Jumaat, 14 Oktober 2016

Terrarium Menarik Untuk Hiasan Dan Pendidikan

Terrarium menjadi hiasan dan bahan pendidikan yang baik.

Terrarium merupakan bekas kecil (kebiasaannya daripada kaca) yang lutsinar yang mengandungi tumbuhan di dalamnya. Bekas ini pula tidak semestinya tertutup dan kebiasaannya mempunyai bukaan kecil untuk tujuan penjagaan tumbuhan. Walaupun terrarium amat menarik sebagai hiasan, ia juga merupakan satu bahan penting dalam pendidikan bagi memahami lebih lanjut mengenai kehidupan tumbuh-tumbuhan.

Pembinaan terrarium pertama adalah dihasilkan secara tidak sengaja oleh botanist Nathaniel Bagshaw Ward pada tahun 1842. Beliau yang melakukan pemerhatian terhadap serangga secara tidak sengaja meninggalkan kelalangnya tanpa pemerhatian. Ini mengakibatkan spora yang terdapat di dalam kelalang tersebut membesar dan menghasilkan terrarium. Ia kemudiannya menjadi satu kegemaran pada waktu tersebut (Victorian Era) di kalangan orang-orang Inggeris. Namun begitu pada mulanya ia tidak dikenali sebagai terrrarium tetapi sebagai ‘Wardian Case’.

Penemuan ini digunakan oleh Ward untuk menghantar tumbuh-tumbuhan dari England ke Australia dengan membina ‘Wardian Case’yang lebih besar. Walaupun setelah melalui perjalanan selama berbulan-bulan di lautan, tumbuh-tumbuhan tersebut didapati sampai dalam keadaan yang baik. Kaedah yang sama juga digunakan pula untuk membawa tumbuh-tumbuhan dari Australia (Sydney) ke England (London). Kaedah ini membuktikan bahawa tumbuhan boleh disimpan di dalam bekas yang tertutup tanpa pengudaraan dan mampu hidup.

Terrarium lebih terkenal sebagai hiasan.

Terrarium tertutup menyediakan persekitaran lembab untuk tumbuhan di dalamnya.
Antara tumbuh-tumbuhan yang sesuai untuk terrarium.

Walaupun begitu sebelum anda membina terrarium anda terdapat beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian. Ini kerana, anda perlu memikirkan beberapa faktor penting untuk membolehkan tumbuhan yang disimpan di dalam terrarium anda mampu menghasilkan kitaran yang cukup untuknya terus hidup. Malah beberapa faktor lain juga perlu diberikan perhatian sebelum menghasilkan terrarium antaranya; saiz bekas, jenis bekas, jenis tumbuhan, lokasi terrarium, jumlah lembapan, bahan tanaman (tanah, pasir, batu, serat dan sebagainya) dan tempoh anggaran untuk terrarium itu digunakan - sekiranya perancangan anda tepat terrarium, anda mungkin bertahan untuk tempoh yang amat lama.

Terrarium Tertutup

Terrarium tertutup sesuai untuk tumbuhan tropika seperti orkid, lumut, paku-pakis dan tumbuhan angin yang memerlukan lembapan tinggi seperti di hutan-hutan tropika. Namun begitu dalam penjagaannya ia mungkin perlu dibuka seminggu-sekali bagi mengurangkan lembapan berlebihan pada dinding bekas yang digunakan. Ia antara lain dapat mengelakkan pembentukan kulat yang boleh menjejaskan tanaman di dalam terrarium anda.

Terrarium juga perlu disiram apabila lembapan didapati semakin berkurangan (tanpa pembentukan wap air pada dinding terrarium). Penggunaan bahan tanaman (medium) juga berlu dipilah dengan lebih berhati-hati bagi mengurangkan jangkitan pada tanaman. Bahan tanaman yang sesuai digunakan adalah ‘peat moss’, ‘vermiculite’ dan juga ‘perlite’. Bahan-bahan ini juga sebaiknya di “sterile” bagi membunuh mikro-organisma yang boleh mengakibatkan jangkitan.

Terrarium menyediakan persekitaran yang amat baik untuk tumbuhan tropika ini.

Terrarium untuk tumbuhan akuatik dan tropika.

Terrarium Terbuka

Terrarium terbuka pula lebih sesuai bagi tumbuh-tumbuhan penyimpan air (succulents) namun tidak sesuai untuk keadaan lembab dan tertutup seperti kaktus dan tumbuh-tumbuhan kering yang lain. Terrarium terbuka ini membolehkan wap air yang berlebihan dikeluarkan daripada terrarium tersebut. Selain itu terrarium terbuka juga sesuai untuk tumbuh-tumbuhan yang memerlukan cahaya matahari yang banyak, di mana ia mengelakkan panas yang berlebihan daripada terperangkap kesan daripada panas matahari.

Terrarium terbuka mudah dijaga namun berisiko jangkitan.

Terrarium dengan pelbagai saiz dan tumbuhan di dalamnya.


Terrarium bukan sahaja cantik sebagai hiasan, malah ia membolehkan proses tumbesaran tumbuh-tumbuhan diperhatikan secara lebih dekat. Proses kitaran lembapan, udara dan wap air di dalam terrarium tertutup secara tidak langsung menggambarkan proses kitaran udara di dalam atmosfera bumi dan pentingnya tumbuh-tumbuhan di dalam proses kitaran tersebut. Jadi sekiranya anda tidak mampu menghasilkan terrarium sendiri, mungkin anda boleh memberlinya kerana keistimewaannya tersebut.



Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog