Selasa, 24 Januari 2017

Perdana Botanical Garden, Kuala Lumpur

Perdana Botanical Garden atau Taman Tasik Perdana.

Perdana Botanical Garden dahulunya dikenali sebagai Taman Tasik Perdana atau Lake Gardens bukanlah satu kawasan yang asing di Kuala Lumpur. Namun ada masa-masanya para pelawat terlepas pandang akan kawasan yang menghijau ini apabila tiba di Kuala Lumpur yang dipenuhi dengan pelbagai tarikan lain.

Apa yang menarik di kawasan Taman Tasik Perdana sendiri dipenuhi dengan tarikan-tarikan lain yang amat sesuai untuk kunjungan keluarga seperti Taman Burung, Taman Rama-rama, Taman Orkid, Planetarium Negara, Muzium Polis Diraja Malaysia, Muzium Kesenian Islam, Memorial Tun Razak dan macam-macam lagi. Jadi untuk melengkapkan kunjungan ke sini mungkin anda perlu meluangkan masa beberapa hari atau beberapa kali lawatan.

Keadaan tenang di tengah bandaraya.

Taman kancil dan rusa.

Peta panduan Perdana Botanical Garden.

Apa yang menarik bagi wargakota, Perdana Botanical Garden ini juga merupakan kawasan riadah bagi mereka yang tinggal berhampiran untuk melakukan aktiviti senaman harian seperti jogging dan tai-chi. Jadi taman ini sentiasa menjadi kunjungan dari seawal pembukaannya pada waktu 7:00 pagi sehinggalah 8:00 malam.

Seperti juga taman-taman lain di Kuala Lumpur atau Putrajaya, Perdana Botanical Garden dipenuhi dengan pelbagai tumbuhan-tumbuhan tropika yang penting digunakan sebagai bahan binaan atau untuk pelbagai kegunaan penduduk tempatan suatu masa dahulu. Terdapat juga taman herba yang ditanam dengan pokok-pokok herba penting digunakan sebagai bahan masakan, ubatan, pewarna, pewangi dan lain-lain lagi.

Taman ini dihiasi dengan bunga-bungaan, binaan-binaan yang cantik mengelilingi tasik menjadikan ia sebuah taman yang cantik. Keadaan ini berbeza dengan KL Eco Park yang juga berada di tengah bandaraya Kuala Lumpur yang mengetengahkan suasana hutan tropika. Jadi kedua-dua taman ini mempunyai keunikan masing-masing dan anda harus melawati keduanya.

Kemudahan pelbagai acara.

Sesuai untuk lawatan keluarga.

Kehijauan yang memberikan ketenangan.

Kunjungan ke sini amatlah mudah menggunakan pengangkutan awam ataupun perkhidmatan kereta sewa dan teksi. Malah anda akan melewati kawasan ini sekiranya menggunakan perkhidmatan bas Hop On, Hop Off di dalam laluannya. Terdapat beberapa laluan masuk ke taman ini dari beberapa jalan utama sekiranya anda menggunakan kenderaan sendiri.

Bagi yang melakukan lawatan berkumpulan pula, anda boleh mendapatkan perkhidmatan lawatan berpandu dengan menghubungi pihak pengurusan taman. Bagi mendapatkan maklumat lanjut anda bolehlah menghubungi mereka melalui emel di alamat: jlr@dbkl.gov.my - tempahan awal perlu dibuat selewatnya 7 hari sebelum tarikh lawatan dilakukan. Anda juga boleh melawati laman web mereka di: http://www.klbotanicalgarden.gov.my/

Untuk maklumat lebih lanjut anda bolehah menghubungi pihak pengurusan Perdana Botanical Garden sekiranya mempunyai sebarang pertanyaan khusus.

LANDSCAPE AND RECREATION @ KUALA LUMPUR CITY HALL
Level 19, DBKL Tower 3
Bandar Wawasan, Jalan Raja Abdullah
50300 Kuala Lumpur, Malaysia

T: +603-2617 6404
F: +603-2698 3850

E: klbotanicalgarden@dbkl.gov.my





Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog