Jumaat, 19 Jun 2015

Mikro Post: Bluefin Tuna

Penangkapan berlebihan menyebabkan Atlantic bluefin tuna semakin berkurangan.

Atlantic Bluefin Tuna (Thunnus thynnus) merupakan spesis tuna terbesar dan telah diburu secara berlebihan sehingga mengalami penurunan jumlah yang ketara di habitat asal mereka. Ia juga dikenali sebagai northen bluefin tuna atau giant bluefin tuna (bagi yang mencapai saiz melebihi 150 kilogram).

Tuna mendapat sambutan paling tinggi di pasaran Jepun dengan harga seekor tuna pernah mencecah $1.7 juta dalam satu lelongan. Walaupun harga ini adalah berbeza mengikut saiz, jenis dan kualiti harga seekor ikan bersaiz sederhana adalah antara $10,000 hingga $20,000. Industri pemakanan terutamanya sushi dan sashimi di Jepun menjadikan tuna sebagai pilihan dengan harga yang tinggi.

Terdapat empat spesis bluefin tuna dari genus Thunus iaitu T.maccoyii (Southern bluefin tuna), T. Orientalis (Pacific bluefin tuna), T. Thunus (Atlantic bluefin tuna) dan T. Tonggol (longtail tuna) di mana dua di antaranya lebih dikenali sebagai northern bluefin tuna iaitu Pacific bluefin tuna dan juga Atlantic bluefin tuna, manakala dua lagi lebih dikenali sebagai southern bluefin tuna.

Spesis terbesar ikan ini adalah dari jenis Atlantic bluefin tuna dengan saiz boleh mencecah melebihi 450 kilogram (990 lb) seekor. Jangka hayat ikan ini juga boleh mencecah sehingga 40 hingga 50 tahun dan menjangkau usia matang apabila berumur 4 – 8 tahun, bagi Eastern spesies dan 12 – 14 tahun bagi Western spesies. Saiz matang ikan-ikan ini pula adalah antara 2 – 2.5 meter (6.6 – 6.8 kaki) dengan berat sekitar 225 – 250 kg (496 – 551 lb.).


Keadaan di Pasar Tsukuji, Jepun.

Ikan-ikan tuna merupakan spesies ikan pemangsa yang mempunyai rupa bentuk khusus untuk berenang pada kelajuan yang tinggi. Ia bukan sahaja mempunyai saiz insang yang lebih besar, malah sistem pengaliran darah yang lebih efisyen disamping mempunyai kepekatan darah yang tinggi menjadikan dagingnya berwarna merah untuk memastikan pengambilan oksigen yang pantas.

Ikan tuna mampu menyelam sehingga ke dalaman 1,000 meter (3,300 kaki) disamping berenang dengan kelajuan 64 km/h (40 mph). Ia juga menjadi salah satu punca kematian ikan-ikan tuna yang diternak di dalam sangkar, iaitu pelanggaran antara ikan-ikan ini). Punca makanan ikan-ikan ini adalah terdiri daripada ikan-ikan kecil dan invertebrates seperti sardine, herring, mackerel, sotong dan crustaceans.


Ikan tuna dikenali sebagai 'maguro' dalam Bahasa Jepun.

Atlantic bluefin tuna membiak di dua kawasan utama iaitu di Balearic Island di Mediterranean dan juga di Teluk Mexico. Taburan ikan-ikan bluefin tuna ini dapat dilihat dengan lebih jelas setelah kemampuan mengesan (GPS trackking) pergerakan ikan dilakukan oleh ICCAT (International Commission for the Conservation of Atlantic Tunas).

Penternakan ikan tuna di dalam sangkar telah dimulakan semenjak 1970 oleh nelayan di St Mary’s Bay, Canada. Sejumlah besar ikan-ikan tuna kecil didapati dari Mediterranean untuk dibesarkan di dalam sangkar. Memandangkan usia ikan-ikan yang ditangkap sebelum usia matang, ikan-ikan ini tidak dapat membiak dan menjadi salah satu punca kemerosotan populasi ikan-ikan tuna Atlantic yang dikatakan mencecah hampir 90 peratus semenjak 1970.

Manakala di Eropah dan Australia para saintis menggunakan kaedah teknologi ‘light-manipulation’ dan implant ‘time-release hormone’ untuk meransangang penghasilan ikan di dalam sangkar yang lebih pantas. Teknik ini menggunakan implant ‘gonadotropin-releasing hormone’ yang meransang penghasilan telur dan memaksa ikan-ikan mencapai kematangan pada usia yang lebih muda.

Manakala di Jepun penternakan bluefin tuna dilakukan olen Kinki Fisheries, sebahagian daripada Kinki University di Wakayama. Seperti juga di Canada usaha ini dijalankan seawal 1970-an lagi. University ini memfokuskan penghasilan benih ikan secara penuh daripada ladang ternakan. Ini bermaksud ikan-ikan adalah di tetaskan sendiri di dalam makmal. Ia dikatakan berjaya pada tahun 2002 iaitu setelah 32 tahun usaha ini dijalankan.


Telur-telur ikan bluefin tuna.
Larva ikan selepas menetas (48 jam).

Ikan blefin tuna pada tahap 'fry'.

Penghasilan ikan-ikan bluefin tuna oleh Kinki University dapat mengelakkan pengambilan ikan-ikan kecil dari habitat liar seterusnya mengurangkan penurunan populasi. Sebaliknya ikan-ikan ditetaskan sendiri daripada baka-baka ikan yang dibela selama 5 tahun dan berukuran 2 m manakala berat adalah 200 kg. Benih-benih ikan diperolehi daripada seekor induk dewasa boleh mencapai jumlah jutaan daripada seekor induk. Telur ini akan menetas setelah berusia 48 jam dan berukuran 3 mm dan menjadikan plankton sebagai makanannya. Dalam tempoh 20 hari larva ikan akan mencapai tahap ‘fry’, dan mula dipindahkan ke dalam sangkar di laut. Menjelang tempoh 3 bulan ikan-ikan akan mencapai saiz berukuran 30 cm dengan berat sekitara 300 g. Pada usia 3 tahun ikan mencapai usia dewasa dengan saiz berukuran 1 meter dan berat 30 kg ikan mula dipasarkan.

Usaha pembiakan ikan bluefin tuna secara penuh di dalam sangkar bukanlah sesuatu yang mudah. Sedari saiz kecil lagi ikan-ikan tuna memakan sesama sendiri dan para penyelidik perlu meletakkan spesis lain sebagai gantian. Jumlah anak-anak yang membesar juga adalah sekitar 5 peratus sahaja – menurut Professor Yoshifumi Sawada.


Bluefin tuna berenang di dalam kumpulan.

Kadar kematian disebabkan pelanggaran sesama ikan di dalam sangkar juga adalah tinggi iaitu hampir separuh – oleh kerana pelanggaran dengan kelajuan 80 km/h dengan berat mencecah 350 kilogram.

Tokihiko Okada, General Manager di Kinki Fisheries melakukan pemeriksaan terhadap pertumbuhan 4,000 ekor bluefin tuna setiap hari. Mensasaran penghasilan separuh daripada permintaan tuna Jepun ia memerlukan 300,000 dan usaha akan terus dijalankan bagi mengurangkan tekanan kepada tuna di habitat liar.

Beitulah uniknya kisah yang melibatkan spesis ikan bluefin tuna ini yang mungkin lebih menjurus kepada spesies Atlantic bluefin tuna. Mujur usaha pantas yang dilakukan dapat memberikan hasil yang positif terhadap usaha mengelakkan kepupusan spesies ini. Namun begitu lautan merupakan tempat yang luas dan merupakan tempat kediaman pelbagai spesis yang penting. Semoga usaha pemuliharaan ini terus dilakukan untuk spesies-spesies yang lain juga.

Rujukan:
  1. Wikipedia – Atlantic bluefin tuna
  2. National Geographic
  3. National Geographic interactive
  4. Nat. Geo Video – Bluefin eating
  5. WWF
  6. Kinkin Fisheries, Kinki University
  7. Pbs.org

Free Download



1 ulasan:

  1. Holy Heaven, this tuna is more like a sea dragon. SO far i have only eaten canned tuna never bothered to know so much about them. Thanks man, this is good information.

    BalasPadam

Arkib Blog