Jumaat, 4 Mac 2016

Penjanaan Tenaga Solar Terapung Terbesar di Eropah

Pembinaan loji tenaga suria terapung di Surrey.

Penjanaan tenaga solar terapung yang terdiri daripada 23,000 panel fotovoltan (photovoltaic) sedang dijalankan di permukaan kolam simpanan air Queen Elizabeth II, berhampiran Walton-on-Thames, Surrey.

Keseluruhan binaan ini nanti akan mencapai keluasan 8 kali ganda padang bola dan dijangka mampu menjana sehingga 5.8 juta kilowat jam tenaga elektrik. Tenaga tersebut akan digunakan sebagai sebahagian kuasa untuk kerja-kerja proses rawatan air di loji rawatan air berdekatan.

Thames Water iaitu pengendali loji air berkenaan meyasarkan kerja-kerja akan siap menjelang akhir March nanti. Lokasinya pula terletak kira-kira 8 batu (13 km) daripada lapangan terbang Heathrow. Keseluruhan keluasan pelampung yang digunakan akan mencapai sehingga 57,500 meter persegi.

Dari segi penghasilan tenaga pula ia akan menghasilkan tenaga yang mencukupi untuk membekalkan kuasa bagi kegunaan untuk 1,800 buah rumah. Loji penghasilan tenaga solar ini pula akan diselenggarakan oleh Syarikat Lightsource.

Pemasangan panel-panel suria oleh para pekerja.

Panel-panel yang diturunkan ke dalam air.

Mengikut jurucakap bahagian pengurus tenaga bagi Thames Water, Angus Berry, pembinaan penjanaan tenaga solar tersebut dapat membantu syarikat tersebut untuk beroperasi secara lebih lestari.

Penghasilan tenaga solar terapung terbesar di Eropah sebelum ini dibina di Hyde, Greater Manchester. Ia berkeluasan sehingga 45,500 meter persegi. Kedua-dua ladang penghasilan tenaga suria ini pula adalah jauh lebih kecil berbanding dengan penghasilan tenaga suria terapung di dunia.


Ladang tenaga suria terapung terbesar dunia dibina oleh Syarikat Kyocera yang akan dibina di permukaan Empangan Yamakura di Chiba Prefecture dengan keluasan yang mencecah sehingga 180,000 meter persegi apabila siap kelak.

Ladang tenaga suria terapung Godley Reservoir di Hyde.
Ladang tenaga suria yang akan dibina oleh Kyocera.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog