Khamis, 3 Mac 2016

Kemunculan Semula Kapal Titanic II Akan Belayar Pada 2018

Kapal Titanic II dijangka akan mula belayar pada tahun 2018.

Titanic merupakan antara yang paling bersejarah di dunia kerana bukan sahaja dibina dengan kehebatan jurutera pada masa tersebut, malah ia tengelam pada pelayaran pertamanya semasa dalam perjalanan daripada Southampton ke New York pada April 1912. Walaupun ia membawa banyak kenangan pahit kepada semua mangsa terlibat juga kepada dunia, namun masih ramai di antara kita yang ingin merasa peluang untuk melihat dan berada di atas kapal bersejarah ini.

Maka dengan itu seorang billionaire Australia iaitu Clive Palmer telah merancang untuk membina semula replika yang sama seperti Titanic dan akan dinamakan sebagai Titanic yang dijadualkan akan mula belayar pada tahun 2018 setelah ianya sedikit lewat daripada jadual asalnya.

Walaupun ia mempunyai rupabentuk yang sama dengan Titanic, Titanic II sudah tentu dilengkapi dengan keperluan masa kini dengan prosedur keselamatan yang diperbaiki. Selain itu juga ia turut dilengkapi dengan sistem navigasi satelit, sistem kawalan digital dan sistem radar yang bersesuaian dengan keperluan navigasi abad ke-21.

Kapal Titanic yang asal pada tahun 1912.

Perbandingan saiz Titanic dengan kapal peranginan hari ini.

Perbandingan saiz dari hadapan.

Rupa bentuk binaan Titanic (biru) dan Titanic II (merah).

Kapal yang dimiliki oleh Syarikat Blue Star Line ini akan menyediakan tiket-tiket bagi kelas pertama, kedua dan ketiga. Ia akan mempunyai 9 tingkat dan 840 kabin yang berupaya untuk membawa 2,400 penumpang dan 900 orang anak kapal. Kapal ini juga bakal dilengkapi dengan bilik mandi Turki (Turkish baths), kolam renang dan juga gimnasium.

Kapal Titanic II dibina oleh CSC Jinling, Nanjing, China dan kapal ini juga tidak akan beroperasi pada laluan sepertimana Titanic asalnya iaitu Southampton ke New York, tapi sebaliknya dari Jiangsu, China, ke Dubai di United Arab Emirates.


Walaupun projek pembinaan semula Titanic II mendapat pelbagai reaksi orang ramai antara sedih dan gembira. Namun mungkin ia merupakan satu-satunya peluang untuk kita melihat semula kapal yang penuh sejarah ini. Namun bagi Blue Star Line, ia merupakan peluang perniagaan yang baik sebagai pemula kepada ideanya ini.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog