Selasa, 8 April 2014

Kelebihan Memiliki Office Bergerak Dengan Gadget Sesuai

Mobile Office
Sebuah Office bergerak yang lengkap.

Kelebihan teknologi perkomputeran memberikan banyak kelebihan bagi membolehkan kita memiliki Office Bergerak yang membolehkan kerja-kerja dilakukan hampir di mana sahaja. Kalau dahulu bagi orang-orang yang produktif akan memastikan mereka sentiasa membawa diari mereka ke mana-mana, namun hari ini kesemua kelengkapan pejabat berada di tangan mereka hampir setiap masa.

Gadget seperti tablet memberikan kemudahan asas seperti 'Organizer' yang juga menyediakan 'alarm' untuk memberitahu anda tentang waktu-waktu penting yang telah anda 'set' kan supaya 'alarm' berfungsi. Ia juga turut dilengkapi dengan program-program atau 'apps' yang anda perlukan untuk menyelesaikan perkara-perkara yang lain seperti menyediakan laporan, membuat rujukan melalui internet dan juga berkongsi fail melalui storan 'cloud'. Jadi gadget seperti tablet sememangnya berupaya membantu anda untuk membuat kebanyakan perkara sama seperti anda berada di dalam pejabat. Apa yang penting pastikan anda mengetahui setiap fungsi aplikasi yang anda perlukan.

Untuk memudahkan anda melakukan kerja-kerja dengan mudah tablet dengan saiz yang sesuai untuk anda menaip diperlukan. Ini kerana saiz yang terlalu kecil seperti telefon mungkin memudahkan anda untuk membuat rujukan tetapi tidak untuk membuat kerja-kerja seperti menaip. Pilihlah juga tablet yang mudah anda gunakan dengan kemampuan untuk membuat perkongsian fail dengan peralatan anda yang lain. Sebagai contoh memiliki tablet Android dan PC Laptop mungkin lebih mudah berbanding sekiranya anda memiliki sebuah iPad (Apple) bersama PC Laptop. Walaubagaimanapun bagi mereka yang telah biasa mungkin tidak menjadi masalah yang besar.

Tablets
Pelbagai jenis tablet yang berada di pasaran sepatutnya dapat dimanfaatkan dengan baik.

Bagi membolehkan anda melakukan kerja-kerja dengan lebih efisyen juga anda memerlukan sambungan ke rangkaian internet yang bagus. Selain menggunakan kemudahan Wi-Fi yang disediakan di café anda juga mungkin boleh mendapatkan sambungan internet melalui rangkaian telefon dengan pelan-pelan internet yang sesuai. Adakalanya anda hanya memerlukan satu rangkaian internet yang boleh dikongsikan untuk kesemua gadget yang anda miliki. Sebagai langkah penjimatan juga anda mungkin tidak perlu menggunakan talian internet sepanjang masa tetapi hanya membuat penyambungan apabila perlu sahaja.

Sebagai contoh hari ini artikel yang saya kongsikan di sini disediakan semasa saya berada di dalam keretapi KTM Komuter dari Seremban ke Kuala Lumpur. Oleh kerana perjalanan yang agak panjang jadi saya gunakan masa tersebut untuk menyediakan artikel ini. Sebelum itu saya juga sempat menghantar fail yang perlu dihantar kepada rakan lain melalui fail yang dikongsi melalui Google Drive memandangkan fail tersebut perlu dihantar secepat mungkin.

Begitulah antara perkara yang dapat saya kongsikan buat kali ini supaya kita dapat sama-sama memanfaatkan kemudahan yang kita miliki supaya ianya tidak menjadi sekadar satu pembaziran. Akhir kata mungkin anda juga ingin berkongsi bagaimana anda memanfaatkan gadget-gadget yang anda miliki.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog