Isnin, 2 Januari 2023

Potensi Pembangunan dan Penggunaan Teknologi AI (Artificial Intelligence)

AI mempunyai bidang penggunaan yang luas dan begitu penting untuk meningkatkan lagi kualiti di dalam pelbagai bidang.

Kepesatan teknologi membawa manusia kepada teknologi yang banyak memberikan manusia kelebihan, memudahkan kehidupan, namun kebanyakan teknologi yang dibangunkan memberikan kesan secara langsung atau tidak langsung kepada manusia sendiri dari segi kesan positif, mahupun kesan negatif. Namun pembangunan adalah suatu perkara yang tidak boleh kita elakkan, ia ibarat tumbesaran kanak-kanak ataupun apa pun bentuk hidupan yang setiap hari terus berubah untuk membesar (memperbaiki mutu kehidupan).

Kali ini kita ingin melihat teknologi yang semakin berkembang dan mempunyai potensi yang sangat penting untuk pembangunan manusia pada masa hadapan iaitu AI (artificial intelligence). Walaupun ia telah mula digunakan dengan meluas sejak beberapa tahun kebelakangan ini, namun teknologi ini semakin berkembang dan mula memberikan hasil seperti yang dibayangkan dimiliki oleh AI. Walaupun kebimbangan terhadap penggunaan teknologi ini boleh memberikan kesan buruk kepada manusia pada masa hadapan, namun pembangunan teknologi AI hanya bertambah pesat dan menjadi semakin baik setiap hari.

Antara penggunaan teknologi AI yang telah digunakan sejak sekian lama termasuklah, perisian bantu suara (voice assistants), platform streaming (YouTube, Spotify, Netflix dan lain-lain), pemasaran di internet, papan kunci automatik (smart input keyboards), navigasi dan perjalanan, pengenalan wajah (face ID), keselamatan dan pengawasan, IoT (Internet of Things) dan beberapa teknologi yang terutamanya digunakan pada telefon pintar untuk kemudahan pengguna ataupun hiburan.

Namun potensi penggunaan AI adalah jauh lebih banyak dan potensi penggunaan AI yang masih di dalam pembangunan. Manakala sebahagian teknologi ini hanya boleh dibangunkan dengan bantuan AI pula kerana ia sukar dilakukan dengan kemampuan manusia sahaja. Berikut adalah beberapa contoh:

Penggunaan AI dalam bidang kesihatan dapat membantu doktor mengesan sesuatu penyakit dengan lebih efektif.

Penjagaan Kesihatan: AI boleh membantu profesional penjagaan kesihatan mendiagnosis dan merawat penyakit dengan lebih tepat dan cekap, yang membawa kepada hasil pesakit yang lebih baik. Alat diagnostik berkuasa AI boleh menganalisis imej perubatan dan mengesan anomali yang mungkin terlepas oleh manusia. 

Pendidikan: Sistem tunjuk ajar dikuasakan AI boleh memperibadikan pembelajaran untuk setiap pelajar, menyesuaikan diri dengan kekuatan dan kelemahan mereka. Ini dapat membantu pelajar belajar dengan lebih berkesan dan cekap. Antara masalah yang dihadapi oleh guru adalah untuk mengenal pasti potensi setiap murid secara individu. Maka dengan penggunaan AI, perkara ini mungkin dapat dilakukan dengan lebih mudah dan berkesan.

Kemalangan akibat kecuaian manusia dapat dikurangkan dengan menggunakan AI - self driving technology. Malah ia turut dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas sekiranya diintegrasikan dengan sistem pemantauan menyeluruh.

Pengangkutan: Kereta dan trak pandu sendiri yang dikuasakan oleh AI boleh mengurangkan kemalangan lalu lintas dan meningkatkan aliran trafik, menjadikan pengangkutan lebih selamat dan cekap. Penggunaan AI dapat membantu masalah yang disebabkan oleh kecuaian manusia seperti keletihan dan mengantuk ketika memandu. Masalah lain adalah hilang tumpuan seperti penggunaan telefon bimbit ketika memandu ataupun gangguan daripada penumpang lain di dalam kenderaan. Walaupun belum berjaya sepenuhnya, namun pemanduan menggunakan teknologi AI adalah teknologi yang giat dibangunkan oleh syarikat-syarikat kenderaan dan pengangkutan di seluruh dunia.

Kelestarian alam sekitar: AI boleh membantu memantau dan mengurus sumber semula jadi, seperti air dan tenaga, dengan lebih berkesan. Sebagai contoh, AI boleh membantu mengoptimumkan sistem tenaga boleh diperbaharui, yang membawa kepada masa depan yang lebih mampan. Ini kerana AI dapat memantau sistem dan data yang banyak dalam satu masa untuk membolehkan ia menghasilkan mutu pemantauan yang lebih baik. 

Perkhidmatan sosial: AI boleh membantu mengenal pasti orang yang berisiko kehilangan tempat tinggal, pengangguran atau isu sosial lain, membolehkan organisasi perkhidmatan sosial campur tangan awal dan memberikan sokongan yang disasarkan. AI mampu memantau jumlah data yang lebih besar. Ia juga tidak dipengaruhi oleh sifat-sifat pilih kasih, takut, kasihan dan ia juga tidak boleh dirasuah seperti mana yang biasa berlaku pada manusia. 

Pertanian: AI boleh membantu mengoptimumkan hasil tanaman dan mengurangkan sisa dengan menganalisis data tentang corak cuaca, keadaan tanah dan faktor lain. Ini boleh membantu petani membuat keputusan yang lebih termaklum dan meningkatkan keselamatan makanan. 

Industri pembuatan dapat mengoptimumkan pengeluaran dan meningkatkan kualiti produk dengan menggunakan teknologi robotik AI.

Pembuatan: Robot berkuasa AI boleh mengautomasikan tugasan yang berulang dan berbahaya, mengurangkan risiko kecederaan di tempat kerja dan meningkatkan produktiviti. Walaupun teknologi komputer telah lama digunakan dalam bidang pembuatan namun penggunaan AI dapat meningkatkan lagi mutu penggunaan perkomputeran dalam mengawasi dan meningkatkan proses pengeluaran. Seperti biasa penggunaan mesin AI dapat mengelakkan kecuaian manusia dalam proses pembuatan.

Kewangan: AI boleh membantu mengesan penipuan dan jenayah kewangan lain dengan lebih cepat dan tepat, meningkatkan keselamatan sistem kewangan. Penggunaan AI dalam sistem kewangan adalah tidak dapat dielakkan memandangkan pengawalan keselamatan kewangan adalah antara perkara penting dalam memastikan keseimbangan ekonomi selain mengelakkan penipuan sistem perbankkan. Menggunakan teknologi AI, perkara ini mungkin dapat dicekapkan keberkesanannya.

Industri hiburan telah lama menggunakan Ai untuk mengenalpasti pilihan pengguna.

Hiburan: AI boleh membantu membuat cadangan kandungan yang diperibadikan dan meningkatkan keseluruhan pengalaman pengguna dalam pelbagai bentuk hiburan, seperti perkhidmatan penstriman muzik dan video. Bidang hiburan telah lama menggunakan teknologi AI bagi membantu sistem penstriman mencadangkan hiburan yang sesuai berdasarkan beberapa pilihan yang dipilih oleh pengguna. Ini dapat menjimatkan masa atau mencadangkan sesuatu yang belum diketahui oleh pengguna (yang selari dengan pilihan yang dibuat sebelumnya).

Tindak balas bencana: AI boleh membantu meramal dan bertindak balas terhadap bencana alam, seperti taufan dan gempa bumi, dengan menganalisis data tentang corak cuaca, aktiviti seismik dan faktor lain. Ini boleh membantu menyelamatkan nyawa dan mengurangkan kerosakan. Penggunaan AI dapat membantu pelan yang lebih efektif selain daripada meramal sebelum sesuatu bencana melanda, ia juga dapat membantu membentuk pelan bantuan yang lebih efektif bagi bencana-bencana besar. Ini kerana bantuan bencana turut meliputi, bantuan makanan, kesihatan, pakaian, keselesaan, pemindahan semula dan juga mententeramkan mangsa bencana.

Secara keseluruhan, teknologi AI berpotensi untuk meningkatkan banyak aspek kehidupan manusia, daripada penjagaan kesihatan dan pendidikan kepada pengangkutan dan alam sekitar. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memastikan pembangunan dan penggunaan AI dilakukan dengan cara yang beretika dan bertanggungjawab, dengan mengambil kira potensi risiko dan akibat yang tidak diingini.

Seperti biasa, setiap pembangunan teknologi manusia mempunyai kesan positif dan negatif seperti juga penggunaan kenderaan, penggunaan elektrik, bahan plastik, bahan kimia dan sebagainya. Maka dengan itu semestinya pembangunan teknologi AI juga akan memberikan kesan baik dan buruk kepada kehidupan manusia. Apa yang penting, kita perlulah lebih bersedia dalam menghadapi kemungkinan yang akan berlaku. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog