Rabu, 9 Mac 2016

Kesan Gerhana Kepada Cuaca Global

Fenomena gerhana matahari penuh. 

Gerhana merupakan fenomena alam yang amat menarik perhatian sejak dahulu lagi. Ia menimbulkan pelbagai reaksi manusia mengikut adat, budaya, masyarakat dan agama. Kesemua manusia mempunyai pandangan berbeza-beza terhadap kesan gerhana dan kesan yang diakibatkannya. Apa pendapat anda sebelum meneruskan bacaan ini?

Kesan gerhana secara global adalah disebabkan penurunan suhu bagi kawasan yang dilindungi oleh bulan, di mana bayang matahari akan melaluinya semasa tempoh gerhana matahari berlaku. I menjadi tanda tanya bagi kita sehingga kesan ini dapat dilihat dengan jelas melalui kesan penurunan suhu yang diukur pada August 1999.

Pada tahun tersebut Dr Suzanne Gray dari University of Reading yang melakukan pengamatan penurunan suhu yang berlaku bagi fenomena gerhana di Selatan England. Fenomena tersebut jelas menunjukkan berubahan kepada tekanan udara yang menyebabkan berlakunya perubahan arah angin.

Keputusan menunjukkan penurunan purata sebanyak 0.7 meter sesaat bagi kawasan-kawasan yang tidak diliputi awan, manakala arah angin berubah melawan arah putaran jam dengan suhu 17°C  pula. Kesan gerhana ini juga menyebabkan arah angin dari arah Timur dan penurunan suhu sebanyak 17°C 

Super computer seperti Cray, Luna dan Surge digunakan untuk kaji cuaca.

Kedudukan bulan dan matahari semasa fenomena gerhana.

Masyarakat dunia mempunyai pelbagai andaian mengenai gerhana matahari.

.
Perubahan ini dapat dilihat dengan ketara dengan model lengkap ‘ramalan cuaca’ sekiranya tiada fenomena gerhana berlaku. Ini kerana dengan adanya ‘high-resolution weather forecast models’ merupakan salah satu teknologi yang dimiliki, kesan yang disebabkan oleh gerhana ini dapat dilihat dengan jelas.

Bagi masyarakat dunia sejak dahulu lagi mengaitkan pelbagai perkara dalam menerangkan mengenai fenomena gerhana matahari mahupun bulan. Ada yang mengatakan ianya dimakan oleh beruang yang besar bagi orang-orang asli di bahagian Amerika Utara. Manakala bagi orang-orang Greek pula ia memberikan petunjuk mengenai kemarahan Tuhan dan petanda bagi kedatangan bencana dan kemusnahan.

Peralatan yang betul diperlukan untuk melihat gerhana.

Penapis cahaya yang cukup untuk menjaga keselamatan pemerhati.

Tidak kurang juga di bahagian Timur seperti di China, India, Asia Tenggara yang mempunyai kepercayaan masing-masing. Ia juga menimbulkan pelbagai reaksi seperti melakukan sembahyang tertentu, pemujaan tertentu dan adakala mengorbankan manusia dan sebagainya.


Kesan gerhana dan cuaca ini amat menarik kerana di dalam kajian di atas gerhana adalah berlaku di kawasan yang bersuhu sejuk. Namun apabila ia berlaku di kawasan bersuhu panas seperti benua Afrika pada waktu tengahari, ia akan membawa impak yang lebih jelas untuk diperhatikan. Sama-sama kita memerhati untuk memahami tentang fenomena di sekeliling kita.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog