Rabu, 5 Oktober 2016

Kirikane Seni Halus Jepun Daripada Emas

Kehalusan seni "Kirikane" diterapkan pada pinggan kaca ini.

Kirikane (截金), merupakan seni daripada Jepun yang menggunakan kepingan emas nipis yang jarang didengari. Seni ini yang dibawa daripada luar dikatakan berasal Alexandria iaitu sebahagian daripada Egypt purba sekitar kurun ke-3 BC. Namun seni ini di Jepun dibawa dari China sebagai sebahagian seni hiasan Buddhist bagi menghiasi patung-patung dan lukisan.

Mungkin anda tidak pernah mendengar mengenainya kerana di Jepun sendiri, seni ini mula diperkenalkan semula kerana ia kurang mendapat perhatian sebelumnya. Seni kirikane bukanlah mudah untuk dikuasai oleh semua orang kerana ia bukan sahaja menggunakan bahan-bahan seperti emas, perak dan platinum, tetapi kepingan logam-logam beharga yang digunakan ini amat nipis dan sukar dikendalikan tanpa kemahiran dan kesabaran yang tinggi.

Seni ini dibawa ke Jepun daripada China semasa Dinasti Tang (618–907) dan contoh yang masih boleh dilihat sehingga ke hari ini misalnya adalah seperti Tamamushino Zushi di Horyuji Temple. Seni ini amat popular di sekitar abad ke-11 hingga ke 14. Ia kemudiannya hampir lenyap berikutan dengan kekurangan seni hiasan Buddhist di Jepun.

Penampilan seni Kirikane yang amat unik.

Bekas simpanan berbentuk bola.

Akane Yamamoto menyerlahkan Kirikane melalui seni kaca.

Hari ini seni ini diberikan nafas baru walaupun seni asalnya masih lagi dikekalkan secara kecil-kecilan. Melalui usaha penggiat-pengiat seni Jepun generasi baru, kirikane ditampilkan merangkumi media yang lebih menarik merangkumi aspek hiasan yang lebih meluas. Antara penggiat seni kirikane yang terkenal adalah Akane Yamamoto yang berjaya menampilkan seni kirikane di peringkat global dengan “Kirikane Glass” yang dihasilkannya.

Walaupun Akane menggunakan media-media baru dalam penghasilan “Kirikane Glass” rekaannya, beliau masih lagi menampilkan ciri-ciri halus kirikane tradisional melalui potongan-potongan kepingan logam yang digunakan iaitu ianya berbentuk garisan, berlian, segi tiga, segi empat dan geometri halus seperti yang terdapat pada kirikane klasik. Namun denga menggunakan kaca, Akane menyerlahkan lagi seni ini dalam dimensi yang lebih mendalam.

Selain beliau, para penggiat seni lain juga turut menggunakan teknik kirikane mengikut kecenderungan masing-masing kerana seni ini boleh digunakan pada pelbagai mendia. Hanya seni kirikane mempunyai bentuknya tersendiri yang boleh diperhatikan dengan mudah melalui bentuk potongan kepingan logam yang digunakan.

Penggunaan Kirikane yang asal untuk menghisi patung keagamaan.

Ia juga boleh digunakan pada banyak barangan yang lain.

Kotak kayu yang dihiasi dengan Kirikane.

Seni ini perlu dilakukan dengan ketelitian yang tinggi memandangkan kepingan logam berharga yang digunakan amat nipis. Ia memerlukan pengendalian yang amat rapi bagi memastikan kerja-kerja yang dilakukan dapat menghasilkan satu hasil akhir sepertimana yang diinginkan.

  • Biasanya dua jenis kepingan logam digunakan dalam satu-satu hiasan terdiri daripada emas, perak dan platinum. Kepingan-kepingan ini perlu manjalani proses pemanasan (dengan teknik tersendiri) bagi melekatkannya antara satu sama lain bagi menambahkan ketebalan.

  • Kepingan-kepingan ini akan dipotong menggunakan pisau buluh (pisau logam tidak boleh digunakan) beralaskan pengalas yang dilapik dengan kulit rusa - bagi menghasilkan potongan yang baik.

  • Ia seterusnya dilekatkan menggunakan pelekat (daripada rumpai laut, funori dan ‘hide glue’, nikawa) ke atas barangan yang ingin dihiasi dengan kirikane.



Melihat kepada hasil daripada kirikane, maka anda pasti akan setuju bahawa ia perlu dikekalkan sebagai satu warisan untuk generasi berikutnya. Walaupun ia kurang dikenali seperti hasil-hasil seni kebudayaan Jepun yang lain, namun ia mempunyai nilai yang amat tinggi dalam menggambarkan kekayaan budaya yang halus. Ia secara tidak langsung memberikan kita pandangan kepada hasil seni budaya kita sendiri yang semestinya mempunyai nilai yang amat tinggi.


Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog