Rabu, 27 November 2013

Jalan-jalan Ke Aquaria KLCC, Kuala Lumpur

Pari gergasi ini antara tarikan utama Aquaria KLCC

Aquaria KLCC, Kuala Lumpur bukanlah satu-satunya pusat aquarium di negara ini namun merupakan yang terbaik untuk dikunjungi kerana menyediakan ruang pameran yang terbaik bagi pengunjung-pengunjung yang ingin melihat kehidupan marin dengan lebih dekat. Bersebelahan dengan Menara Berkembar Petronas dan lokasi sekitar Segitiga Emas, Kuala Lumpur ia merupakan tarikan baru sejak ianya dibuka.

Berkeluasan kira-kira 60,000 kaki persegi dengan menempatkan lebih 5,000 bahan pameran yang terdiri daripada pelbagai hidupan laut dan darat pastinya memberi pulangan bagi anda yang mengunjungi pusat aquarium ini. Ini kerana bukan mudah bagi kita menemui semua hidupan ini di habitat sebenar mereka iaitu lautan yang luas.

Terbahagi kepada banyak bahagian pameran yang merangkumi dua aras berbeza menyediakan satu pengalaman yang pastinya berbeza. 'The Flooded Forest' misalnya menampilkan ciri-ciri hidupan di hutan paya yang semestinya sukar untuk dilawati kerana kawasan seperti ini dalam keadaan semulajadinya sentiasa dipenuhi selut dan lumpur. Begitu juga 'The Coast' yang menampilkan hidupan-hidupan di tepi pantai. Hari ini kawasan tepi pantai teruk musnah akibat pembangunan yang pesat. Jadi adalah sukar untuk menemui kesemua hidupan yang sepatutnya berada di situ.

Arapaima gergasi air tawar

Yang menjadi tarikan utama di sini tentulah 'Ocenarium' iaitu terowong dasar laut yang memberikan ada pengalaman mengenai kehidupan di dasar laut. Terowong dengan kepanjangan 90 meter ini membolehkan ada melihat kehidupan dasar laut dengan lebih dekat seperti Jerung Pasir, Ikan Pari Gergasi, Penyu dan kumpulan-kumpulan ikan yang lain. Akuarium ini juga dipenuhi dengan terumbu karang dan hidupan-hidupan laut yang lain.

Selain itu terdapat juga aquarium-aquarium kecil yang menyediakan ruang pameran untuk hidupan-hidupan tertentu seperti Belut Elektrik, Piranha, hidupan laut dalam dan hidupan-hidupan lain seperti memerang, reptilia serta serangga. Ini bagi memberikan peluang anda melihat mereka dengan lebih dekat. Haiwan-haiwan seperti ini sukar dilihat sekiranya ditempatkan dalam kurungan yang besar dan mungkin juga akan memakan hidupan yang lain seperti Piranha yang diketahui sememangnya agresif.

Harga tiket untuk melawat ke aquaria juga sangatlah berpatutan seperti berikut;

Terowong dasar laut yang unik
Dewasa (Biasa): RM69
Kanak-kanak (Biasa): RM59

Dewasa (MyKad): RM49
Kanak-kanak (MyKid): RM39

Warga Emas (Biasa): RM49
Warga Emas (MyKad): RM39

Untuk program lain seperti Fun & Learning pula harganya adalah;

Sleep with Sharks

Dewasa: -
Kanak-kanak: RM199

Front of House Tour

Dewasa: RM10
Kanak-kanak: RM8

Manakala aktiviti tambahan bagi dewasa pula adalah 'Dive With Us' dengan bayaran;

Cage Rage: RM211 (Dewasa)

Dive With Sharks: RM424 (Dewasa)

*kanak-kanak: (3 - 12 tahun)
*warga emas: (60 tahun dan ke atas)

Dibuka setiap hari dari jam 10:30 pagi hingga 8:00 malam

Tiket juga boleh dibeli secara online melalui laman web Aquaria KLCC

Menjanjikan pengalaman menarik
Banyak lagi aktiviti-aktiviti menarik yang berlaku di sini selain daripada promosi-promosi yang dijalankan oleh Aquaria KLCC anda juga boleh menempah untuk melakukan sebarang upacara di sini. Apa yang anda perlukan adalah munghubungi talian Aquaria untuk membuat tempahan: +603 2333 1971/ 1975/ 1976/ 1978 atau hantarkan email ke: marketing@aquawalk.com

Oh, kita belum habis lagi ya. Anda juga sebenarnya berpeluang untuk membeli barangan cenderahati untuk dibawa pulang sebagai kenangan. Barangan cenderahati di Atlantis Souvenir Store adalah pada harga yang berpatutan. Pelbagai cenderahati yang boleh mengingatkan kembali saat-saat manis sewaktu anda ke sini. Ia juga boleh dihadiahkan kepada ahli keluarga dan sahabat handai.

Selesai melawat ke sini bolehlah anda terus melawat ke Menara Berkembar Petronas yang bersebelahan pula atau melapangkan fikiran di Kuala Lumpur City Centre Park yang pastinya menyamankan.


2 ulasan:

  1. I admire what you have done here. I like the part where you say you are doing this to give back but I would assume by all the comments that this is working for you as well. Cage heaven chinchilla cages

    BalasPadam
  2. There are also duties involved like feeding your pets on time, regular cleaning of tanks, and like any other pets that could get sick, ill fishes could require greater care. To help kids make success in keeping aquariums, careful selection of fishes should be done. Fishes ideal as pets for kids, and the very ones advised for beginning aquarists, are the ones known to be hardy. When getting a fish, kids would most likely think about a goldfish in a bowl. https://aquariaguide.com/best-plants-for-betta-fish/

    BalasPadam

Arkib Blog