Ahad, 6 September 2015

Mikro Post: Rainbow Eucalyptus

Warna kulit pokok 'Rainbow Eucalyptus' amat menarik.

Rainbow Eucalyptus (Eucalyptus deglupta) atau dikenali juga sebagai Mindanao gum, atau rainbow gum. Merupakan satu-satunya spesis Eucalyptus yang dijumpai secara semulajadi di hemisfera Utara dengan taburan di New Britain, New Guinea, Seram, Sulawesi dan juga Mindanao.

Keunikan pokok ini yang paling ketara adalah warna batangnya yang bewarna-warni daripada hijau muda sehinggalah ke merah terang. Ia diminati ramai oleh kerana ciri istimewanya ini. Pokok ini membesar dengan pantas dan apabila cukup matang ia boleh mencapai ketinggian sehingga 60 meter.

Kulit pokok akan mengelupas untuk membolehkan kulit baru tumbuh. Proses inilah yang memberikan ianya warna kulit yang menarik. Ini kerana kulit pokok ini bertukar secara berkeping-keping berbanding secara keseluruhannya dalam satu masa. Kepingan yang mengelupas ini akan meninggalkan kulit baru yang berwarna hijau muda yang kaya dengan ‘chlorophyll. Kandungan ‘chlorophyll’ ini pula akan ditukar kepada ‘tannin’ yang berwarna coklat apabila kulit bertambah matang.




Pokok yang matang boleh mencecah sehingga 60m.

Pokok 'Rainbow Eucalyptus' di ladang.

Selain daripada itu warna-warna lain yang terdapat pada kulit pokok tersebut adalah disebabkan oleh ‘anthocyanin’ yang memberikan warna biru dan purple, ‘carotenoid’ untuk warna merah dan kuning. Warna-warna ini walaupun jarang dilihat pada kulit pokok-pokok yang lain, tetapi ia mudah dilihat pada daun semasa berlakunya musim luruh.

Selain digunakan sebagai pokok hiasan, pokok ini ditanam dengan meluas untuk digunakan sebagai ‘pulpwood’dalam penghasilan kertas. Ia ditanam dengan meluas di Philippines untuk tujuan tersebut. Kawasan di mana ia boleh ditanam juga lebih meluas kerana ia tahan kepada suhu yang rendah sehingga 26°F atau -3.3°C.


Jadi dunia tumbuh-tumbuhan juga dipenuhi dengan pelbagai keunikan menarik untuk kita fahami.




2 ulasan:

Arkib Blog