Rabu, 2 Mac 2016

Rekaan Kreatif Basikal Bamboo e-bike

Bamboo e-bike rekaan unik daripada buluh.

Adakalanya sesuatu rekaan lebih dari sekadar menyediakan sesuaut fungsi tertentu seperti fungsi, rupabentuk, bahan binaan, kos, penggunaan sumber tenaga dan sebagainya. Begitu juga dengan rekaan Bamboo e-bike yang mempunyai pelbagai ciri rekaan istimewa yang lain dari yang lain.

Bukan sekadar sebuah basikal, ia juga dilengkapi dengan kuasa bateri untuk membantu penunggang menjimatkan tenaga kayuhan apabila perlu. Ia juga dilengkapi dengan beberapa bekas untuk membawa barangan supaya ia boleh digunakan lebih dari sekadar sebuah basikal untuk bersiar-siar. Mendapat jolokan nama “Car Killer” kerana ia mampu berfungsi sama seperti sebuah kereta dengan keupayaan membawa pelbagai barangan.

Rekaan Bamboo bike pada 2010.

Kerangka Bamboo e-bike yang dibina dengan kekukuhan.

Panel LCD yang memaparkan informasi penting.

Dibina oleh syarikat Calfee Design yang telah lama membina basikal dariapda buluh. Cuma kali ini rekaan ‘e-bike’, adalah sedikit berbeza kerana ia dilengkapi dengan bateri untuk membekalkan kuasa elektrik. Kuasa ini bagi membantu, penuggang e-bike untuk membawa lebih muatan.

Rekaan Bamboo e-bike bukanlah sebarangan binaan, kerana ia dibina dengan kekukuhan walaupun hanya berbingkaikan buluh. Setiap sambungan disambungkan menggunakan penyambung yang diperbuat daripada fiber hemp (hemp fiber) dan ‘epoxy resin’. Kuasa pedal adalah dibantu oleh kuasa dari bateri siri 500-watt BionX D pada bahagian roda belakangnya yang dilindungi oleh pelindung tayar yang diperbuat daripada ‘carbon fiber’. Jumlah kuasa bantuan kayuhan dan juga jumlah simpanan kuasa bateri dapat dilihat melalui paparan LCD yang disediakan pada ‘handle’ basikal tersebut.

Setiap komponen pada Bamboo e-bike dibina dengan penuh terperinci menggunakan bahan-bahan berkualiti. Kotak simpanan yang dibina memudahkan pemilik membawa barangan juga dibina menggunakan keluli tahan karat beserta serta satu lagi ruang di bahagian hadapan yang mempu membawa sebuah kotak minuman.

Ruang simpanan belakang.

Ruang simpanan hadapan dan lampu hadapan.

Lampu ekor pada bahagian belakang.

Tayar belakang.

Selain daripada dilengkapi dengan kuasa elektrik, beberapa ciri keselamatan elektronik juga dilengkapi dengan unit basikal ini antaranya adalah penggera elektronik, lampu rendah dan lampu tinggi LED dan dua lampu belakang. Kesemua sistem lampu elektronik akan padam sepenuhnya sekiranya basikal dimatikan, dan mengelakkan penggunaan tenaga daripada bateri.

Unik dan kreatif sekali rekaan Bamboo e-bike ini. Selain merupakan sebuah kenderaan yang ringan dan menjimatkan ia juga kurang mencemarkan alam. Semoga lebih banyak rekaan berkonsepkan seperti ini akan direka untuk masa-masa akan datang dan dalam masa yang sama bagi kita memikirkan akan rekaan berkonsepkan ciri-ciri sebegini.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog