Sabtu, 27 Februari 2016

Buku Yang Membunuh Patogen di Dalam Air ‘The Drinkable Book’

The Drinkable Book mampu membunuh organisma di dalam air minuman.

Masalah kebersihan air minuman merupakan masalah bagi negara-negara membangun dan merupakan masalah yang serius dalam mengawal penyebaran penyakit. Namun begitu bagi negara-negara membangun juga keselamatan air minuman menjadi penting apabila sesuatu kawasan dilanda bencana seperti banjir, gempa bumi, tsunami,  dan sebagainya yang menyebabkan kita perlu bergantung kepada sumber air yang tidak di rawat.

Sehubungan itu satu rekaan yang membantu merawat sumber air dengan mudah iaitu ‘The Drinkable Book’ dapat membunuh hampir 99.9 peratus patogen di dalam sumber air minuman. Rekaan ini dihasilkan oleh Dr. Theresa Dankovich dari Carnegie Mellon University. Setiap helaian muka surat buku ini terdiri daripada kertas tebal yang mengandungi partikel nano (nanoparticles) perak dan tembaga yang akan membunuh patogen di dalam air  yang ditapis melaluinya.

Setiap muka surat juga terdiri daripada 2 penapis yang boleh digunakan untuk menapis sehingga 100 lliter (26 gallon) air. Sebuah buku pula mampu menapis keperluan air minuman seseorang sehingga empat tahun.


Setiap muka surat boleh digunakan untuk menapis air.

Langkah-langkah penggunaan 'The Drinkable Book'.

Dr. Dankovich membuat ujian di Bangladesh.

Setelah ia diceraikan dari muka surat asalnya kertas kemudian akan dibentuk menjadi sebuah corong dan diletakkan di atas pemegang khas (untuk mengelakkan ia daripada jatuh) di atas sebuah bekas seperti baldi atau tong air. Air yang ingin ditapis akan dituang melaluinya – sama juga seperti proses tapisan biasa.

Ia telahpun diuji di beberapa kawasan seperti Afrika Selatan, Ghana, Haiti dan Kenya dan membuktikan kejayaannya dalam menghapuskan 99.9 bahan terkandung di dalam air yang terdiri daripada pelbagai organisma dan bahan lain. Walaupun terdapat partikel dari perak dan tembaga yang terkandung di dalam air tapisan, namun masih berada dalam tahap yang selamat – berbanding bahaya penyakit yang mungkin boleh disebabkan oleh air yang tercemar.

Rekaan ini amat baik sebagai langkah berhati-hati walaupun pengguna masih lagi perlu memastikan air minuman dimasak dengan sempurna. Bahkan air bersih yang dibekalkan melalui pair air ke rumah-rumah juga masih perlu di tapis dan di masak untuk mengelakkan daripada sebarang bahan yang boleh menyebabkan gangguan kesihatan.

Terdapat banyak bahan pencemaran yang berada di dalam air yang disebabkan oleh pelbagai faktor pula. Rekaan ini; ‘The Drinkable Book’ setidak-tidaknya dapat menyediakan langkah asas dalam memastikan air yang digunakan tidak mengandungi organisma-organisma bahaya. Selain untuk kegunaan kawasan-kawasan tanpa bekalan air yang bersih, ia juga berpotensi digunakan untuk kawasan-kawasan dilanda bencana.

Organisma-organisma di Dalam Air

Terdapat banyak organisma di dalam air yang boleh menyebabkan komplikasi yang serius daripada pelbagai jenis hidupan seni daripada pelbagai kumpulan ataranya; Protozao, parasit kecil, bakteria, virus dan alga.

Antara kumpulan Protozoa adalah:

Entamoeba histolytica, Cryptosporidium parvum, Cyclospora cayetanensis, Giardia lamblia, Microsporidia (lebih menghapiri fungus).

Kumpulan parasit kecil pula;

Schistosoma, Dracunculus medinensis, Taenia (sejenis cacing pita), Fasciolopsis buski, Hymenolepis nana, Echinococcus granulosus, Ascaris lumbricoides, Enterobius vermicularis. Multiceps

** iaitu parasit-parasit kecil yang terkandung di dalam air seperti cacing-cacing halus yang boleh menjangkiti manusia.

Kumpulan bakteria pula adalah;

Clostridium botulinum, Campylobacter jejuni, Vibrio cholerae, Escherichia coli  (E. coli), Mycobacterium marinum, Shigella, Salmonella, Shigella dysenteriae, Legionella, Legionella pneumophila, Leptospira, Salmonella typhi, Vibrio vulnificus, Vibrio alginolyticus, dan Vibrio parahaemolyticus.


Salmonella mencemari air dan bahan makanan lain.


Kumpulan virus pula antaranya;

Coronavirus, Hepatitis A virus (HAV), Poliovirus, Polyomavirus: JC virus dan BK virus.

Manakala contoh alga yang boleh mendatangkan bahaya adalah desmodesmus armatus yang mebawa kesan yang sama seperti jangkitan fungus.


Jadi begitulah banyaknya hidupan yang mungkin berada dalam air minuman. Apatah lagi air minuman yang tidak dirawat dengan sempurna. Bagi kawasan-kawawan yang tidak mempunyai saliran dan sistem pembentungan yang tidak diurus dengan baik, pelbagai penyakit merebak dengan mudah. Begitu juga apabila berlakunya bencana seperti banjir dan bekalan air minuman anda tercemar. Bagaimana pula anda memastikan air minuman anda selamat untuk diminum?






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog