Rabu, 2 Mac 2016

Sel Suria Yang Lebih Ringan, Kecil Namun Jauh Leibh Baik

Solar sel yang sangat nipis dihasilkan oleh MIT.

Tenaga Solar sebelum ini merupakan salah satu tenaga yang cukup mahal kerana kadar efisyensi yang rendah. Namun begitu ia terus dimajukan bagi memberi peluang kepada teknologi ini untuk terus berkembang dan menunjukkan potensinya. Sehingga kini, tenaga solar merupakan antara tenaga yang paling popular untuk menghasilkan tenaga elektrik.

Baru-baru ini sel suria yang amat nipis dan ringan dihasilkan oleh para pengkaji dari MIT dengan ketebalan 1/50 daripada ketebalan rambut manusia. Ia mampu menghasilkan tenaga sebanyak 6 Watt bagi setiap gram. Malah ia sangat nipis dan ringan dan boleh ditampung oleh gelembung buih tanpa pecah. Ini memberi peluang untuk lebih banyak peralatan elektronik kecil menggunakan tenaga solar secara terus di masa-masa akan datang.

Walaupun teknologi tenaga solar antara teknologi tenaga yang semakin giat diusahakan dengan teknik seperti helaian yang dicetak, malah juga dengan semburan pada permukaan sahaja, namun yang tetap menjadi perkara terpenting dalam teknologi tenaga ini adalah kadar tenaga yang mampu dihasilkan berbanding saiz sel suria yang dihasilkan. Sehingga kiri purata sel suri hanya dapat menghasilkan sekitar 15 Watt tenaga bagi setiap kilogram unit yang digunakan. Ini menjadikan rekaan terbaru ini adalah 400 kali ganda lebih baik dari segi penghasilan elektrik.

Ringan dan nipis, boleh ditampung oleh buih.

Ultra Thin Solar Cell, yang dihasilkan pada tahun 2014.

Teknologi solar yang berterusan membolehkan banyak perubahan dilakukan untuk teknologi ini.

Selain itu juga, beratnya yang ringan itu membolehkan ia dipasang kepada pelbagai peralatan terutamanya pada kenderaan seperti kapal terbang yang memerlukan binaan yang ringan. Peralatan-peralatan kecil juga bakal menerima manfaat untuk membekalkan tenaga yang cukup tanpa perlu mengecasnya kepada sumber tenaga lain.

Sebelum ini kumpulan yang sama dengan diketuai oleh penyelidik Vladimir Bulović, dari MIT's School of Engineering, pernah menghasilkan “ultra-thin solar cell’ yang juga bersaiz kecil dan ringan. Melalui pendapat yang menyatakan solar sel boleh dihasilkan dengan saiz yang lebih kecil dan nipis, maka beliau terus menghasilkan solar sel yang lebih nipis ini. Ia adalah menggunakan polymer parylene sebagai tapak yang nipis dan juga DBP (Dibutyl phthalate, material organik) sebagai lapisan penyerap cahaya.


Berikutan dengan penghasilan ini, kumpulan ini dengan yakin untuk menghasikan sel suria dalam skala yang lebih besar walaupun masih banyak usaha yang perlu dijalankan. Ia memberikan potensi yang lebih cerah untuk teknologi sel suria menjadi sebagai salah satu pembekal tenaga elektrik utama pada masa akan datang.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog