, saiz bukan menjadi ukuran sebenar - selagi berlakunya proses jual beli, maka ianya dinamakan perniagaan. Apa yang penting, sejauh manakah anda mahu perniagaan ada terus berdaya saing, menjadi lebih maju atau bertahan setakat mampu. Pernigaan yang maju, mampu mengupah pekerja - ini bermakna anda pula akan menyediakan punca pendapatan bagi orang lain. Malah dalam proses perniagaan sendiri - kita turut mebantu para peniaga lain dengan penggunaan perkhidmatan mereka (pembelian barang asas, khidmat penghantara, pengiklanan dan sebagainya).

 
Ini bermakna, anda boleh melakukan sebarang aktivi yang mempunyai potensi pembeli atau pengguna seperti: pertanian, penjualan produk, penghasilan produk - makanan mahupun barangan, penyediaan makanan, servis penghantaran, pembersihan, membaik pulih, menservis, program latihan, pendidikan, hasil seni seperti lukisan, barangan kraftangan dan banyak lagi peluang.
 
Walaupun begitu kita perlu membuat pertimbangan mengenai kemampuan diri dan juga beberapa faktor lain seperti bahan keperluan, modal, tenaga kerja, lokasi dan lain-lain keperluan. Ini tidak bermakna kita tidak boleh meneruskan cita-cita yang diimpikan - tetapi, dari sinilah kita boleh bermula secara berperingkat-peringkat. Satu lagi perkara yang teramat penting untuk diberikan penekanan adalah bakal pelanggan. Kita samada telah mempunyai pelanggan sedia ada, ataupun membuka pasaran baru - kerana ia merupakan sebab mengapa kita memulakan perniagaan.

Penjualan barangan dari pembekal-pembekal.

Perniagaan kecil-kecilan juga menjana ekonomi.
 
Belajar di peringkat yang lebih awal
 
Perniagaan bukanlah satu perkara yang mudah. Ia perlu bermula di peringkat yang lebih awal. Ini bermakna, sekiranya kita tidak memiliki sebarang ilmu perniagaan, kita perlulah bermula dari sekarang. Ilmu perniagaan merangkumi pelbagai perkara - bukan hanya setakat membeli dengan harga yang murah dan menjual dengan harga yang lebih mahal. Faktor-faktor ini turu berbeza bagi lain-lain jenis perniagaan. Penggunaan baja yang baik bagi petani misalnya, dapat meningkatkan hasil pengeluaran. Berbeza pula dengan peniaga makanan, di mana mereka perlu memastikan faktor kebersihan - bagi mengelakkan keracunan makanan, dan kerosakan pada makanan. Jadi ilmu perniagaan adalah satu perkara yang berlaku di dalam setiap proses dan di sepanjang perjalanan perniagaan itu sendiri.
 
Perkara ini menjadi lebih ketara, di mana hari ini perniagaan perlu mengalami pelbagai perubahan - seperti transaksi tanpa tunai, perniagaan di atas talian, perkidmatan tambahan (seperti penghantaran) dan sebagainya). Malah isu-isu seperti Covid-19, jelas menunjukkan, perniagaan sentiasa terdedah kepada risiko. Jadi, para peniaga perlu mempunyai kemampuan bagi menyesuaikan diri dalam setiap kemungkinan.

 
Berbalik kepada masa yang sesuai untuk mempelajari mengenai perniagaan adalah di peringkat kanak-kanak lagi. Ramai para uasahan berjaya, telah didedahkan dengan perniagaan di peringkat usia lebih awal dengan perniagaan kecil-kecilan seperti: menjual gula-gula, nasi lemak, lemonade, surat khabar, buah-buahan, hasil pertanian dan sebaganya. Paling tidak anak-anak boleh didedahkan dengan perniagaan bagi ibubapa yang memiliki perniagaan - Ya, kebiasaannya bidang perniagaan akan turut diceburi oleh generasi berikutnya.

Pertanian juga adalah satu perniagaan.
 
Memulakan perniagaan
 
Kebanyakan perniagaan bermula secara tidak sengaja - ini kerana, perniagaan merupakan satu bidang yang sangat luas. Potensi biasanya dikenalpasti apabila adanya permintaan yang tinggi. Namun untuk memastikan perniagaan boleh berdaya saing, ia memerlukan pengurusan yang baik disepanjang proses perniagaan tersebut - dari proses penyediaan, sehingga ke proses perkhidmatan selepas jualan. Sehubungan itu, perniagaan biasanya bermula dengan saiz yang kecil. Dari situ ia dapat diperbaiki secara berperingkat-peringkat - dengan tambahan perkhidmatan.
 
Tiada perniagaan yang terus dapat dijalankan dengan saiz yang besar - melainkan perniagaan francise, kerana telah memiliki model perniagaan yang lengkap. Namun begitu perniagaan fancise masih perlu berhadapan dengan perubahan-perubahan faktor luaran seperti jumlah pelanggan, atau keadaan semasa). Tidak semua perniagaan francise berjaya memberikan pulangan yang menguntungkan.
 
Melalui perniagaan kecil-kecilan, setiap kekurangan dapat diperbaiki dengan lebih mudah. Seterusnya dengan jumlah peningkatan permintaan yang tinggi, para peniaga dapat menyediakan keperluan yang diperlukan seperti bahan mentah, jumlah pekerja, servis penghantaran dan pemasaran. Dimana setiap peringkat ini memerlukan pengurusan yang berbeza. Dalam kebanyakan perniagaan, proses ini akan berlaku secara berperingkat-peringkat dengan sendirinya mengikut keperluan perniagaan.

Pendedahan awal kepada perniagaan satu permulaan yang baik.
 
Proses yang berterusan
 
Perniagaan merupakan satu proses perjalanan dalam pembangunan perniagaan itu sendiri. Ia bukanlah berlaku untuk satu tempah jangka pendek - walaupun adakalanya para peniaga mengubah jenis perniagaan, penukaran produk, penukaran jenama atau menceburi bidang baru. Dalam sesuatu perniagaan, perubahan adalah faktor yang tidak dapat dielakkan. Perubahan berlaku atas sebab pembaik pulihan, perubahan pasaran, mahupun faktor yang tidak dapat dielakkan. Sehubungan itu para peniaga perlu sentiasa peka dengan perubahan-perubahan ini. Antara kisah yang paling terkenal mengenai perkara ini adalah kegagalan syarikat Nokia dalam membangunkan telefon dengan teknologi Android - yang menyebabkan syarikat teresbut beberapa tahun ketinggalan (setelah sekian lama merupakan pengeluar telefon terulung dunia.

 
Begitu juga dengan pembangunan penjualan atas talian yang hari ini merupakan keperluan penting perniagaan. Malah dengan berlakunya crisis Covid-19, keperluan ini menjadi lebih penting - maka para peniaga perlu memandan ianya sebagai satu lagi titik perubahan yang perlu diberikan perhatian. Begitu juga dengan perubahan permintaan - seperti industri pelancongan yang buat masa ini tiada permintaan. Maka para perniaga di dalam industri ini perlu melakukan sesuatu bagi memastikan ia masih terus dapat beroperasi. Krisis seperti ini boleh menyebabkan perniagaan merudum atau sebaliknya membuka peluang baru!
 
Perniagaan bukanlah mudah
 
Dunia perniagaan bukanlah suatu yang mudah. Ia perlu melalui perlbagai fasa bagi memastikan ia dapat menjadi betul-betul kukuh. Namun disebalik kekukuhan tersebut - ia masih boleh mengalami ancaman yang menyebabkan ianya terpaksa ditutup. Peniagaan yang ditutup bukanlah bermakna penamat bagi para peniaga - yang pastinya akan mencuba bidang yang lain pula. Maka dengan itu, janganlah kita merasa perniagaan kecil-kecilan kita akan terus kecil selamanya - malainkan, kita sendiri yang tidak mahu membangunkan nya ke tahap yang lebih besar. Bersama-sama kita membantu perniagan-peniaga dengan menyokong perniagaan mereka - mungkin memberikan komen yang membolehkan mereka memperbaiki perniagaan mereka apabila perlu.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog