Ahad, 27 Mac 2016

Kamera Paling Nipis Tidak Menggunakan Kanta

Tanpa kanta kamera menjadi lebih nipis.

Kamera merupakan peralatan yang berfungsi sama seperti mata manusia. Setiap komponen di dalam kamera mempunyai bahagian yang sama seperti juga pada mata manusia. Antara komponen terpenting di dalam kamera adalah kanta dan ia memastikan gambar yang diambil kelihatan jelas.

Fungsi kanta adalah untuk memastikan imej yang dihasilkan pada retina (mata), filem (kamera) atau sensor (kamera digital) jelas. Pada masa yang sama kanta pada kamera juga menjadikan ia tebal (mempunyai lensa yang panjang). Bagaimana sekiranya kanta ini dibuang?

Konsep kamera dan mata.

Kanta menjadikan kamera lebih tebal.

Sejak dari mula lagi kamera terawal direka tanpa menggunakan kanta – seperti kamera lubang jarum yang mudah. Namun begitu jarak lubang ke skrin paparan imej akan menjadi lebih jauh mengikut jarak objek.; kanta mengurangkan jarak ini. Jadi sehingga ke hari ini, kamera yang digunakan pada kamera telefon yang kecil juga masih menggunakan kanta (yang menjadikan ia agak tebal).

Bagaiman kamera tanpa kanta dihasilkan?



Kamera tanpa kanta dihasilkan dengan menggunakan teknologi komputer. Oleh kerana imej yang dihasilkan pada permukaan sensor akan dianalisa menggunakan perisian komputer. Maka ia adalah bergantung kepada bagaimana ianya disusun untuk menghasilkan imej itu semula.

Kajian ini dilakukan oleh sekumpulan pengkaji dari Rice University. Melalui kajian ini nanti, ketebalan kamera akan menjadi sangat nipis dan dipanggil sebagai “FlatCam”. Melalui kaedah ini, sensor yang digunakan adalah sama. Apa yang berbeza adalah kaedah memproses maklumat yang diperolehi dari sensor tersebut. Walaupun imej yang dihasilkan pada sensor tersebut adalah samar, namun ianya cukup untuk komputer membentuk semula imej untuk kelihatan lebih baik.

Penghasilan kamera ini dapat mengurangkan lagi kos penghasilan kamera dan membuka ruang untuk aplikasi-aplikasi baru dalam pelbagai bidang termasuk industri, perubatan, hiburan, keselamatan dan kegunaan umum.



Ujian pada kamera FlatCam.

Para penyelidik yang menjalankan kajian FlatCam.

Satu lagi rekaan kreatif yang amat berguna. Ia merubah persepsi bahawa kamera perlu mempunyai kanta kepada, bagaimana maklumat diproses. Mungkin banyak lagi peralatan yang boleh diubah menggunakan konsep ini untuk menjadikannya lebih mudah, murah, ringan, selamat dan sebagainya. 







Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog