Isnin, 7 Mac 2016

Angkasawan Scott Kelly Pulang Setelah Setahun di Angkasa

Scott Kelly setelah mendarat di Kazakhastan setelah berada setahun di ISS.

Berada setahun di angkasa bukanlah seperti berada setahun di perantauan kerana untuk berpeluang ke angkasa itu sendiri merupakan peluang yang hanya diberikan kepada individu-individu tertentu untuk tugas-tugas tertentu pula. Mereka lebih dikenali sebagai angkasawan, biasanya terdiri daripada para penyelidik, saintis dan jurutera dalam satu masa.

Bagi memenuhi satu lagi ujian untuk mengkaji kesan jangka panjang berada di angkasa dengan kerjasama bersama Russia di dalam satu misi yang dinamakan ‘One-Year Mission’: dimana angkasawan US yang terpilih adalah Scott Kelly dan angkasawan Russia pula adalah Mikhail Kornienko. Apa yang menarik Scott Kelly juga mempunyai saudara kembar yang juga merupakan seorang lagi angkasawan US iaitu Mark Kelly. Mereka juga merupakan pasangan adik-beradik pertama yang menunjungi angkasa.

Setelah menghabiskan masa selama 340 hari di angkasa, Scott Kelly menyifatkannya bagaikan berada di angkasa selamanya dan ianya jauh daripada yang digambarkan sebelum ini. Bagi tempoh tersebut juga berliau melakukan perjalanan sejauh 144 juta batu selama berada di International Space Station (ISS). Ini kerana ISS bergerak dengan kelajuan yang sangat tinggi dan anda mungkin perlu menyemak semula artikel mengenai ISS.

Scott Kelly mengenakan pakaian Extravehicular Mobility Unit (EMU).

Pasangan kembar Mark Kelly dan Scott Kelly.

Bersama dengan angkasawan dari Russia Mikhail Kornienko.

Misi ini menyasarkan kepada tujuh isu biomedical berhubung kait dengan perjalanan angkasa termasuklah peningkatan risiko osteoporosis and juga penurunan otot-otot, kegagalan sensor, pengekalan nutrisi, dan risiko penyesuaian jangka panjang. Satu lagi lapangan pengkajian yang dilakukan adalah berkenaan dengan kajian penjagaan perubatan; iaitu kebolehan melakukan pemeriksaan kesihatan dan pengurusan kesihatan ketika di dalam penerbangan bagi perjalanan yang jauh di mana perjalanan untuk pulang ke bumi mungkin memakan masa selama berbulan ataupun tahun.

Scott Kelly, 52 keseluruhannya telah menghabiskan masa sehingga 520 hari melalui 4 misi beliau ke angkasa. Sebelum ini angkasawan Russia, Valeri Polyakov pernah menghabiskan masa selama 438 hari dalam satu misi di angkasa dan masih merupakan satu tempoh yang paling lama bagi angkasawan berada di angkasa dalam satu misi.

Cupola module yang mempunyai tingkap untuk melihat ke bumi. 

Semasa berada di ISS, Kelly banyak menghantar gambar ke laman Instagram dari copula module yang menghala ke bumi begitu juga gambar-gambar beliau yang lain. Ia juga banyak menarik minat orang ramai untuk mengetahui lebih banyak mengenai dunia sains, teknologi dan juga kejuruteraan.


Pengalaman ini mungkin pengalaman yang menarik dan mungkin juga sebaliknya. Sekiranya anda diberikan peluang dan tanggungjawab untuk menyempurnakan misi seperti ini, adakah anda sanggup melakukannya?



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog