Selasa, 9 Februari 2016

Generator Hydro Mudah Alih Muat di Dalam Beg

Penjana tenaga 'Hydro' mudah alih yang praktikal.

Satu lagi rekaan unik yang kreatif adalah ‘Generator hydro’ mudah alih untuk kegunaan peribadi samada ketika berkelah mahupun bagi yang tinggal jauh dari punca bekalan elektrik. Walaupun kita hari ini mendapat punca bekalan elektrik dengan mudah, sebenarnya di luar sana masih terdapat sekitar 1.6 billion penduduk dunia yang masih tidak mendapat bekalan elektrik.

Selain mendapatkan punca tenaga, apa yang lebih penting sebenarnya adalah faktor keselamatan kepada pengguna mahupun alam sekitar. Penggunaan bateri sebenarnya menggunakan bahan kimia yang boleh mengakibatkan pencemaran, keracunan dan juga kesan-kesan negatif lain kepada manusia dan alam sekitar. Walaupun punca tenaga ini tidak dapat memberikan jumlah tenaga yang besar, namun ia mampu membantu dalam membekalkan tenaga untuk keperluan penting seperti peralatan komunikasi (telefon/radio) dan keselamatan (lampu isyarat keselamatan).


Rekabentuk yang menarik.

Unit 'turbine' yang diletakkan di dalam air.

Penghasilan Blue Freedom misalnya antara satu lagi rekaan kreatif bagi membolehkan para penggemar aktiviti lasak dan mereka yang tinggal jauh dari punca kuasa untuk menjana kuasa elektrik mereka sendiri menggunakan kuasa air (sungai-sungai kecil, laluan air dan parit). Saiznya yang kecil (20 centimeter) dan berat hanyalah 400 gram membolehkan ia di bawa kemana-mana dengan mudah di dalam ‘backpack’ mereka, selain tidak memerlukan sungai berarus deras untuk berfungsi.

Menggunakan kuasa daripada air yang mengalir, tenaga elektrik dapat dihasilkan pada waktu malam dan siang selagi Blue Freedom di letakkan di dalam arus air yang mengalir. Waktu penjanaan sejam oleh Blue Freedom dapat mengecas bateri telefon bimbit untuk tempoh 10 jam. Pengguna mungkin memiliki peralatan lain seperti kamera, peralatan navigasi, radio, tablet dan seabgainya.


Blue Freedom amat mudah digunakan.

Turbine dilepaskan tanpa anda perlu turun ke dalam air.

Peralatan inovatif kali ini adalah hasil kreativiti oleh Fürth, Germany. Peralatan ini bertujuan membantu para pengembara ataupun mereka yang melawati ke kawasan yang mengalami krisis tenaga selepas bencana.


Paparan kali ini adalah untuk membuka mata bagi para pereka peralatan enovatif untuk terus menyumbangkan idea-idea kreatif bagi kegunaan ramai dalam memberikan kemudahan kepada orang ramai di saat-saat memerlukan.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog