Ahad, 13 Mac 2016

Video 360 Kini Bermula, Bagaimana Mereka Melakukannya

Rancangan Click dari BBC akan dirakan dalam video 360° sepenuhnya.

Video 360° telah dilancarkan lebih awal oleh laman video terkenal YouTube sejak 2015 lagi. Namun pada masa itu kualiti videonya masih berada pada tahap yang kurang memuaskan. Setelah setahun dilancarkan, video yang membolehkan anda menikmati panorama penuh ini boleh ditonton pada kualiti 4K dan menggunakan peralatan-peralatan VR yang berada di pasaran.

Teknologi ini berkembang dengan pantas semenjak beberapa tahun ini. Kini terdapat pelbagai jenis kamera yang boleh digunakan untuk mengambil gambar 360°. Apa yang membezakan antara kamera ini hanyalah kualitinya gambarnya sahaja. Kamera-kamera ini terdiri daripada beberapa buah kamera yang disusun untuk mendapatkan gambar penuh 360° persekitarannya. Gambar-gambar yang diambil akan disusun (stitching) menggunakan perisian yang seseuai dengan kamera tersebut. Begitu juga untuk menontonnya, anda memerlukan pemain video khas untuk membolehkan anda melihat keseluruhan tempat di mana ia diambil.

Kelebihan Video 360°

Video 360° bukan sahaja mengambil gambar satu kawasan kecil seperti kamera-kamera biasa. Ia turut mengambil keseluruhan kawasan sekitarnya. Ini bermakna, pemerhati boleh memilih untuk melihat ke mana sahaja. Ia memberikan pengalaman seolah-oleh pemerhati sendiri berada di tempat tersebut.

Video seumpama ini membantu orang ramai utuk merasai pengalaman di sesuatu kawasan tanpa perlu berada di tempat tersebut. Teknologi ini membolehkan kita mengunjungi tempat-tempat yang tidak boleh dikunjungi oleh semua atas sebab-sebab keselamatan dan sebagainya. Namun begitu ia tidak membataskan pemerhatian penonton sepertimana kamera-kamera biasa.

Kamera-kamera 360°

Antara kamera-kamera awal.

Perubahan teknologi kamera 360° juga berkembang dengan baik di mana dalam masa beberapa tahun sahaja kamera sebegini boleh menghasilkan gambar pada resolusi 4K (antara kualiti gambar video terbaik setakat ini – 8K masih lagi dalam pembangunan untuk orang ramai). Jadi yang membezakan antara kamera-kamera ini hanyalah kualti gambar yang diambil namun masih lagi berkeupayaan menghasilkan pemandangan 360°.

Antara kamera-kamera bersaiz kecil dan untuk kegunaan persendirian (juga antara kamera-kamera awal) adalah seperti Geonaute, Giroptic, Centr Cam, Bubl, 360° Fly dan Tamago. Kamera-kamera ini selain bersaiz kecil ia mudah digunakan untuk keungaan individu.

Manakala hari ini lebih banyak pilihan kamera berada di pasaran. GoPro sahaja mempunyai beberapa jenis kamera berkeupayaan untuk menghasilkan video 360°. Apa yang menarik kamera-kamera GoPro ini adalah ia boleh dipasang dan ditanggalkan mengikut pemegang (mount) yang digunakan. Jadi para pengguna boleh memilih jenis kamera dan pemegang dengan kualiti video yang ingin dihasilkan. Untuk melihat rangkaian penuh kamera 360° dari GoPro.

GoPro PRO10HD untuk kualiti terbaik.

GoPro yang digunakan untuk rakaman Click dari BBC.

Antara kamera terbaik dari GoPro adalah PRO10HD yang menggunakan 10 buah kamera yang berkeupayaan mengambil gambar pada format 4K. Walaupun kamera ini berharga sekitar USD745.00 ia perlu digunakan bersama dengan aksesori-aksesori lain untuk membolehkan video yang diinginkan dihasilkan dengan mudah. Turut disediakan adalah kamera 360° yang boleh digunakan di dalam air seperti 360Abyss-v4, disamping 360H6 holder untuk kegunaan pelbagai cuaca.

Manakala dalam contoh video yang dihasilkan oleh Program Click oleh BBC, kamera GoPro yang digunakan adalah yang menggunakan 6 buah kamera HD 4K. Namun kualiti gambarnya adalah memuaskan. Malah program Click akan disediakan dalam format 360° untuk keseluruhan episodnya. Anda juga berpeluang melawat ke Komplek CERN, Large Hadron Collider – dengan pemandangan 360°.

Peralatan-peralatan menonton video 360°

Video-video 360° boleh ditonton dengan beberapa kaedah. Samada menggunakan komputer, smartphone dan juga peralatan-peralatan VR dengan apps yang sesuai. Peralatan yang betul adalah penting bagi membolehkan anda menikmati pemandangan sekeliling apabila video tersebut dimainkan.

Gambar asal dari kamera yang perlu digabungkan menggunakan software.

Walaupun kualiti gambar video 360° hari ini lebih baik berbanding beberapa tahun dahulu. Teknologi in masih lagi baru dikembangkan kepada orang ramai. Banyak lagi perubahan akan dilakukan dan dalam masa akan datang ia mungkin menjadi salah satu format utama video yang digunakan seperti mana kita beralih daripada teknologi kamera menggunakn filem kepada kamera digital. Apa yang anda perlu lakukan adalah, bersedia untuk menerima perubahan tersebut.







Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog