Sabtu, 14 November 2015

Hidupan Laut Mistik ‘Pyrosome’

'Giant Pyrosome', kelihatan bagaikan raksaksa laut.

Pyrosome adalah haiwan yang sangat mistik bukan kerana rupa bentuknya yang menyerupai stokin besar sehingga berukuran 60 kaki (18 meter) panjang yang terampai-ampai di dalam air, tetapi stokin gergasi ini adalah gabungan daripada ribuan hidupan kecil yang dipanggil ‘tunicate’ yang membentuk ‘Giant Pyrosome’.

Oleh kerana ia juga merupakan haiwan ‘bioluminescent’ (mengeluarkan cahaya) maka ini menambahkan lagi keunikannya ketika berenang di dalam air untuk menapis plankton yang menjadi makanannya. Setiap unit kecil memainkan peranan untuk membentuk satu struktur ‘Pyrosome’ gergasi yang lengkap. Setiap unit akan mengganda dan menghasilkan klon mereka sendiri untuk membentuk koloni ini. Proses kloning ini adalah untuk menggantikan setiap bahagian yang rosak atau untuk tujuan pembesaran koloni.


Pyrosome boleh membentuk koloni dengan pelbagai rupa.

Walaupun ia menbentuk satu objek yang kelihatan sebagai satu hidupan baru, setiap unit sebenarnya mendapatkan makanan masing-masing. Cuma melalui pembentukan ini ia mungkin dapat menambah jumlah makanan yang ditangkap untuk kebaikan setiap individu yang membentuk koloni ini. Melalui bentuk yang dibentuk secara berkumpulan ini air yang mengandungi plankton akan ditapis oleh setiap individu – dan proses ini akan berlaku secara berterusan.

‘Giant Pyrosome’ yang dibentuk akan terus kekal melainkan setiap individu mati secara serentak. Ini kerana ia boleh membiak secara ‘sexual’ mahupun secara ‘asexual’. Ini bermakna ia mampu mengganda walaupun secara individu.


Dari dekat jelas kelihatan setiap individu yang membentuk Pyrosome.

Pyrosome ini hanyalah bersaiz sebesar 'jellybean'.

Namun pyrosome akan bermula dengan saiz yang sangat comel – mungkin hanya sebesar sebiji ‘jellybean’. Namun pada saiz ini juga, ia terdiri daripada sejumlah individu untuk membentuk koloni tersebut. Sekiranya dipandang secara dekat anda dapat melihat dengan jelas ke dalam perut mereka – kerana ia kelihatan jernih.

Samada pyrosome bersaiz besar ataupun kecil. Ia merupakan hidupan ‘penapis’ iaitu haiwan yang makan dengan menapis plankton daripada air. Walaupun ada di antara ‘pyrosome’ yang mencapai saiz yang agak menakutkan ia tetap mempunyai sifat yang sama.

Pembentukan koloni ini amat menakjubkan di dalam dunia hidupan laut. Ia juga merupakan salah satu daripada pelbagai lagi perkara yang menakjubkan yang kita boleh jelajahi di dalam dunia hidupan.  Mungkin kita akan dapat menyaksikannya didalam artikel-artikel yang akan datang.








Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog