Jumaat, 28 Oktober 2016

Membuat Lilin Dengan Haruman Anda Sendiri

Lilin beraroma boleh dihasilkan sendiri.

Lilin dengan haruman merupakan antara barangan yang menjadi kegemaran ramai. Cahaya lilin memberikan efek yang menenangkan dan ditambah lagi dengan bau haruman yang memberikan kesan sampingan yang positif kepada seseorang. Lilin-lilin yang direka dengan bentuk yang istimewa adakalanya menjadi koleksi kepada para peminatnya selain untuk dibakar sebagai sumber cahaya.

Hari ini kita akan melihat kaedah membuat lilin sebagai satu hobi yang sekiranya di usahakan dengan serius boleh menjadikan ia satu perniagaan yang menguntungkan. Lilin yang disediakan dengan rapi bukan sahaja sesuai dijadikan bahan koleksi, malah mungkin boleh membekalkan rawatan terapi sekiranya disediakan dengan haruman yang sesuai untuk mengubah mod seseorang.

Bahan-bahan Utama Membuat Lilin

Persediaan rapi memudahkan kerja-kerja penyediaan.

Lilin-lilin seperti ini boleh dihasilkan sendiri.

Lilin disediakan dengan bahan utama iaitu lilin (wax atau parafin) yang boleh didapati daripada sumber semulajadi (daripada minyak sayuran) atau daripada petroleum (parafin wax). Lilin daripada bahan tumbuh-tumbuhan ini semakin popular memandangkan ia mudah digunakan untuk membuat dan bercampur dengan haruman dengan baik.

Bekas takungan lilin seperti gelas kaca atau mangkuk digunakan untuk membuat lilin di dalam bekas. Ini membolehkan lilin dibakar keseluruhannya tanpa cairan lilin yang menitis. Faktor ini dopengaruhi oleh bahan lilin yang digunakan selain daripada saiz sumbu dan saiz lilin itu sendiri.

Sumbu biasanya diperbuat daripada bahan seperti benang kapas dengan saiz yang sesuai mengikut saiz lilin yang disediakan. Sumbu yang sesuai membolehkan lilin terbakar dengan sempurna selain mengelakkan sumbu terbakar terlalu cepat.

Bahan pewarna dan pewangi adalah bahan tambahan yang menjadikan lilin lebih menarik. Warna menambahkan lagi keunikan lilin apabila ianya dilihat walaupun sebelum dibakar. Manakala bauan pula memberikan efek tambahan yang mungkin mempunyai kaedah perawatan kepada mereka yang berada disekitarnya.

Lilin yang dihasilkan dengan haruman frangipani.

Palm wax yang dalam bentuk asal.

Teknik Penyediaan Lilin

  • Lilin dicairkan menggunakan suhu yang perlahan (pencair lilin sekiranya ada). Tidak kira sekiranya anda menggunakan lilin daripada minyak sayuran ataupun parafin. Namun bahan lilin daripada minyak sayuran adalah jauh lebih baik kerana ia sesuai digunakan untuk lilin dengan fungsi aromaterapi.
  • Bekas-bekas yang digunakan untuk takungan lilin perlu dipanaskan bagi mengelakkan lilin membeku dengan pantas. Ia perlu dipanaskan di dalam ketuhar untuk beberapa minit. Bekas-bekas ini dikeluarkan apabila lilin telah cair dan sedia untuk dituangkan ke dalamnnya.
  • Lilin yang telah cair bolehlah ditambah dengan bahan pewarna (yang sesuai) dan juga ditambahkan dengan pewangi (pilihlah bahan pewangi yang sesuai untuk faedah-faedah tertentu). Proses ini perlu dilakukan dengan pantas kerana ia akan menurunkan suhu lilin.
  • Sediakan sumbu lilin yang diletak dengan kemas di dalam bekas takungan. Letakkan sumbu secara menegak dengan menyokong sumbu di atas bekas menggunakan penyokong yang sesuai.
  • Tuangkan lilin ke dalam bekas dengan perlahan dan biarkan ia menyejuk secara perlahan-lahan.

Sumbu perlu dipastikan lurus di tengah-tengah bekas takungan.
Lilin yang telah siap dihasilkan oleh bythebaybotanicals.com

*Sila rujuk video yang disetakan untuk pemahaman yang lebih jelas.


Panduan yang disediakan di atas adalah sebagai panduan umum sahaja kerana anda akan menemui pelbagai kaedah yang lebih sesuai setelah mencubanya sendiri. Malah, terdapat banyak kaedah penyediaan lilin yang dilakukan oleh pembuat-pembuat lilin. Apa yang penting anda perlu mendapatkan campuran bahan yang sesuai untuk menghasilkan lilin yang yang boleh memberikan bauan seperti yang anda kehendaki apabila dibakar nanti. Cubalah mengikut kreativiti anda sendiri.





Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog