Sabtu, 20 Februari 2016

Siput Sebagai Haiwan Kesayangan!

'Giant tiger land snail', mempunyai saiz luar biasa.

Anda mungkin tidak menyangka yang siput juga boleh dijadikan sebagai salah satu haiwan kesayangan seperti kucing dan anjing. Namun bagi “Siput Gergasi” (Achatina achatina) juga dikenali sebagai ‘giant tiger land snail’, saiznya yang besar menjadikan ia sebagai antara binatang peliharaan yang popular.

Siput gergasi yang merupakan siput darat ini seperti juga siput babi namun saiznya adalah jauh lebih besar. Saiz cengkerangnya boleh mencapai sehingga 18 cm (7.1 in) dengan diameter sehingga 9 cm (3.5 in). Saiznya dikatakan boleh mencapai sehingga 30 X 15 cm di habitat liarnya. Ini menjadikan siput darat yang terpaling besar.

Gambar dekat 'giant snail' (Anchatina anchatina). 

Ukuran seekor siput gergasi.

Ladang ternakan siput gergasi.

Walaupun ia adalah antara siput yang diminati, ia juga merupakan ancaman yang paling utama bagi kawasan yang bukan menjadi habitat asalnya. Ia merupakan spesis ‘invasive’ yang diharamkan oleh banyak negara. Ia juga merupakan spesis siput yang biasa ditahan dari juba dibawa masuk melalui lapangan terbang United States terutamanya bagi Baltimore, Dulles, John F. Kennedy International Airport dan San Francisco.

Siput ini mampu membiak dengan cepat di habitat baru. Sebagai hidupan ‘hermaphrodites’, siput mempunyai kedua-dua jantina jantan dan betina dan ini memudahkan ia membiak dengan cepat. Seekor siput Achatina achatina mampu menghasilkan telur sehingga 1,200 biji setahun. Jadi ia merupakan ancaman kepada para petani dan industri pertanian. Walaubagaimanapun di negara-negara Afrika Barat, ia menjadi sebahagian daripada sumber pendapatan kerana ia juga merupakan sebahagian daripada sumber makanan penduduk di sana.


Siput-siput ini berasal dari bahagian Barat Afrika dalam kawasan seluas 160 – 300 kilometer di bahagian pantai Sierra Leone, Liberia, Ivory Coast, Togo, Benin, Ghana, dan Nigeria. Siput ini juga telah membiak di kawasan liar Florida dan merupakan sebahagian daripada perosak. Walaupun ia kelihatan bagus sebagai haiwan peliharaan, adalah diharap tiada yang membawanya masuk ke dalam negara ini pula.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog