Selasa, 22 Mac 2016

Projek Micro Bit Oleh BBC Dengan Hasil Memberangsangkan

Projek (Mocro Bit stratosphere) ini dihasilkan oleh pelajar sendiri.

Bagaimanakah anda dapat menjamin satu generasi yang mempunyai kemahiran seperti yang diharapkan? Anda memastikan mereka mempunyai minat dan kemahiran dalam sesuatu bidang sejak mereka di peringkat kanak-kanak lagi. Itulah antara usaha BBC yang mengagihkan sejumlah besar komputer Micro Bit kepada kanak-kanak di Britain.

Projek tersebut yang dimulakansejak beberapa tahun lalu menunjukkan hasil yang sangat memberangsangkan dengan penglibatan semua pihak dalam memastikan program tersebut terus berjalan lancar. Komputer mini tersebut diagihkan kepada pelajar-pelajar berumur 11 – 12 tahun untuk menghasilkan projek masing-masing.

Ianya adalah satu peralatan mudah, namun tiada siapa yang tahu hasil yang akan dihasilkan melalui peralatan ini – di sinilah kreativiti para pelajar tersebut membantu menyelesaikan masalah dalam menghasilkan peralatan seperti yang diinginkan. Melalui bantuan para guru, pembantu dan juga segala bantuan yang dibekalkan untuk menjayakan program ini kesan yang postif dapat dilihat dalam masa yang singkat.

Komputer mini ini mudah diprogram oleh kanak-kanak.

Beberapa projek yang disenarikan sebagai projek terbaik hasil daripada Micro Bit adalah;

- Menghantar Micro Bit ke lapisan stratosphere iaitu kira-kira 32 km (20 mi) ke udara. Ia adalah hasil seorang pelajar dari Rishworth School dari West Yorkshire yang menghasilkan program untuk mengukur suhu dan pergerakan udara yang dipaparkan pada panel LED nya. Menggunakan belon helium, ia kemudiannya dilancarkan ke udara.

- Membentuk sebuah skrin gergasi dengan sejumlah besar Micro Bit merupakan satu lagi hasil imaginasi kreatif dalam menggunakan Micro Bit. Menggunakan sehingga 1,009 buah Micro Bit (di mana setiap Micro Bit mempunyai 25 biji LED). Keseluruhan projek ini menggunakan 230 m (755 ft) pendawaian dan 5,000 batang skru untuk memasangnya. Projek ini dihasilkan menggunakan program dari Microsoft's Touch Develop dan dipertontonkan di ‘Bett tech show’ pada Januari lepas.

- Peralatan bantuan untuk kanak-kanak Autism pula merupakan hasil sekumpulan pelajar dari London's Highgate School. Ia merupakan peralatan untuk membantu kanak-kanak Autism memahami ekspresi dengan lebih mudah melalui paparan pada Micro Bit. Melalui rekaan ini kanak-kanak tersebut boleh memilih untuk memaparkan perasaan mereka mengikut pilihan yang sesuai.

- Menggunakan Micro Bit untuk mengesan pergerakan dan membantu latihan adalah antara penggunaan yang lebih ‘advance’. Ia dilakukan menggunakan sensor pecutan (acceleration sensors) pada Micro Bit tersebut. Setiap pergerakan Micro Bit akan memberikan kesan pada graf yang dipaparkan – dan ini memberitahu kelajuan, jarak pergerakan, ketinggian setiap Micro Bit yang digerakkan. Ia boleh digunakan untuk melihat pelbagai lagi fungsi dalam pergerakan (contoh larian).

*Keseluruhan projek tersebut boleh dilihat melalui link ini.

Konfigurasi pada papan Micro Bit.

Menggunakan kuasa batteri 2 X AAA.

Paparan yang dihasilkan dengan sejumlah Micro Bit.

Banyak lagi contoh-contoh lain aplikasi menggunakan komputer mini ini. Sebagai peralatan mudah untuk melatih minat kanak-kanak mempelajari dengan lebih mendalam mengenai ‘programming’ dan mereka daripada hasil kreativiti mereka sendiri. Ia merupakan usaha yang cukup menakjubkan kerana ia dilakukan dalam skala yang besar.


Mungkin kita tidak mendapat peluang untuk memiliki Micro Bit sendiri namun anda boleh menyertai banyak lagi program-program seperti ini bersama-sama dengan komuniti mini komputer seperti Raspberry Pi, Arduino, Cotton Candy, C.H.I.P., BeagleBoard, Galileo, Edison, Cubieboard dan sebagainya.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog