Jumaat, 13 November 2015

Bagaimana Sampah Berguna di Sweden?

Sweden kekal bersih dengan sistem pelupusan sampah yang efektif.

Masalah pembuangan sampah menjadi salah satu masalah hampir di mana sahaja di merata tempat. Samada bandar-bandar kecil ataupun pusat bandaraya yang lebih besar. Sampah yang dianggap sebagai barang buangan ini, tidak ramai yang tahu menggunakannya seperti Sweden!

Sweden merupakan antara negara yang paling berjaya dalam sistem pengurusan bahan buangan untuk ditukarkan kepada tenaga. Sehingga tahun 2012 hanya 1% sahaja bahan buangan yang dihasilkan. Ini bukanlah bermakna Negara Sweden tidak menghasilkan sampah, malah ia menghasilkan 3 kali ganda lebih banyak berbanding tahun 1985. Keadaan ini bukan sahaja membantu Sweden untuk kekal lebih bersih dan selamat, tetapi Sweden juga mengimport sampah dari Britain untuk dikitar semula.

Kepakakaran Sweden dalam menguruskan sampah ini adalah kerana sistem pelupusan sampah yang dikenali sebagai “incinerator” yang pertama telah dibina di Sweden sejak tahun 1904 lagi. Ini lah yang membantu negara ini dalam memperbaiki sistem pelupusan sampah mereka sehingga menjadikan sistem ini turut mampu menukarkan tenaga yang dihasilkan untuk digunakan semula bagi kegunaan orang ramai. Kepakaran Sweden ini turut dikuasai oleh negara-negara berhampiran seperti German, Denmark, Natherland dan Belgium.


Pelupusan sampah untuk penghasilan tenaga di Sweden.

Keadaan di dalam sistem pelupusan sampah.

Pembuangan sebegini tentu tidak menyihatkan.

Melalui sistem pelupusan sampah ini sekitar 950,000 buah rumah di serata Sweden dipanaskan dengan tenaga yang dihasilkan dari sini. Manakala 260,000 buah rumah lagi mendapat bekalan tenaga elektrik juga yang dihasilkan dari sistem pelupusan kitar semula. Jika tenaga yang dihasilkan dari sampah-sampah ini sangat berguna, maka tidak hairanlah mengapa Sweden mengimport sehingga 800,000 tan sampah pada tahun 2014, satu peningkatan yang jauh lebih tinggi berbanding hanya 550,000 tan pada tahun 2010.

Di negara kita, idea untuk membina sistem pelupusan sampah sebegini pernah dicadangkan oleh bekas perdana menteri Malaysia ke-4 Tun Dr. Mahathir dan tidak mendapat sokongan daripada orang ramai ketika itu. Ya, sistem ini mengambil masa untuk mencapai kematangan (memberikan hasil seperti apa yang berlaku di Sweden). Berbanding Eropah, negara-negara lain juga semakin giat memanfaatkan sistem pelupusan sampah mereka untuk menghasilkan tenaga (Waste-to-energy – WTE) seperti juga Jepun, China dan US.


Salah sebuah sistem 'incinerator' di Sweden.

Sistem tapak pelupusan begini, membawa kesan yang jauh lebih buruk.

Pelupusan sampah secara tradisional bukan sahaja memerlukan keluasan tapak pelupusan yang besar malah ia turut membebaskan gas-gas merbahaya, cecair toksid dan sebagainya. Sistem pelupusan yang lebih sistematik ini perlu dicontohi sebelum kita sendiri mencapai kematangan dalam sistem pelupusan tersebut. Sama-sama ktia fikirkan.








Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog