Rabu, 17 Jun 2015

Mikro Post: Manta Ray

Manta Ray berenang bagaikan terbang di dalam air.

Manta Ray adalah antara ikan yang paling menakjubkan dan berenang bagaikan terbang di dalam air. Saiz Manta yang besar boleh mencecah sehingga 9 meter (30 kaki) dan berat sehingga 1,300 kilogram (2,980 lb). Manta akan terus berenang di dalam lautan dengan mulut yang terbuka dan menapis plankton yang menjadi sumber makanan utamanya.

Manta Ray mendiami perairan Tropika di seluruh dunia. Walaupun ia dari jenis ikan pari, ia tidaklah mempunyai sengat seperti ikan-ikan pari yang lain. Ikan ini juga tidak akan mencederakan manusia, namun sekiranya disentuh akan menyebabkan ‘mucus’ di badannya tertanggal – jadi elakkan mengusik haiwan ini secara berlebihan.


M.birostris yang didapati di perairan Ko Hin Daeng, Thailand.

Manta Ray berenang dengan pantas dan sering menghampiri pantai. Jadi mengenali spesies ikan ini mungkin sedikit sebanyak dapat mengelakkan daripada ianya dicederakan atau dibunuh. Ikan ini boleh mencapai usia sehingga 20 tahun. Kerana saiznya yang besar ia tidak sesuai dibela di dalam kurungan, melainkan di pusat akuarium dengan penjagaan professional.

Spesis Manta seperti Manta birostris (Giant Manta Ray) merupakan spesies yang bermigrasi dan akan melakukan perjalanan yang jauh merentasi lautan. Walaupun adakalanya berenang secara sendiri Manta Ray boleh berenang secara berkumpulan sehingga mencapai kepada bilangan 50 ekor.


Pandangan manta ray berenang dari bawah.

Manta Ray seperti juga ikan pari tidak mempunyai tulang seperti ikan-ikan lain tetapi rawan yang lembut. Spesies manta terkecil bersaiz 3 – 3.5 meter (10 – 11 kaki). Saiznya yang besar mungkin agak menakutkan bagi sesetengah orang, kerana ia mencapai saiz sebuah bot kecil. Sedangkan giginya yang tajam hanyalah digunakan untuk menangkap zooplankton yang kecil sebagai makanan.

Taburanya di lautan tropika adakalanya membawa sehingga jauh ke Utara seperti California dan New Jersey, di United States, Aomori Prefecture di Jepun, dan Semenanjung Sinai di Egypt (Mesir) dan Azores di Atlantik Utara. Manakala ke Selatan pula ia boleh pergi sejauh Peru, Uruguay, Afrika Selatan dan New Zealand.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog