Isnin, 4 Mei 2015

Bagaimana Lebah Menghasilkan Madu?

Honey bee colony
Lebah-lebah sedang bekerja di sarangnya untuk menghasilkan madu.

Madu lebah terkenal kerana mengandungi pelbagai khasiat untuk kesihatan. Namun begitu untuk menghasilkan madu ini, lebah-lebah terpaksa bekerja keras secara berkumpulan untuk menghasilkan madu yang cukup untuk koloninya yang terdiri dari kumpulan lebah yang banyak.

Nektar bunga yang diperolehi daripada tumbuh-tumbuhan mengandungi air sebanyak 80% dengan gula komplek yang jauh berbeza daripada madu lebah. Nektar tidak boleh disimpan kerana ia akan mudah rosak. Oleh sebab itu lebah perlu menukarkannya kepada madu untuk tujuan penyimpanan disamping mengurangkan kandungan air di dalamnya menjadi 14 – 18% sahaja.

Collecting nectar
Lebah madu mengumpulkan nektar bunga.

Lebah-lebah juga mempunyai struktur kumpulan yang mirip kepada semut dimana terdapat lebah pekerja, lebah pengawal, raja dan permaisuri lebah. Lebah-lebah dewasa kebiasaannya akan keluar mengumpulkan madu daripada pelbagai jenis bunga dan apabila dibawa pulang ke sarang proses yang seterusnya akan disambung oleh lebah-lebah yang lebih muda untuk menukarkannya menjadi madu.

Lebah-lebah pekerja keluar mencari bunga yang kaya dengan nektar. Menggunakan salur yang dipanggil ‘proboscis’, lebah ini akan menghisap nektar bunga dan disimpan di dalam perut simpanan yang dipanggil ‘perut madu’. Lebah-lebah akan terus mengumpulkan nektar bunga-bungaan sehingga ‘perut madu’ ini penuh sebelum kembali semula ke sarang.

Anatomi lebah madu.

Di dalam ‘perut madu’ ini terdapat enzim yang menukarkan gula komplek kepada gula ringkas, di mana dalam bentuk ini ia tidak akan mudah membentuk kristal. Proses ini dikenali sebagai songsangan.

Kembali ke sarang dengan ‘perut madu’ yang penuh, lebah pekerja akan mengeluarkan madu tersebut dan memberikannya pula kepada lebah-lebah pekerja di sarang. Proses pemprosesan gula ini akan disambung oleh lebah-lebah pekerja di sarang sehingga gula tersebut betul-betul dihuraikan. Setelah proses songsangan ini betul-betul sempurna barulah lebah-lebah tadi akan mengeluarkannya semula dan ditempatkan ke dalam ruang-ruang sel di dalam sarang lebah. Proses yang seterusnya dimana lebah akan mengibaskan sayapnya dengan pantas untuk mengeringkan lagi air yang terkandung di dalam madu tersebut. Apabila kering, madu akan menjadi semakin pekat dan sel-sel madu ini akan ditutup dengan kemas untuk tujuan digunakan pada masa akan datang.

Lebah liar, atau dikenali sebagai lebah tualang.

Seekor lebah pekerja dikatakan hanya mampu menghasilkan kira-kira 1/12 sudu besar madu sepanjang hayatnya. Namun begitu dengan hasil usaha sekumpulan lebah ia mampu menghasilkan sehingga 200 lb (90.7 kg) madu setahun.


Lebah-lebah menghasilkan madu untuk digunakan sebagai simpanan pada musim-musim di mana makanan sukar didapati. Selain itu juga madu-madu yang dihasilkan oleh lebah adalah berbeza mengikut jenis lebah dan kawasan di mana ia mendapatkan sumber nektar bunganya.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog