Isnin, 16 November 2015

Dibedah Dalam Keadaan Jaga!

"Aqupunture anesthetic" dikatakan membantu proses penyembuhan yang lebih cepat. 

Mungkin anda tidak menyangka yang pembedahan boleh dijalankan dalam keadaan pesakit masih sedar. Ya, pembedahan ini menggunakan ‘anesthetic’ dengan kaedah ‘acupunture’ iaitu salah satu kaedah perubatan tradisional China. Kaedah ini bukanlah baru, cuma ianya mendapat perhatian yang lebih menyeluruh baru-baru ini sahaja.

Berbeza dengan kaedah rawatan moden, penggunaan kaedah ‘acupunture’ membolehkan pesakit berada dalam keadaan sedar semasa proses pembedahan dijalankan. Namun begitu pesakit tidak merasa sakit semasa proses pembedahan dijalankan. Kedah ini pernah ditulis oleh oleh Dr. E Grey Dimond di dalam artikelnya untuk “The Journal of the American Medical Association (JAMA)” pada  Dec. 6, 1971, bertajuk: “Acupuncture Anesthesia - Western Medicine and Chinese Traditional Medicine”. Jadi ia bukanlah satu perkara yang baru.

Panduan garis meridian dan jarum aqupunture.

Panduan lama sistem 'qi' meridian pada manusia.

Akupuntur (acupunture)

Sejarah ‘acupunture’ bermula sejak sebelum masehi lagi, namun tiada siapa yang pasti akan tahun sebenar ianya bermula. Mengikut sumber catatan pula, sistem perubatan ‘acupunture’ ini terdapat di dalam “The Yellow Emperor's Classic of Internal Medicine (Huangdi Neijing)” pada sekitar 100BC. Pada waktu itu jarum yang digunakan adalah diperbuat daripada emas dan perak – pada waktu itu sistem perubatan ‘acupunture’ ini telahpun merupakan satu sistem perubatan yang agak sempurna.

Sekiranya pada 100BC ia telah tercatat di dalam catatan ilmiah, maka kaedah ‘acupunture’ ini pastilah bermula lebih awal dari itu. Namun tarikh sebenarnya masih lagi tidak dapat dipastikan. Sebelum penggunaan jarum-jarum emas dan perak digunakan, kemungkinan rawatan asal ‘acupunture’ dilakukan menggunakan bahan-bahan yang lebih mudah didapati seperti gangsa, tin, tembaga sebelum emas dan perak.

Malah ia dikatakan telah dipraktikkan sejak Dinasti Shang (1766 to 1122 BC) lagi menggunakan bahan seperti duri, tulang, buluh dan juga batu yang ditajamkan. Walaupun ada kemungkinan bahan-bahan artifak yang ditemui ini dikatakan mempunyai kegunaan lain, ilmu ‘acupunture’ tidak mungkin dapat disempurnakan dalam masa yang singkat. Jadi adalah tidak mustahil sekiranya ia bermula lebih awal, cuma tiada bukti yang kukuh untuk menyokong dakwaan ini.


Artikel oleh Dr. Grey Dimond.

Catatan Dr. Grey Dimond.

Akupuntur Moden

Pengamalan moden dunia perubatan ‘acupunture’ dikatakan dihidupkan kembali pada tahun 1949 oleh Mao Zedong dalam usaha membangunkan nilai tradisi budaya China di mana ia lebih dikenali sebagai  “Traditional Chinese Medicine (TCM)”.

Terdapat banyak perubahan dilakukan di dalam pengamalan ‘acupunture’ moden termasuk dengan menggunakan jarum dengan kuasa elektrik dan sebagainya. Malah turut terdapat organisasi khas yang melakukan penemuan (research) untuk kaedah perubatan ini yang diasaskan pada tahun 1950-an yang kemudiannya membawa kaedah perubata ini ke hospital-hospital di China.

Kaedah ini turut mendapat perhatian perubatan lain seperti  National Institutes of Health (NIH) yang menyokong penggunaan kaedah ‘acupunture’ bagi sesetengah keadaan pada tahun 1997. Pada tahun 1999, National Center for Complementary and Alternative Medicine dibentuk sebahagian daripada NIH. Ini menjadikan ‘acupunture’ sebagai kaedah alternatif yang paling popular di US.
Keberkesanan Akupuntur (acupunture)

Seorang pesakit dibedah dalam keadaan sedar di Bangalore Fortis Hospital, India.

Berbeza dengan kaedah perubatan moden, ‘acupunture’ bertindak merangsang atau menahan pengaliran tenaga yang dinamakan “Qi”. Melalui pengawalan ini, ia dapat membantu mengimbangi semula pengaliran “Qi” yang seimbang di dalam badan pesakit. Manakala penggunaannya dalam tujuan ‘anesthetic” pula, adalah untuk menahan sitem badan dari menghantar isyarat sakit kepada otak, bagi membolehkan pembedahan dijalankan.

Terdapat banyak rawatan boleh dilakukan menggunakan ‘acupunture’, di mana ia bergantung kepada kepakaran pakar perubatan ‘acupunture’ itu sendiri dalam memahami sistem badan manusia. Apa yang membimbangkan adalah pengamal perubatan yang kurang mahir – namun ia boleh juga berlaku di dalam perubatan moden. Antara gejala yang paling baik dirawat dengan kaedah ‘aqupunture’ ini termasuklah “migraines”, “Osteoarthritis”, “alergies”, “fibromyalgia”, “stroke”, asma, berat badan, insomnia dan banyak lagi.

Rawatan aqupunture turut digunakan untuk tujuan kecantikan.

Jarum yang digunakan turut berubah mengikut masa.

Kaedah perubatan ini bergantung kepada kepakaran pengamal ‘aqupunture’ itu sendiri. Namun, dengan bantuan perubatan moden, gabungan pembedahan dan “aqupunture” dikatakan memberikan hasil yang jauh lebih baik. Jadi apa yang penting adalah kefahaman mengenai bagaimana ianya berfungsi.

Sekiranya anda berminat untuk mempelajari dengan lebih mendalam mengenai teknik ini pula antara tempat yang menyediakan latihan di Malaysia adalah;

Suite 4.08, 4.10, 4th Floor,
Medical Specialist Floor,
Menara KH (Menara Promet),
Jalan Sultan Ismail, 50250 Kuala Lumpur.
Tel No : 603-21418370 / 603-21451671
Fax No : 603-27326887




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog