Sabtu, 26 Mac 2016

Mengenal Spesis Tumbuhan Menggunakan App

Mengenal tumbuhan dengan mudah menggunakan Pl@ntNet.

Mengenal tumbuhan merupakan antara perkara yang rumit bagi orang biasa yang bukan ‘botanist’. Oleh sebab itu minat untuk mengenali tumbuhan tidak berkembang dengan baik – bahan rujukannya pula seperti buku dan perisian komputer juga tidak membantu sekiranya anda tidak mempunyai asas yang baik dalam bidang tumbuh-tumbuhan.

Terdapat lebih daripada 400,000 jenis tumbuhan berbunga dan untuk mengenali setiap satunya bukanlah satu perkara yang mudah. Jadi dengan adanya kemudahan telefon pintar hari ini, maka ianya digunakan untuk tujuan mengenal spesis-spesis tumbuhan ini dan ianya dilakukan beramai-ramai secara global. Melalui cara ini maklumat yang lebih banyak dan tepat dapat dikumpul dalam satu pengkalan data untuk rujukan bersama.

Ia akan bertindak sebagai sebuah rangkaian sosial yang besar bagi mengumpulkan data-data seperti gambar, nama dan maklumat-maklumat lain mengenai tumbuhan tersebut. Ia dibangunkan oleh saintis dari empat organisasi kajian di Perancis termasuk Cirad, IRA, Inria/IRD, dan juga Tela Botanica Network.

Maklumat mengenai tumbuhan dipaparkan menggunakan telefon pintar.

Contoh daripada gambar skrin app tersebut.

Mengenali spesis tumbuhan di masa sahaja.

Selain daripada berkongsi maklumat daripada pengguna lain, ia juga boleh mengenali pelbagai spesis tumbuh-tumbuhan yang ada di dalam pengkalan datanya. PlantNet setakat ini mempunyai lebih daripada 4,100 spesis tumbuh-tumbuhan liar daripada Perancis sendiri dan ianya turut disertakan di dalam app tersebut. Jumlah tumbuhan ini akan terus berkembang mengikut perkembangan pengguna ini nanti.

Jadi setiap pengguna bukan sahaja boleh menggunakan app ini untuk mengenali tumbuhan tertentu, malah dapat pula berkongsi maklumat dengan pengguna-pengguna yang lain. Ini dapat membantu kita mengenali antara tumbuhan berguna, berubat, beracun dan sebagainya. Walaupun hari ini kita dengan mudah boleh mendapatkan sumber makanan dan ubatan dari tumbuhan dengan mudah dari pasaran, namun banyak lagi spesis tumbuhan berguna yang semakin dilupakan.


Melalui app ini kita boleh mengambil bahagian dengan lebih aktif dalam mengenali spesis-spesis tumbuhan tempatan mahupun antarabangsa. App yang disediakan untuk iOS dan juga Adroid ini boleh dimuat turun melalaui link ini. Semoga ia mendatangkan manfaat kepada anda dan orang lain.







Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog