Isnin, 8 Jun 2015

Membina Kereta Terpantas Di Daratan, Bloodhound SSC

Bloodhound SSC
Bloodhound SSC akan menjadi kenderaan terpantas di darat.

Membina kereta terpantas di dunia untuk pasaran, berbeza dengan membina kereta terpantas di daratan untuk tujuan; kajian, sains dan matematik. Namun bagi memupuk minat mendalam para pelajar dalam bidang ini, Bloodhound SSC direka bagi tujuan mencipta rekod baru iaitu untuk mencapai kelajuan melebihi 1,000 mph (1,609 km/h). Ia kelihatan mudah apabila kereta ini telah siap – namun untuk perkara-perkara seperti ini, anda perlu meneliti setiap langkah yang dilalui dalam proses penghasilannya.

Kereta yang mempunyai kelajuan ‘supersonic’ ini mempunyai muncung tirus dan tajam seperti mata pensil. Menggunakan enjin rocket dan akan mengatasi rekod sebelumnya dengan kelebihan kelajuan sebanyak 33%. Sehingga kini ia telah berada dalam fasa yang hampir siap untuk ujian pertamanya pada kelajuan 200 mph (320 km/h) pada tahun ini (2015). Ia akan menjalani ujian seterusnya di Hakskeen Pan, Mier di bahagian Utara Cape, Afrika Selatan dengan trek sepanjang 12 batu (19 km) panjang dan 2 batu (3.2 km) lebar yang telah disediakan.

Projek ini diumumkan pada 23 Oktober 2008 di Muzium Sains (Science Museum) di London oleh Lord Drayson – yang merupakan Menteri Sains dari Deparment of Innovation, Universities and Skills di mana cadangan ini telah lebih awal diajukan kepada Richard Noble dan Andy Green – yang merupakan pemegang rekod kenderaan darat terpantas sebelumnya.

Projek Bloodhound SSC merupakan projek yang berbeza, seterusnya membolehkan perubahan kelajuan yang lebih tinggi dicapai berbanding dengan kereta-kereta yang sebelumnya iaitu Thrust2 (kelajuan 633 mph – 1,019 km/h pada tahun 1983) dan ThrustSSC (kelajuan 763 mph – 1,228 mp/h pada tahun 1997) yang merupakan kelajuan darat pertama yang berjaya mengatasi kelajuan bunyi.

Bagi mengendalikan kenderaan terpantas ini nanti pemandunya iaitu Andy Green akan berhadapan dengan beberapa cabaran iaitu daya pecutan yang menghasilkan daya 2.5g yang menyebabkan darah berkumpul di kepala, manakala untuk memberhentikannya pula daya 3g akan menyebabkan darah berkumpul di kaki. Jadi persediaan bukan sahaja dilakukan ke atas kenderaan, malah pemandunya juga perlu bersedia dengan latihan pemanduan kapal terbang secara terbalik di bahagian pendalaman di Britain.

Pembinaan Bloodhound SSC bukanlah dilakukan oleh beberapa individu sahaja malah rekabentuknya direka di College of Engineering di Swansea University. Mereka yang terlibat adalah Professor Oubay Hassan, Professor Ken Morgan dan kumpulan mereka menggunakan kaedah ‘Computational Fluid Dynamic’ (CFD) dalam membantu kefahaman rekabentuk aerodynamic pada rekabentuk Bloodhound SSC. Manakala Swansea University's School of the Environment and Society pula membantu mengenalpasti lokasi ujian yang bersesuaian.


Enjin EJ200 yang digunakan pada Bloodhound SSC.

Enjin jet yang digunakan oleh kenderaan ini nanti adalah dari enjin prototype Eurojet EJ200 yang digunakan pada Eurofighter dan disumbangkan untuk projek ini. Enjin rocket ini kemudiannya diberikan pengubahsuaian oleh Nammo bagi membolehkan kuasa dipertingkatkan dan memberikan kelajuan sehingga 1,000 mph (1,609 km/h). Manakala satu lagi enjin tambahan adalah daripada Jaguar supercharge V-8, yang digunakan sebagai unit kuasa auxilary dan memacu pam oxydizer untuk roket tersebut. Keseluruhan enjin ini akan membekalkan 135,000 kuasa kuda! Enjin hybrid Nammo ini akan menggunkan kuasa yang dibekalkan daripada bahanapi cecair high-test peroxide dan bahan pepejal hydroxyl-terminated polybutadiene.


Kumpulan komponen pada Bloodhound SSC sebelum proses pemasangan.

Bagi roda kenderaan ini pula ia menggunakan roda berdiameter 36 inch (910 mm) yang akan berputar pada kelajuan 10,200 rpm dan perlu ditempa daripada aluminium padu bagi membolehkan ianya tahan daya pada 50,000 g. – anda boleh melihat roda pada kenderaan pantas lain seperti Bugatti yang juga menggunakan roda yang berbeza dari kenderaan biasa.

Kerangka utamanya dibina daripada ‘carbon fibre monocoque’ iaitu dengan konsep yang sama seperti kenderaaan Formula 1 bagi memastikan keselamatan pemandu. Ia  juga terdiri daripada 3,500 komponen yang berbeza dan setiap satunya perlu menjalani ujian ketahanan bagi memastikan ia selamat. Ia mengambil masa 6 minggu dalam proses pemasangan terakhir yang dilakukan oleh lapan orang juruteknik earospace dan motorsport, dibantu oleh empat juruteknik lagi daripada Royal Electrical dan Mechanical Engineers.


Kumpulan antara jurutera yang terlibat dalam pembinaan Bloodhound SSC.

Seperti yang dinyatakan sebelumnya projek Bloodhound ini merupakan projek bagi menggalakkan generasi akan datang untuk meminati bidang sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik atau singkatannya (STEM). Banyak program-program yang dijalankan untuk semua peringkat umur dan ia juga melibatkan sekolah-sekolah di UK dan Afrika Selatan. Begitulah uniknya program yang menginspirasikan ini, seperti juga program pengagihan komputer oleh BBC bagi menggalakkan murid-murid mempelajari pemprograman komputer.

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui projek ini dengan lebih lanjut bolehlah melawat laman web Bloodhound SCC untuk melihat sendiri persediaan dan program-program ini dijalankan. Anda juga mungkin boleh mengambil bahagian di dalam program tersebut atau mendapatkan beberapa barangan berkaitan dengan Bloodhound SSC.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog