Isnin, 24 Oktober 2016

Kenali Spesis Tumbuh Tumbuhan Menarik Pokok Angin “Airplant”

Beberapa jenis daripada pokok angin yang biasa didapati.

Airplant sejenis kumpulan tumbuh-tumbuhan yang amat menarik yang juga dikenali sebagai genus Tilandsia. Ia mengandungi lebih daripada 650 spesis tumbuhan yang malar hijau, berusia agak lama dan menghasilkan bunga. Anda mungkin pernah melihat sebahagian daripada tumbuh-tumbuhan pokok angin (airplant) ini kerana ia sangat popular sebagai tumbuhan hiasan yang amat menarik.

Tumbuhan-tumbuhan airplant ini amat mudah dijaga kerana ia tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Malah bagi cuaca seperti di kawasan tropika, pokok ini akan terus hidup dengan sendirinya hanya melalui lembapan yang terkandung di dalam udara; ia merupakan salah satu sebab mengapa gelarannya adalah ‘pokok angin’. Pokok angin kebanyakannya berasal dari kawasan benua Amerika Tengah, Amerika Selatan, Selatan Amerika dan kawasan West Indies. Ia didapati tumbuh meliputi kawasan-kawasan termasuk hutan tropika, pergunungan, gurun, permukaan berbatu, kawasan berpaya Lousiana dan pelbagai keadaan lagi.

Walaupun kebanyakan Tillandsia merupakan tumbuhan ‘epefit’ (epiphytes) iaitu tumbuhan yang tidak memerlukan tanah sebaliknya menumpang di atas pokok lain namun sebahagian lagi merupakan ‘pokok angin’ (aerophytes) yang tidak mempunyai akar sebaliknya hanya menyerap nutrient daripada udara. Terdapat banyak jenis tumbuhan ‘pokok angin’ dan bagi spesis yang berdaun nipis kebiasaannya tumbuh di kawasan yang lebih lembab berbanding bagi spesis yang berdaun tebal dimana ia kebiasaannya tumbuh di kawasan yang lebih kering.


Pokok angin di habitat asal.

Pokok angin dari jenis Spanish Moss.

Pandangan dekat pokok angin dengan daun yang menyerap lembapan.

Oleh kerana ia tidak memerlukan tanah dan membesar pada kadar yang amat perlahan, penggunaannya sebagai hiasan amatlah sesuai. Pokok-pokok angin ini mudah digunakan sebagai hiasan mahupun digunakan sebagai tumbuhan bagi terrarium.  Apa yang penting bagi tumbuhan ini adalah pengaliran udara yang baik. Pastikan juga udara tersebut adalah lembab atau anda bolehlah membuat semburan air bagi mengekalkan lembapan padanya bergantung kepada keadaan cuaca.

Walaupun tumbuhan angin tahan cuaca panas, ini tidak bermakna ia boleh didedahkan terus kepada cahaya matahari. Jadi pastikan anda menempatkan ia di tempat yang terdapat banyak cahaya tetapi terlindung daripada cahaya matahari. Pokok angin amat mudah digunakan sebagai hiasan kerana ia boleh dipadankan dengan pelbagai bekas, malah anda juga boleh terus meletakkannya di mana sahaja yang diperlukan seperti di atas batu, kayu, kaca dan sebagainya.


Pokok angin yang sesuai di kawasan terang - T. cyanea.

Satu lagi pokok angin untuk kawasan terang - T. lindenii. 
Pokok angin hanya perlu diletakkan di tempat yang sesuai.

Terdapat banyak jenis pokok angin dan beberapa di antaranya amat popular sebagai hiasan dan mudah didapati di kedai-kedai hiasan atau penjual benih bungaan. Pokok angin amat sesuai sebagai hiasan bagi mereka yang tidak mempunyai masa untuk memiliki tanaman biasa yang banyak memerlukan perhatian. Jadi, anda boleh mencari pokok-pokok angin yang sesuai dengan selera anda untuk digunakan sebagi hiasan untuk menghiasi ruang-ruang tertentu di dalam rumah samada ruang tamu, bilik tidur, bilik mandi dapur dan sebagainya.



Pokok angin dengan hiasan yang cantik.

Penggunaan bekas kaca menyerlahkan keunikan.

Cengkerang siput merupakan satu lagi kreativiti dengan pokok angin.

Terrarium terbuka sesuai dengan pokok angin.



Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog