Khamis, 17 Mac 2016

London Mengawasi Kualiti Pencemaran Udara Menggunakan Merpati

Burung merpati yang dilengkapi dengan 'Plume Sensor'.

London merupakan antara bandaraya terbesar di dunia dan amat terkenal dengan Trafalgar Square dan merpatinya. Seperti juga bandaraya-bandaraya yang lain, kualiti udara di bandaraya ini mengalami keadaan teruk pencemaran daripada kenderaan dan industri. Maka dengan itu menggunakan merpati untuk mengawasi kualiti udara merupakan satu kaedah kreatif yang unik dilakukan oleh Plume Labs.

‘Pigeon Air Patrol’, itulah nama yang diberikan kepada kumpulan burung-burung merpati yang akan dilengkapi dengan alat pengesan kualiti udara yang direka oleh Plume Labs. Projek tersebut  dilaksanakan melalui pengumpulan dana dari orang ramai melalui crowdfounder.co.uk dengan anggaran belanja £10,000.

Melalui program ini sekumpulan burung merpati akan dilengkapi dengan alat pengesan kualiti udara yang akan mengukur kandungan nitrogen dioxide, ozon dan lain-lain pencemaran di dalam udara secara berterusan semasa ia beterbangan mengelilingi bandaraya London.

Bagi mengikuti perkembangan kualiti udara ini pula orang ramai boleh mengikuti keputusan tesebut melalui laman tweter. Post ini akan dilakukan secara automatik berkenaan keputusan pengukuran kualiti udara daripada alat pengesan yang di pasang kepada ‘Pigeon Air Patrol’.


Burung-burung merpati di Trafalgar Square.

Keadaan pencemaran udara di London.

App untuk mengikuti kadar kualiti udara.

Projek ini dilakukan hanyalah untuk satu tempoh yang singkat (iaitu 3 hari) – kerana ia hanya bertujuan untuk meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai kualiti udara bandaraya tersebut yang adakalanya berada pada tahap yang amat kritikal. Ini kerana keadaan kualiti udara di London juga boleh mencapai kepada kualiti udara seperti di Beijing China.

Plume sensor merupakan sebuah peralatan kecil yang mudah dibawa ke mana-mana. Ia dilengkapi dengan apps untuk peralatan iOS dan Android untuk mengemaskini keadaan kualiti udara di sesuatu kawasan yang turut dikongsi dengan pengguna-pengguna yang lain. Maka dengan itu ia akan membentuk satu rangkaian pengukuran kualiti udara yang lebih besar. Ini adalah bagi membantu orang ramai untuk lebih peka dengan keadaan kualiti udara di bandaraya masing-masing.

Usaha untuk mempertingkatkan kualiti udara di bandaraya ini juga disambut baik oleh semua lapisan maysarakat di London. Bukan sahaja usaha seperti ini yang mendapat sambutan, malah banyak lagi perkara yang dilakukan untuk mempertingkatkan kualiti udara termasuk menggunakan kenderaan elektrik dan biogas, penggunaan tenaga solar, angin dan sebagainya.







Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog