Rabu, 4 November 2015

CEO Terkemuka Bertutur Dengan Pelbagai Bahasa

Terdapat lebih 6,500 bahasa di dunia.

Kemahiran menguasai bahasa lain selain dari bahasa yang kita gunakan sehari-hari bukanlah suatu perkara yang mudah. Namun sekiranya kita sedari kecil lagi sudah terdedah dengan persekitaran yang sememangnya memerlukan kita bertutur dengan pelbagai bahasa – mungkin ia bukanlah perkara yang ganjil. Seperti kaum Cina dan India di Malaysia yang paling tidak akan menguasai 2 bahasa secara tidak langsung iaitu bahasa ibunda mereka dan juga Bahasa Melayu.

Menguasai bahasa lain bukan sahaja memudahkan komunikasi malah turut menjalinkan perasaan yang lebih terbuka orang lain untuk menerima anda – atas kesungguhan anda mempelajari bahasa mereka. Apatah lagi sekiranya anda perlu berurusan dengan mereka di dalam lapangan perniagaan. Komunikasi yang jelas dan minat anda mungkin akan dapat menjalinkan hubungan yang lebih rapat seterusnya membuka peluang yang lebih baik untuk kedua-dua belah pihak.

Itulah yang dilakukan oleh beberapa CEO syarikat-syarikat gergasi lakukan. Mempelajari bahasa asing bagi membuka ruang perniagaan yang lebih luas. Oleh kerana menguasai bahasa asing bukanlah sesuatu yang mudah, maka ini dengan sendirinya memberikan satu kelebihan kepada mereka untuk memperlihatkan ia sebagai satu kebolehan yang istimewa. Selain itu juga kajian neuroscience juga menunjukkan penguasaan pelbagai bahasa ini turut menambahkan kapasiti otak (inferior parietal cortex).

Berikut adalah beberapa CEO terkenal yang boleh bertutur beberapa bahasa;


Mark Zuckerberg menjawab soalan di dalam Bahasa Mandarin.

1) Mark Zukerberg, pengasas dan CEO Facebook: Inggeris (English) dan Cina (Chinese)

Sebagai pengasas kepada laman sosial terbesar iaitu Facebook, Mark Zukerberg merupakan selebriti yang paling dikagumi apabila beliau menunjukkan kemahirannya bertutur di dalam Bahasa Mandarin di Tsinghua University di Beijing. Ia bukan sahaja membuka mata negara dengan penduduk paling ramai itu, malah semua orang di serata dunia mencemburui kebolehan beliau ini.


Michael Bloomberg berkemahiran berbahasa Sepanyol.

2) Michael Bloomberg, CEO Bloomberg L. P.: Inggeris (English) dan Sepanyol (Spanish)

Kemahiran Michael Blommberg dalam berbahasa Sepanyol mencuri perhatian ramai di mana sebagai datuk bandar New York, kemahiran beliau ini amat membantu dalam berhubung degnan komuniti berbahasa Sepanyol di Amerika. Setelah sekian lama Bahasa Sepanyol memang merupakan salah satu bahasa terpenting di U.S. dan komuniti masyarakat berbangsa Sepanyol juga dikatakan mempunyai kuasa membeli sehingga bernilai $1.5 trillion setahun (dan terus berkembang).


Leo Apotheker sebelum menjadi CEO Hewlett Packard.

3) Leo Apotheker, bekas CEO di SAP, Hewlett Packard: German, Belanda (Dutch), Perancis (French), Inggeris (English) dan Yahudi (Hebrew)

Melalui penguasaan  5 bahasa dengan fasih merupakan antara faktor yang mebolehkan beliau dinobatkan sebagai CEO bagi syarikat antarabangsa German SAP. Begitu juga yang mana kemudiaannya beliau turut dilantik oleh Hewlett Packard untuk mengembangkan lagi penguasaan parasan global.


Nestle merupakan sebuah syarikat gergasi pengeluar makanan.

4) Paul Bulcke, CEO bagi Nestle: German, Belanda (Dutch), Perancis (French), Inggeris (English) dan Portuguese.

Nestle merupakan salah satu syarikat pengeluar makanan gergasi dunia. Ia juga merupakan salah satu syarikat yang mempunyai pengamalan kualiti makanan yang terbaik di dunia. Nestle mempunyai 450 buah kilang di 86 buah negara dengan pekerja berjumlah 340,000 orang dari lebih 90 buah negara. Mengikut pengakuan beliau sendiri, dengan memiliki kemahiran bertutur pelbagai bahasa membolehkan ia menjalinkan hubungan yang lebih rapat dengan kesemua yang terlibat daripada rakan niaga, pekerja dan juga pengguna.


Tidjane Thiam tersenarai sebagai "100 Global Leaders of Tomorrow".

5) Tidjane Thiam, Chief Executive, Credit Suisse: Perancis (French), German dan Inggeris (English)

Membuka ruang kepada beliau dalam bidang perniagaan yang diceburinya yang memerlukan kemahiran dalam bahasa-bahasa yang dikuasi beliau iaitu French, German dan English. Kemahiran ini juga antara faktor membolehkan beliau tersenarai di dalam World Economic Forum sebagai “100 Global Leaders of Tomorrow”.


Ramai yang beranggapan yang menguasai bahasa lain suatu perkara yang sukar atau kurang berfaedah. Namun sebenarnya kemahiran menguasai bahasa lain adalah bergantung kepada pendedahan kepada bahasa tersebut dan minat kita sendiri untuk menguasainya. Sedangkan seperti yang telah dinyatakan lebih awal, penguasaan bahasa dapat membantu mengaktifkan lagi fungsi otak, menjalinkan hubungan yang lebih baik dengan orang lain dan turut membuka peluang-peluang baru. Apakah alasan anda untuk hanya bertutur dalam satu bahasa?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog