Isnin, 22 Jun 2015

Keunikan Ikan Sebelah (flounder)

Ikan sebelah mahir dalam penyamaran.

Ikan sebelah sememangnya berbeza dengan ikan-ikan yang lain, kerana kedua-dua belah matanya berada pada bahagian yang sama dan sebelah lagi badannya akan menjadi bahagian bawah ikan ini. Ikan sebelah terbahagi kepada beberapa spesies utama diantaranya diberi nama ‘flounder’ dan sekumpulan lagi adalah ‘plaice’, selain nama umumnya yang dipanggil sebagai ‘flatfish’.

Ikan-ikan sebelah memburu di perairan cetek dan ia amat digemari oleh para pemancing kerana sering memakan umpan, dan ini memberikan peluang untuk pemancing baru peluang mendapat ikan yang lebih besar. Ikan-ikan ini boleh menyusuri sungai yang masuk ke laut dan masuk ke perairan air tawar, jadi mungkin ada kalanya ikan ini boleh di pancing di sungai berhampiran kuala juga.

Kedudukan mata yang berubah hanya pada sebelah bahagian sahaja.

Apa yang menarik, ikan ini mempunyai mata pada kedua-dua belah seperti juga ikan-ikan lain apabila menetas dari telurnya. Mata ini kemudiannya akan bergerak ke sebelah yang dijadikan sebagai bahagian atas ikan tersebut (semasa proses metamorphosis) – dan ini mengikut spesies ikan-ikan ini. Ikan-ikan sebelah akan membaringkan dirinya di atas lantai laut di mana ia juga akan menyamarkan diri sama seperti persekitarannya seperti mana yang dilakukan oleh sesumpah dan sotong untuk tujuan perlindungan, mahupun mengelirukan mangsanya. - haiwan-haiwan bertukar warna.

Terdapat lebih banyak spesies ikan sebelah di Eropah, terutamanya ‘flounder’, selain ‘plaice’ yang juga terdapat di bahagian-bahagian lain seperti di Amerika, Alaska dan juga perairan Utara Pacific di lautan Bearing sehingga ke Jepun dan Korea. Terdapat juga spesies yang mendiami bahagian laut tropika dan kadang kala turut menjadi tangkapan nelayan-nelayan di pesisir pantai.


Ikan sebelah mudah memakan pancing.

Ikan-ikan sebelah amat popular, terutama di perairan di sekitar United Kingdom dan ia mungkin memerlukan kemahiran untuk menentukan spesies ikan-ikan ini antara satu sama lain. Ikan-ikan ini termasuklah plaice, flounder, dab dan dover sole (anda boleh membuat rujukan perbezaan mereka di sini). Oleh kerana ia tidak tersenarai sebagai ikan yang terancam, maka ia sering menjadi tumpuan pemancing.

Ikan-ikan flounder boleh berenang jauh ke hulu sungai dan adakalanya boleh dijumpai sehingga ke Switzerland. Ia juga di dapati di Amerika Utara di mana ia bukan merupakan spesies asal di kawasan tersebut. Di Amerika Utara ia boleh dijumpai sehingga ke perairan Great Lakes. Ikan-ikan ini dikatakan menumpang bahagian ballast kapal-kapal yang menyeberangi Atlantik sehingga ke perairan Amerika Utara, namun begitu ia tidak menjadi spesies yang mengancam hidupan asal kawasan tersebut.


Apabila bersembunyi ikan sebelah sukar dikesan.

Ikan-ikan sebelah merupakan spesies ikan pemburu yang memakan haiwan-haiwan kecil terdiri daripada ikan, crustaceans, polychaetes (cacing laut) dan juga haiwan-haiwan kecil yang lain. Memburu di perairan cetek, ikan sebelah boleh berenang hingga ke bahagian yang hanya beberapa inci dalam berhampiran pantai. Walaupun ia sukar dikesan oleh kerana teknik penyamarannya yang baik, adakalanya ia menjadi mangsa helang yang dapat mengesan pergerakannya di dalam air.

Saiz ikan ini berbeza-beza mengikut spesies dan saiz flounder yang biasa adalah sekitar 12.5 – 37.5 centimeter (4.9 – 14.8 in) dan boleh mencapai sehingga 60 centimeter (24 in) dengan berat 1 lb. (0.45 kg). Namun begitu berat flounder yang pernah ditangkap di UK adalah seberat 5 lb  7 oz (2.57 kg). Manakala berat yang mampu dicapai oleh ikan ini di ladang adalah sehingga 14 kg.

Terdapat banyak spesies ikan sebelah yang mendiami perairan di seluruh dunia. Bagi spesies flounder sahaja terdapat 6 spesies utama yang menjadi spesies penting dalam industri perikanan antaranya adalah;

Barat Atlantik
Gulf flounder - Paralichthys albigutta
Southern flounder - Paralichthys lethostigma
Summer flounder (juga dikenali sebagai fluke) - Paralichthys dentatus
Winter flounder - Pseudopleuronectes americanus

Perairan Eropah
European flounder - Platichthys flesus

Barat Laut Pasifik
Olive flounder - Paralichthys olivaceus

Begitulah antara keunikan ikan sebelah dan spesies-spesiesnya yang sebelum ini mungkin kurang diketahui. Disebalik fizikalnya yang berbeza, ia juga terkenal dengan kebolehan penyamaran yang unik. Bagi mengenali nya dengan lebih lanjut, anda bolehlah membuat tinjauan sendiri dari laman-laman web yang lain.

Rujukan:
  1. Wikipedia – flounder
  2. Wikipedia – plaice
  3. a-z-animal.com
  4. britishseafishing.co.uk
  5. fishwatch.gov

Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog